Číslo 46 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou a zpěvačkou.
Jitkou Molavcovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jitka Molavcová, herečka a zpěvačka

Za všechna ta léta už asi berete Semafor za svůj, ne?

Semafor je můj druhý domov, prožila jsem tam chvíle různobarevné, setkala se s osobnostmi, které ovlivnily můj život, vyučila jsem se tam jevištní praxi. A všechny úrazy, jaké jsem kdy měla, se staly právě na jevišti divadla Semafor, odtud mě odnášeli do sanitky s přetrhanými vazy a výronem v kotníku, tady jsem si pochroumala vše, co se pochroumat dá. Tady jsem zažila radost, která se přenesla na diváky, a vznikly chvíle, na které se nezapomíná.

V Semaforu jste prakticky od počátku kariéry. Kolikrát jste za ta léta přemýšlela o odchodu? A proč jste zůstala?

No, víte, dostávala jsem různé zajímavé nabídky, které jsem kvůli provozu našeho divadla nemohla přijmout. Já jsem ale v Semaforu byla vždycky tak zaneprázdněná, zavalená tolika úkoly, že jsem ani neměla čas přemýšlet o tom, co by bylo, kdyby...

A co by bylo, kdyby...?

To je otázka, ale já už si ji nepokládám. Jsem spokojená, že kráčím cestou hudby, humoru a poezie. A i kdybych hrála v jiném divadle, podvědomě bych tuto cestu zase vyhledávala. Navíc mám takovou povahu, že se musím svěřenému úkolu věnovat pořádně, s plným nasazením.

Se Semaforem jste zažila všechny jeho strasti – od odchodu z kultovního prostoru v pasáži Alfa přes velkou vodu v Karlíně po obtížné zabydlování v novém působišti v Dejvicích. Měla jste někdy pocit, že určitý „přesun“ už divadlo nepřežije? Co vás s Jiřím Suchým vždycky táhlo ode dna nahoru – v případě stěhování z Karlína vlastně doslova?

Voda nám vzala skoro všechno, ale nevzala nám to podstatné, a sice chuť pokračovat, hrát a zpívat. Neúnavný Jiří Suchý připravoval nová a nová představení a všichni jsme mu trpělivě pomáhali. Bylo to období opravdu náročné, psychicky i fyzicky. Cestovali jsme z divadla do divadla po celé republice, hráli jsme, kde nás nechali – jen v Praze na jedenácti scénách. Nejtěžší to měly naše kostymérky a technický personál, museli vše stěhovat z místa na místo. Vydrželi jen ti nejvěrnější. Nakonec jsme se dočkali. A teď jsme doma v Dejvicích.

A jak se v Dejvicích cítíte?

Dejvický Semafor je útulné divadlo, kde je nám dobře. Připomíná mi můj první Semafor na Václavském náměstí v pasáži Alfa, kde jsem prožila tolik let. Nejvíc se mi líbí jeviště, z něhož se velmi dobře navazuje kontakt s divákem. A musím říct, že naše publikum je velmi laskavé a trpělivě nám dává najevo, že má z našeho počínání radost. Lidé navštěvují Semafor nejen kvůli našemu repertoáru. Jsou zvědaví například na oponu, kterou namaloval Jiří Suchý – to je opravdu umělecké dílo hodné obdivu. Vzdáleně připomíná slavnou oponu Vojtěcha Hynaise, ale je tam něco navíc. A sice humor! Jeden ze základních pilířů našeho divadla.

V jaké je vlastně současný Semafor kondici? Ptám se proto, že divadlo před pár lety čelilo hrozbě zániku kvůli nedostatečné grantové podpoře.

Nevzdáváme se. V souboru je mnoho mladých, talentovaných interpretů, kteří vytvářejí nový obraz, novou mozaiku, která je barevná a různorodá. Bojujeme tím, že stále nabízíme divákům nové a nové premiéry. Museli jsme z ekonomických důvodů stáhnout úspěšná představení Kytice, Lysistrata a další. A nahrazujeme je komorním repertoárem – Levandule, Laura a Oliver, Včera večer poštou ranní...

