Číslo 46 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou a zpěvačkou.
Jitkou Molavcovou.

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Alena Wagnerová, spisovatelka

Uvidět Košice a...

Se jménem Košice jsem se v mládí setkávala hlavně na plechových vývěskách vlaků směřujících do Tater. A lákání jediných velehor v republice bylo tak silné, že jsem se přes Poprad nikdy dál nedostala. Slovensko pro mne zkrátka končilo Tatrami a Košice pro mne zůstaly tak trochu exotickým městem kdesi daleko na východě. Jak málo kilometrů měla tehdy dálka! A tak se stalo, že jsem Košice poprvé uviděla teprve o desítky let později, letos na podzim, díky iniciativě Německého kulturního fóra střední a východní Evropy v Postupimi, které do košického regionu uspořádalo informační cestu pro novináře. Košice totiž – jestli to nevíte – budou v příštím roce spolu s francouzskou Marseille evropským hlavním městem kultury. O tuto čest se Košice ucházely projektem, který se asi ze stovky zájemců umístil na prvním místě. A dalším městem v pořadí byl – Prešov.
Už před přistáním na malém, a o to příjemnějším košickém letišti mne čekalo první překvapení při pohledu na obrovský, zřejmě pracující železářský kombinát, který se tu najednou pode mnou objevil. Ale to přece musí být legendární HuKo, Hutní kombinát, uvědomila jsem si, ona slavná stavba mládeže, na niž na počátku padesátých let směřovaly vlaky plné nadšených svazáků. Bylo to skutečně HuKo, už dávno Východoslovenské železárny, jenže to už dneska v Košicích nikdo neví, jen bývalý slovenský prezident a starosta Košic Rudolf Schuster, který byl za socialistických časů jejich ředitelem.
Ale to největší překvapení na mne teprve čekalo, když jsme v autobuse z letiště  překonali periferii bez ladu a skladu postavených hal supermarketů a jiných nectností, které dnes hyzdí vjezdy do všech evropských měst: košické Hlavné námestí. Jak popsat ten prostor, připomínající svou podlouhlou formou obilné zrno, z jehož středu se jakoby ze země samé zvedá nádherná gotická katedrála svaté Alžběty, jako všechny evopské katedrály dílo vytvářené několik staletí, a proti ní jako světský kontrapunkt budova divadla. Ale to hlavní, co vytváří atmosféru náměstí, je lidské měřítko dvou- nanejvýš třípodlažních domů se světlými omítkami lemujících náměstí a ve vzácné harmonii v sobě spojujících všechny historické slohy od gotických základů až po art deco a konstruktivismus. Vznikl tak prostor přímo vyzařující nicnepředstírající samozřejmost měšťanské kultury i společenskou soběstačnost města pojící se s jeho otevřeností vůči světu – vždyť z obchodu také žilo. Není divu, že v Košicích ještě stále existuje korzo a z člověka-návštěvníka se rychle stává flanér. V neděli tu potkáváte samé pečlivě oblečené lidi, kteří jdou nejprve do kostela a pak do cukrárny. Ovšem nejde o zákusky, ale o společnost, rozhovor.
Košice vždycky byly a – na rozdíl od Prahy – dodnes zůstaly multikulturním městem a Košičané jsou na to patřičně hrdí. Vedle sebe a spolu tu i dnes žijí Slováci, Maďaři, Rusíni, Ukrajinci, Češi a zbylí Židé a Němci a to městu dodává prostor a rozměr. Jen o Romech tu neradi mluví, ale to už je jiná, ne právě dobrá kapitola. Malá náplast: Existuje tu jako asi nikde jinde na světě televizní a rozhlasové vysílání v romštině, připravované romskými novináři, a také romské divadlo.
Přípravy na příští rok jsou v Košicích v plném proudu. A město vsadilo na kulturu. Plavecký stadion se mění v galerii, komplex starých kasáren a takzvané Tabačky v kulturní centra, kde budou, doufejme, pracovat umělci z celého světa. V posledních letech tak Košice znovu našly svou starou krásu, sluší se ale připomenout, že bez evropských peněz by to sotva bylo možné, stejně tak jako u nás, když už na tu Evropu pořád nadáváme. Něco mi v Košicích ale přece jen chybělo: Český konzulát. Býval tu.



  Ulice Git-le-Coeur
  Zpěvník Jana Buriana
 
  Ve znamení Blíženců

  Nalaďte si  
 
  S Vernem za hltavým pštrosem
  Téma