Číslo 2 / 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se zpěvákem a skladatelem.
Janem Spáleným.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Jan Spálený

Jan Spálený, zpěvák, skladatel, dechař

Součástí kompletu Sedmdesát jsou i vaše nezvalovská alba Edison a Signál času. Jak se stalo, že jste na konci sedmdesátých let sólově debutoval právě hudbou na slova kontroverzního českého básníka?

Edisona jsem prvně slyšel, když nám tu báseň na hodině češtiny na jedenáctiletce přečetla kantorka. Do té doby jsem nevěděl, že Nezval něco takového napsal, v osnovách byly jen ty režimní nezvalovštiny. Ty básně se mě hluboce osobně dotkly. Edison je o něčem, co je dodnes mou prioritou: o práci. Práci, která dává smysl, dokonce až maniakální práci. Práci, která je ještě kousek před láskou. Někdy po gymplu jsem si jen tak pro sebe Edisona a Signál času zhudebnil. A noty jsem dal doma na skříň, kde ležely do té doby, než je po letech našel Hynek Žalčík.

Což byl dnešními slovy manažer, který uměl i za minulého režimu prosadit zdánlivě nemožné věci. Taky Vladimír Mišík by mohl vyprávět.

Ano, Žalčík pak bouchal na dveře Supraphonu, a když byl vyhozen dveřmi, vlezl oknem. Nakonec firmu přesvědčil, aby Edisona vydala. To samé dokázal i s Kuřetem v hodinkách, které taky vzniklo na texty režimního básníka, Josefa Kainara. Mišíkovi i mně pak někteří lidi vyčítali, že jsme natočili desky na texty komunisty tlačených básníků. Ale to je nesmysl – Edison je přece senzační skladba, kdyby ji Nezval napsal ve světovém jazyce, je mezi smetánkou světové poezie.

Nově vychází i nahrávka Asi v tom bude nějakej háček, kterou jste v polovině osmdesátých let nahrál s českou jazzovou a rockovou elitou – po jejím vydání jste se začal objevovat v televizi, pamatuji si úspěšný klip k písni Bojler blues… Bylo to vaše zlomové album?

Bylo. Ten úspěšný sound paradoxně vznikl náhodou. Pozval jsem si na natáčení kytaristu Michala Pavlíčka, bubeníka Jiřího Hrubeše a baskytaristu Jirku Veselého. Jenže Jirka Veselý na první frekvenci do Mozartea nepřišel. Tak jsem si do studia sednul s tubou, kterou jsem měl zrovna s sebou, a party Jirky Veselého jsem natočil na tubu. Tak vznikla ta jazzová kutálka, jak se tenkrát psalo, včetně skladeb, které jsou dodneška slavné. Prostě nedorazil muzikant...

Hodně podstatný byl jistě i vklad Michala Pavlíčka. V době zákazu Pražského výběru měl asi spoustu chuti hrát...?

On byl nadupaný, zvědavý, divoký. Typický případ byla písnička Zrezly bezy, kam jsem si jako dechař vymyslel kytarovou figuru, o které Michal dopředu říkal, že se nedá zahrát. Jenže ve studiu mu trvalo pět minut a už to měl, našel si grif, jak tu pasáž zahrát. A takhle přistupoval ke všemu. Byl dychtivý. To je to správné slovo – dychtivost.

Byla pro vás ta muzikantská dychtivost klíčová, když jste si v dalších letech vybíral muzikanty do ASPM?

Muzikant může být skvělý ze dvou důvodů. Buď je to světový hráč, nebo má srdce. Takoví lidé mě celý život obklopují. Příkladem mohou být Michal Gera a Petr Kalandra. Gera je samozřejmě ten lepší muzikant a chytřejší člověk. Petr nebyl tak dobrý, ale měl dar komunikace, který je dán jednomu z tisíce. Přišel na pódium, začal zpívat jednu sloku a už si nepamatoval tu druhou. Tak zazpíval tu první podruhé, klidně i potřetí. A lidi se zbláznili a chtěli ho, okamžitě! Cítili, že to tam prostě má.

Jak na něj vzpomínáte jako na člověka?

Hráli jsme spolu devět let, spávali jsme v hotelech na manželských postelích.. Přestal jsem kvůli němu pít, abych ho strhnul. Ale to se mi nepovedlo, a tak Petr v tom pití došel až do finále. Lidsky jsem ho měl hodně rád.

Třetí disk vašeho narozeninového kompletu je nejzajímavější – je to vaše autorská kompilace z toho množství desek, které jste v průběhu let natočil. Převažují skladby z Havrana, takže opět Nezvalova stopa.