Zaujalo mě, že jste vystudovala střední grafickou školu – jako Jiří Suchý. Věnovala jste se někdy výtvarnému umění – třeba jen doma, pro radost?

Ve škole se mi líbilo. Odmaturovala jsem s vyznamenáním. Mám „papíry“ na technickou a výtvarnou redaktorku. V divadle jsem tuto profesi zatím nevyužila. Kdyby se nestalo, co se stalo, asi bych vystudovala vysokou školu grafickou někde v zahraničí – v Německu nebo ve Švédsku. Ale divadlu bych se stejně věnovala. To cítím v kříži. Mám kamarády grafiky, které velmi obdivuji. A dokonce jsem jednou dostala nabídku na výstavu. Ovlivnil mě totiž Miroslav Horníček, kterého jsem nesmírně ctila, nejen jako herce a autora, ale i jako výtvarníka. Dělal překrásné koláže a pod jeho vlivem jsem začala s kolážemi i já. Asi se k tomu někdy vrátím, zatím na to ale není čas. I když... Jsou to vlastně jenom výmluvy. Čas by se našel, jen se k tomu jaksi nemůžu propracovat. A třeba je to dobře. Ty moje mazanice by mohly někoho postrašit.

Začínala jste jako křehká šansoniérka doprovázející se na kytaru. Bylo ve vás tehdy víc ctižádosti stát se zpěvačkou než herečkou? A zač se spíš považujete dnes?

Za plavkyni a také horalku, která si hraje a zpívá. A když je mi nabídnut šanson, zatetelím se. Moc mě baví. Asi proto, že to je vlastně herecká výpověď v písni. A já podvědomě vyhledávám spojení hudby a dramatického textu. Jiří Suchý mi věnoval několik melodramatických textů, které zhudebnil. Tento žánr je mi opravdu velmi blízký. V Národním divadle jsem si pod vedením Miloše Formana mohla zazpívat píseň Proč je to tak. Je to vyznání ženy, která má všechno, ale chybí jí to podstatné, a sice – láska. Ten šanson je vlastně životní zpovědí dámy z velkého světa, která na první pohled září štěstím, rozdává svoji energii a peníze, ale má dušičku zmačkanou jako kus papíru.

V povědomí většiny lidí jste pevně usazena v komediální „škatulce“. Tíhla jste k humoru od mládí, nebo to tak přišlo s angažmá v Semaforu?

Od dětství obdivuji klauny a komiky. Milovala jsem Chaplina, Laurela a Hardyho... Už tehdy jsem vnímala humor jako jeden z největších pokladů. Záhy jsem pochopila, že je to prostředek, jak překonávat různá životní úskalí. Mám ráda Voskovce a Wericha, Vlastu Buriana, obdivuji Haškova Švejka. Ale přitom mě taky přitahují dramatické příběhy plné vášně a temných barev. Už jako dítě jsem milovala opery, především hudba mě sváděla a až tíživě dojímala. Dodnes na mě působí. A to vše mě ovlivňovalo, když jsem přišla do divadla Semafor. Ocitla jsem se v prostředí hudby, humoru a poezie a stala se součástí semaforské jazzové atmosféry, které jsem od začátku rozuměla. Jiří Suchý spolu s Ferdinandem Havlíkem, Evaldem Schormem, Jiřím Císlerem, Jirkou Menzelem a dalšími mně nabídli komediální role a já si je vždycky tak trochu upravila k obrazu svému. Baví mě dívat se pod povrch všech mých divadelních postav a vkládat do nich cosi, s čím autoři třeba ani nepočítali.

Komediální talent jste uplatnila zvláště jako semaforská postava Žofie Melicharová. Máte pocit, že se ta postava v průběhu let někam vyvinula, posunula, že se nějak změnil její naturel?

