Číslo 4 / 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Iljou Rackem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Kristus přece jen ukřižovaný

Nejposvátnější křesťanské téma – život Ježíše Krista a jeho ukřižování – začalo záhy sloužit jako výnosný obchodní artikl. Často s požehnáním rozličných církví vznikaly výpravné, ponejvíce popisné a didaktické výjevy. Avšak umělci se záhy odvážili postoupit dál. Pasolinimu ještě prošlo, když v Evangeliu sv. Matouše zpodobnil Ježíše jako prvního revolucionáře v dějinách lidstva. Zato mohutné bouře nevole sklidil Martin Scorsese, když v roce 1988 podle románu řeckého spisovatele Nikose Kazantzakise natočil Poslední pokušení Krista (v pátek 25. ledna ve 21.45 uvádí ČT2).

Ježíšovy mučivé pochyby mistrně ztvárnil Willem Dafoe

Na začátku Ježíše, jehož mučivé pochyby mistrně ztvárnil Willem Dafoe, poznáváme jako tesaře, který se živí dodáváním křížů po své méně šťastné bližní. Rád by žil jako ostatní lidé, avšak stále bolestněji si uvědomuje svou výjimečnost. Scorsese se dotýká nejen Ježíše, jenž začíná hlásat ideje pochopení a lásky, ale také jeho horlivých následovníků. Věnuje se zejména rozporné postavě Jidáše, jehož zbavuje běžné nálepky zrádce ze všech nejhoršího. Naopak v něm spatřuje radikálního unáhlence, který Ježíše zrazuje z obav, aby svou mírností nerozložil celé odbojové hnutí proti pohanskému Římu. Teologa Tomáše Halíka příběh velice oslovil, dokonce v něm nachází jakési apokryfní evangelium podle Jidáše...
Když před bezmála dvěma desetiletími uvedla ČT tento snímek poprvé, provázely jej četné protesty (kupodivu hlavně od těch, kteří film vůbec neviděli). Co vadilo nejvíce? Prý uráží Ježíše, prý naznačuje, že i on mohl zatoužit po normálním životě po boku ženy a vzdát se své vykupitelské mise. Jenže tvůrci Posledního pokušení Krista se chtěli dobrat toho, jak právě Ježíš mohl vnímat svou vykupitelskou misi, a nikoli jak ji zvnějšku dosvědčili jeho učedníci. Ježíš totiž žádný svůj text nezanechal. Znovu připomínám, že předlohou nebyla evangelia, nýbrž Kazantzakisův román, toliko domýšlející jejich poselství.
Pokus vniknout do Kristova vnímání a uvažování je samozřejmě založen na hypotetických předpokladech, ale snad se lze shodnout v tom, že Ježíš je pojat jako člověk, jenž si je vědom svého předurčení a nakonec se jej také zhostí, i když nejednou zapochybuje, zda je připraven svůj úděl nést. Načas jej totiž omámí finální ďáblova lest, když je mu jakoby z Božího rozhodnutí nabídnuta možnost dožít svůj život jako kterýkoli jiný smrtelník.
To byly scény, které vyvolaly největší odpor, ačkoli jen domýšlely, o čem Kristus mohl uvažovat v okamžiku naplňování svého osudu. Zdá se, že někteří věřící, neschopní orientovat se ve složitější vypravěčské struktuře, tento úmysl nepochopili nebo jej považovali za svatokrádežný.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Kristus přece ukřižovaný
  Dívejte se
 
  Úlisní darebáci...

  Navštivte  
 
  Rozhovor s autorem Knihy roku
  Téma