Číslo 2 / 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se zpěvákem a skladatelem.
Janem Spáleným.


 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 Jan Spálený

Vrací se dvojice Kadár – Klos

Česká televize připomíná v tomto týdnu slavnou režisérskou dvojici Ján Kadár (1918–1979) a Elmar Klos (1910–1993). Sešli se počátkem padesátých let, když každý už měl nějaké samostatné zkušenosti (Klos po válce vedl Krátký film), a rozhodli se pokračovat společně. Rozdělili si úkoly: Kadár se věnoval režijním záležitostem, Klos promýšlel řekněme významové zastřešení, takže jeho úloha se týkala zejména scénáře.

Tragikomedie Obchod na korze je příběhem člověka, který se nechá zmanipulovat k tomu, aby „arizoval“ obchůdek židovské majitelky Tragikomedie Obchod na korze je příběhem člověka, který se nechá zmanipulovat k tomu, aby „arizoval“ obchůdek židovské majitelky

Jejich filmy probojovávaly, samozřejmě v závislosti na dobových podmínkách, kritický pohled na současnost i nedávnou minulost. Tvrdě však narazili, když podle hry Vratislava Blažka natočili moderní pohádku Tři přání (1958), okamžitě zakázanou kvůli zesměšňování socialismu. Několik let pak nesměli natáčet.
Jejich návrat byl ovšem triumfální. O pět let později byl zákaz zrušen a pro ně samotné započal vzestup k celosvětovému věhlasu. Drama Obžalovaný (1964), které uspělo na karlovarském festivalu, se obrátilo k tématu osobní zodpovědnosti každého člověka, který se ocitl v řídící funkci – zde navíc zasazeno do podezíravé atmosféry stalinistického období. A pak již následoval Obchod na korze (1965), ověnčený americkým Oscarem. Nepochybuji, že i nynější televizní uvedení opět prokáže záviděníhodnou životnost tohoto díla i neslábnoucí vyznění.
Tragikomedie Obchod na korze se odehrává za Slovenského štátu a zachycuje rozpaky v jádru slušného človíčka, který se nechá zmanipulovat k tomu, aby „arizoval“ obchůdek židovské majitelky. Nedokáže jí však říci, že se stává novým majitelem, a před starou paní předstírá, že jí byl poslán na výpomoc. A v městečku houstne atmosféra plná napětí, připravují se první transporty, roste arogance těch, kteří se připojili k „národoveckým“ mocenským strukturám. Bezstarostný smích tu nikdy nezazní, nakonec i v pouhém pousmání převažuje hořkost. Excelují tu Jozef Kroner a Polka Ida Kamińska.
Poté měli oba režiséři další ambiciózní plány, mimo jiné chtěli zfilmovat Čapkovu Válku s mloky, posléze se však rozhodli pro Touhu zvanou Anada (1969), natáčenou v česko-americké koprodukci. Také tento snímek ČT tento týden uvádí. Nostalgicky laděný, víceméně únikový příběh, odehrávající se kdesi na slovensko-maďarském pomezí, zpodobnil vášně ve vesnické komunitě, jaké způsobila vnadná dívka, kterou doslova přinesla voda.
Poté se cesty obou tvůrců navždy rozdělily: Kadár zůstal v USA, kde ještě natočil několik pozapomenutých titulů, Klos se opět ocitl mezi autory zakázanými...

Jan Jaroš, filmový publicista



  Vracejí se Kadár a Klos
  Dívejte se
 
  Na okraji beznaděje

  Nalaďte si  
 
  Kulturní zážitek roku 2012
  Téma