Ano, je tam Havran, deska, která vyšla zkraje devadesátých let ve firmě, která vyprodukovala snad jen dvě alba. Náš Havran, to je samozřejmě Edgar Allan Poe, báseň bez jediné metafory, geniální literární etuda. Opatřil jsem si všechny překlady, nejvíc se mi ale líbil ten Nezvalův. On zachoval všechny ty zvukomalby, „nevrrmorr“ je u něj „víckrrát ne“, a dokázal i vystihnout narůstající dusno té básně. Já si ji nejdřív ztvárnil výtvarně, jako kónickou rouru – čím jsme blíže kónusu, tím se vše stahuje k sobě a zahušťuje. A tak jsem to i napsal do not.

Vedle Havrana je na třetím CD i řada jiných písní. Jak jste při výběru postupoval, co bylo jednotícím prvkem alba?

Poezie. Je tam i Zábranovo přebásnění Ogdena, Balada o katovi, což je naprosto geniální záležitost, byť neumím posoudit překlad – anglicky něco přečtu, ale francouzsky nic. Ale jak to Zábrana přebásnil! To je text, do kterého nemůžete vložit ani tečku, ani vzdech navíc. Navíc je to aktuální báseň, za všech totalitních i demokratických režimů. Doporučuji přečíst si ji pozorně.

K další skladbě Píseň o tvé ruce máte i osobní vztah.

To je poezie z kriminálu od Jiřího Stránského, který v padesátých letech seděl na Bytízu s mým tátou. A pan Stránský si mě po mnoha letech našel, aby mi řekl, že táta byl strašně hodnej a smutnej člověk. A přinesl mi tenounkou sbírku básní, kterou napsal na druhé straně drátu. V té sbírce je i Píseň o tvé ruce, báseň o věrnosti muklovy manželky, která na svého muže čeká, i když neví, jestli se vrátí. Jak mám pořád míň času, tak trochu lituju, že jsem to nazpíval moc opatrně, pietně.

Zdá se, že máte skoro ke každé své písni silnou vzpomínku. Co třeba Blues o klamné naději?

To je Pavel Kopta. On než umřel, tak si napsal nekrolog, který rozeslal kamarádům. A já ho tenkrát zhudebnil. Asi dvakrát jsme tu skladbu veřejně zahráli, ale já se u ní vždycky odboural, protože jsem měkota. Od té doby ji nehrajeme. V Blues o klamné naději Kopta píše o tom, jak odchází ze světa. A pak umřel doopravdy. Nevím, jestli je z toho cítit, že to je taky osobní věc, protože jsem se s Pavlem znal léta. Byl to rváč, alkoholik a geniální básník. Zvláštní člověk, silnej chlap.

Jak jste potkal Barboru Ježkovou, jejíž text Hodina mezi psem a vlkem třetí album vašeho výběru otevírá?

Přišla za mnou. Sama od sebe. A já z těch jejích věcí hned něco natočil, protože i to, co se mi zdálo, že nepatří do pusy mně, nebyly kecy. Bára byla strašně zajímavá ženská. Měla silnou cukrovku, byla malinká, velmi obézní, skoro slepá, ale velmi chytrá. Věděla, že žije na hraně života. Hodně psala pro Irenu Budweiserovou, která se mi vždycky líbila. Ne to, co dělala s Tichotou, ale co dělala za sebe. Tak jsem ji v té písni s textem Báry Ježkové spojil s Michalem Gerou. Jen hlas a křídlovka. Bluesátko takový, introvertní.

Když je řeč o starých nahrávkách… Neexistují snímky z let, kdy jste s bratrem v kapele Hipps dobývali kultovní pražské kluby Olympic a Sluníčko s repertoárem převzatým od kapel z okruhu Tamla Motown – Supremes a dalších?

Někde určitě jsou, vím, že jsme nahrávali ve studiu U Zábranských v Karlíně. Pamatuju si to, protože jsem se tam popral s režisérem, se kterým jsem se pak skamarádil a dělali jsme spolu léta v rádiu...

Hipps měli dechovou sekci. To bylo na svou dobu rovněž nezvyklé.

Já jsem vystudoval tubu a dechy mě provázejí už od padesátých let, kdy jsem začínal s dixielandem, tehdy ještě jako trombonista. Dechy jsou můj životní názor. A umím i vysvětlit, proč nehraju třeba na kytaru.

To by mě zajímalo.

Protože všechny dechy jsou modulované bránicí, jako zpěv nebo slovo. Proto mně jsou blízké. Kytary nebo piano, to jde mimo tělo. To jsou pro mě externí nástroje.