Posunula se blíže hrobu... Ale je to stále věrná bytost, se srdcem na dlani, která by nikdy nezradila člověka, kterého miluje. A taky vaří výborné knedlíky s vajíčkem, které má pan Jonáš tolik rád... Slečna Melicharová je ženský klaun. Jiří Suchý v osmdesátých letech minulého století tu postavu vymyslel a já jí vdechla duši. Abych pravdu řekla, šlo mi to samo. Asi proto, že mi semaforská poetika byla od první chvíle blízká. Humor, hudba a poezie mě vlastně vedly. Už delší čas se však Jonáš a Melicharová v našich představeních neobjevují. Ale až je potkám, tak jim ráda vyřídím, že jste se na ně ptal.

Humor jste vždy uplatňovala i ve své další doméně – tvorbě pro děti. Stačí vzpomenout televizní kabarety ve Studiu Kamarád. To byla hodně uvolněná show – skoro jako by se to nedělo v normalizační televizi...

Na Malé televizní kabarety ráda vzpomínám. K tomu mě přizvala Štěpánka Haničincová, která byla tehdy dramaturgyní v Československé televizi. Spolu s ní a s Pepíkem Dvořákem jsme ze začátku ty kabarety otevírali. Scénáře psal Ondra Suchý. My jsme si tam přidávali svoje myšlenky a legrácky a pan režisér nás nechal. Později se k nám přidávali Ondra Havelka, Láďa Gerendáš a Pavel Zedníček. Bylo to, jako když si hrají děti na písku, měli jsme z toho obrovskou radost! Navzájem jsme se vytáčeli, a přitom jsme se měli rádi. To bylo podstatné – a lidi to vycítili. Vznikl tak opravdu rodinný program, kde jsme humornou formou nabádali děti, jak se mají chovat. Ne ale moc poučně, takže to děti braly a brali to i rodiče. Mnozí na to vzpomínají dodnes. Myslím si, že Malé televizní kabarety moc nezestárly. I když trochu jo.

Pro děti jste vydala i několik cédéček, hrála jste ve spoustě televizních pohádek, vaším hlasem mluví postavy z Večerníčku Káťa a Škubánek. Co je při práci pro děti nejdůležitější, na co herec nesmí zapomínat?

Dnešní dítě jaksi zpasivnělo a spíš čeká, že ho budete bavit. Jak známo, celý svět nefunguje, protože není v rovnováze. Děti rády poslouchají pohádky. To mám vyzkoušené. Jako kdyby podvědomě toužily po čistém, ničím nerušeném projevu – tehdy si vždy uvědomím, jak důležité je děti vést a podporovat v nich lásku k českému jazyku, k tradicím lidové poezie. A taky k výtvarnému umění. Práce pro děti mě vrací zpátky do mého dětství. A navíc se od dětí i učím – bezprostřednosti, volnosti, upřímnosti.

Prý také pro děti píšete pohádky?

Ano, mám rozepsané pohádky do časopisu Kouzelná školka. Na každý měsíc jednu. Jsou o hudebních nástrojích.

S Pavlem Jurkovičem a Alfredem Strejčkem jste léta vystupovala ve Viole v pořadu středověkých písní. Prý jste se kvůli tomu naučila na řadu dobových hudebních nástrojů. Takže nejde jen o kytaru a váš erbovní saxofon... Nač všechno vlastně dokážete zahrát?

V dětství jsem se učila hrát na klavír, potom jsem si přibrala kytaru, flétnu, banjo, ukulele, na saxofon hraju od osmdesátých let a dodnes mě to baví. Účinkování v pražské Viole mi umožnilo hrát i na gotické nástroje jako psalterium – smyčcový žaltář, kantele, trumšajt, kastaněty... A k tomu jsem pod vedením paní profesorky Evy Kröschlové interpretovala filozofické i žertovné texty a zpívala ve starých evropských jazycích dobové písně.

Známe vás z řady televizních rolí, ale film jako by vás opomíjel. Přesto se můžete pochlubit něčím, o čem řada herců i světových jmen jenom sní – pracovala jste s Milošem Formanem, dokonce na mnoha Oscary oceněném Amadeovi. Jak na to vzpomínáte?

Miloše Formana mám ráda. Umí se dívat na svět dětskýma očima a to je mi blízké. V Amadeovi jsem si zahrála, a dokonce i zatančila. Nahlédla jsem do filmařské kuchyně slavného režiséra a byla jsem svědkem, jak se rodí jedinečné dílo. Setkala jsem se taky se světovou choreografkou Twylou Tharpovou a kameramanem Miroslavem Ondříčkem.

Vedle prken Semaforu jste zářila i v Hudebním divadle v Karlíně – máte dokonce Cenu Thálie za své ztvárnění Dolly Leviové v české verzi slavného muzikálu Hello, Dolly. Považujete tuto postavu za svou životní? Nebo je tou životní figurou spíš semaforská Melicharová?

To víte, v Semaforu jsem doma a já si domova považuji. Ale na roli Dolly Leviové se nezapomíná. Prožila jsem díky ní sedm šťastných let na scéně Hudebního divadla v Karlíně. Po Dolly jsem byla přizvána k dalšímu zajímavému projektu – ke gotickému disputu Člověka a Smrti od Jana ze Žatce z roku 1401. A role Smrti se stala mým zásadním hereckým štěstím. Hra je vzácným a působivým příkladem, že se mravní hodnoty během staletí nezměnily a že civilizační vymoženosti zdaleka nedokážou odsunout na vedlejší kolej čisté svědomí, úctu k bližnímu, obětování se.

V takové roli by bych semaforskou komičku nečekal.

Moje umělecká cesta je velmi barevná, různorodá, a tak se lidé často diví, v jakých žánrech se to objevuji. Takový je světa běh, jak říká jedna z mých divadelních postav. Rádi škatulkujeme a škatulky ulpívají, i když obsah už je docela jiný.

Tento rozhovor vzniká pro rozhlasový časopis – a vaše rozhlasová „stopa“ je nemalá. S pány Rokytou nebo Krčkem jste natáčela pořad Před písničkou smekni, nemluvě o Dobrých jitrech a Hajajovi. Jak se cítíte za rozhlasovým mikrofonem?

Rozhlas je moje láska už od dětství. U rádia jsem prožívala štěstí jako posluchačka a později i jako interpretka. Nikdy nezapomenu na setkání s Jiřím Horčičkou, Josefem Melčem, Josefem Červinkou, Karlem Weinlichem, Hanou Kofránkovou, Markétou Jahodovou, Dimitrijem Dudíkem, Vlado Ruskem, Veronikou Rezkovou... A už teď se těším na další doteky s mikrofonem.

Před časem jste se s Jiřím Suchým stali patrony jistého vinařství, a dokonce jste se dostali na etikety vybraných druhů. O vás je ale známo, že alkoholu zrovna neholdujete. Co vás tedy spolehlivě uvolní, kde čerpáte energii a chuť do práce i do života?

Víte, co mi nejvíc pomáhá, když je mi někdy ouvej? Spánek. A taky příroda, lesy, kytky, tráva, obilí, stromy. Nebo obyčejná chůze po polní cestě. To vše mě naplňuje štěstím. Je lepší dávat než přijímat, a tak bych chtěla dát lidem naději, aby dostali, co si z hloubi duše přejí, a přitom uměli přijímat dary od jiných. A také aby našli vnitřní klid a rovnováhu. A měli srdce otevřená.

Milan Šefl

Foto ISIFA, Martin Kubica, archiv Jitky Molavcové

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 6. 11.



  Ulice Git-le-Coeur
  Zpěvník Jana Buriana
 
  Ve znamení Blíženců

  Nalaďte si  
 
  S Vernem za hltavým pštrosem
  Téma