Ještě než jste odešel do Supraphonu, zamířil jste s kapelou Hipps do pražského divadla Apollo – přejmenovali se na Apollobeat, což byl čistý mainstream. Byl to „kšeft“, který se neodmítá?

Kšeft to tedy nebyl. Za plat dvanáct set korun – já jako kapelník čtrnáct set – jsme dělali třicet koncertů měsíčně. Sound jsme nezměnili, repertoár ano, museli jsme hlavně zpívat česky. Texty psal Jirka Štaidl, což byl ten ze Štaidlů, který byl umělec. Taky už jsme na sobě neměli brokátové odrbané košile, ale saka...

Zmínili jsme se o bráchovi Petrovi. On se nakonec vydal směrem ke country, vy jste se stal bluesmanem. Jak spolu vlastně vycházíte?

Lidsky se máme rádi a v tom, co děláme, se respektujeme. Dokonce musím říct, že brácha občas přijde na koncert. Na jevišti jsme se potkali naposled loni v Olomouci na náměstí, kde jsme hráli po sobě. Já ctím, že upřednostňuje jiný žánr než já, dělá to výborně. S vkusem, který není v té oblasti příliš rozšířenou vlastností. A jestli já jsem bluesman, to úplně nevím... Někdo už výstižně napsal, že používám prostředků blues, ale dělám něco jiného. Sám to neumím pojmenovat, je to prostě jazyk, kterým se vyjadřuju.

Vrchol toho hudebního jazyka nabídlo loňské studiové album Zpráva odeslána, plné zvláštních příběhů vzniklých na základě vašich básní v próze. Který z nich vás zvlášť zasáhnul?

Asi příběh pana Suka z Manětína. Strávil jsem v poslední době hodně času v plicních léčebnách. A v jedné z nich byla i terapeutka, která učila hrát pacienty na flétnu a požádala mě, abych část těch lidí učil sám. A mezi pacienty byl i ten pan Suk, který celý život svařoval radlice pluhů umazaných od umělých hnojiv a dostal z toho rakovinu plic. Zjistil jsem, že má absolutní sluch a že to je muzikant jako řemen. Nikdy na nic nehrál, přitom vnímal, když něco znělo falešně, byl schopen regulovat intonaci, barvu tónu, a dělal to naprosto spontánně. Kurz absolvoval, na závěr zahrál Osiřelo dítě a krátce nato zemřel...

Když pominu vaši zmíněnou terapeutickou zkušenost se zobcovou flétnou, hrál jste na většinu dechových nástrojů. Proměňoval se v průběhu let nějak váš dechařský vkus? Začínal jste s trombonem, pak přišla tuba, teď hrajete na kornet...

Kdybych si mohl vybrat, budu vždycky upřednostňovat hluboký zvuk nástroje, proto jsem vystudoval tubu, proto jsem hrál v Hipps a v Apollu na barytonsaxofon. S kornetem, což je nástroj podobný kapesní trubce, jsem začal asi před deseti lety, protože už jsem tubu nemohl unést.

Kolik váží taková tuba?

Přesně to nevím, ale je to šestnáct metrů mosazného plechu. Když jdete po koncertě do hospody, tak se vám ta rakev pronese. A já se jí za život něco natahal...

Co říkáte jazzové legendě Svatoplukovi Košvancovi, který přišel o pravou ruku, ale dál hraje na trombon? Zní to skoro neuvěřitelně...

To je chlap! Nedávno jsme dělali živý přenos s rozhlasovým bigbandem v Áčku a on tam sázel sóla, jako by se nic nestalo... Lidi po koncertě vstali a tleskali mu. Místo pravou rukou hraje levou, má takovou trojnožku propojenou s tělem řemeny. Není ani nijak patetický, když s ním mluvíte. Říká: „Já jsem trombonista, tak mám hrát na trombon. A jestli mám ruku, to s tím nesouvisí.“ Člověk má rýmičku a hned si stěžuje, a tenhle chlap, v šestasedmdesáti, když přijde průšvih, tak ho vyřeší, aby mohl dál dělat to, co dělat má.

Vám bylo „teprve“ sedmdesát. Je pro vás to výročí významným datem?

Já myslím, že ta sedmdesátka je spíš než nějaký umělecký předěl fyziologická nutnost. Dokud je člověk schopen něco zahrát nebo napsat, nic se neděje, má jenom srst odřenou životem. Teprve pak začnou ty významné předěly...

Milan Šefl

Foto Martin Siebert

Celý článek najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas, které vychází 31. prosince.



  Vracejí se Kadár a Klos
  Dívejte se
 
  Na okraji beznaděje

  Nalaďte si  
 
  Kulturní zážitek roku 2012
  Téma