Číslo 45 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hudební skladatelkou.
Geraldine Muchovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Geraldine Muchová, hudební skladatelka

Po celý život jste obklopena hudbou, literaturou, a především výtvarným uměním. Našla jste mezi tím vším nějakou společnou linku?

Hudba je hlavní náplní mého života, dávno před tím, než se v mém životě tak zásadně objevila ještě literatura s malbou. Bez hudby a komponování si neumím svůj život představit. Už od raného dětství komponuji. Skládala jsem hudbu a zapisovala noty dříve, než jsem uměla číst písmena. Všechny druhy umění jsou spolu nějak provázané. Jako malé děvče jsem ráda četla a chodila na výstavy. Byla jsem k tomu vedená rodiči, které umění zajímalo. Tyto podněty a inspirace byly ale jen podvědomé, neuvědomovala jsem si je.

Kdy jste se se jménem Alfonse Muchy potkala poprvé?

O existenci Alfonse Muchy jsem neměla ve Skotsku vůbec tušení. Až když jsem poznala svého muže Jiřího, Alfonsova syna, otevřel se přede mnou nádherný svět nejen secesní malby. V roce 1945, kdy jsem byla prvně v jejich bubenečské vile, mě nadosmrti uchvátila dvě Muchova díla. Na podstavcích tam stál obraz Madony a obraz s názvem Sibiř. Pro mě to byl šok, na který nikdy nezapomenu! Moje tchyně Maruška byla velmi vzdělaná a umělecky nadaná. Postupem času jsme se velmi spřátelily. Často a živě mně vyprávěla o svém muži Alfonsovi, kterého jsem už osobně nepoznala. Všechno to, co o něm ale dnes vím, mám zprostředkovaně a velmi podrobně od manželovy matky a tak živě, že mám někdy dojem, jako bychom se přece jen potkali...

Neměla jste někdy chuť složit skladbu na Alfonsovu počest?

Neměla. Moje komponování totiž mělo původ zcela pragmatický. Abych zůstala duševně a tělesně zdravá, psala jsem hudbu. Jednoduše jsem to dělat musela, protože vnitřní puzení k tvorbě by mně nedopřálo klidu. Byla to moje duševní hygiena, která u mě byla na stejné úrovni jako potřeba jíst nebo spát.

Ve Skotsku bylo běžné, aby děvče skládalo muziku?

To opravdu nebylo. Jsem velmi stará žena a narodila jsem se v době, kdy se holčičky nevychovávaly k tomu, aby měly svá povolání. Proto jsem byla i já vedena především pro domácnost. Jenže se u mě projevil neobyčejný talent, který se prý nedal přehlédnout. Všem bylo jasné, že se mnou bude vždy zábava, ale aby někdo pomýšlel na to, že bych se stala opravdovou skladatelkou, tak to jistě ne.

Ze všech vašich kompozic si dnes stojíte jen za několika. To je asi zvláštní pocit, nevážit si svého díla.

To je tak. Když je věc napsaná, je s ní autor spokojený. Ale již za měsíc si uvědomí, že se dala napsat lépe. Jak jsem řekla, komponovala jsem pro své zdraví, takže v důsledku to bylo vše v pořádku. Nikdy jsem nemyslela na to, jestli se moje věci budou někomu líbit, protože jsem je nepsala s úmyslem prosadit se jako skladatelka. Neměla jsem dokonce ani ambice, aby někdo mé skladby hrál. Můj nonet se občas hraje. Asi i proto, že v něm jsou místa, kde se mohou jednotlivé nástroje ukázat. Napsala jsem i jeden celkem dobrý kvartet, ale nikdo ho nebude hrát, protože tam nemohou nástroje ukázat, co všechno dovedou. Samozřejmě, že jsem za svůj život slyšela množství pochvalných slov o mé práci, ale kdo ví, jestli byla pravdivá. Kdo dokáže správně ohodnotit? Když se hrála moje kompozice v Glasgow, vyšly velmi kladné recenze. Myslím si však, že to bylo hlavně kvůli provedení.

Co vás na hudbě fascinuje?

Zajímá mě především, jak je napsaná, jak je udělaná, než jestli se mně líbí nebo nelíbí. Chci přijít na kloub tomu, jakým způsobem ji autor napsal, jak myslel, jak pokračuje.

Není mnoho žen skladatelek. Proč si myslíte, že tomu tak je?

Možná proto, že k tomu nejsou vychovávány ještě ani dnes. Ženy byly a jsou vychovány k tomu, aby na klavír především hrály. U mě to bylo jinak. Můj otec, profesionální hudebník, pozoroval, že od útlého dětství improvizuji, a vše zapisoval. Později mě naučil notovému zápisu. Kvůli tomu jsem pak měla problémy ve škole, protože jsem jaksi nechápala, že mně nestačí umět číst noty, ale že se musím naučit číst i písmena. Zcela jsem myslela hudbou. Že jsem pomaleji četla slova? To nikomu tenkrát nevadilo. Všichni však obdivovali moji dovednost čtení notového zápisu. Ono to není jen tak, napsat muziku. Je to především o velké koncentraci. Vlastně je to pouze velká koncentrace. Snad proto není mnoho skladatelek.

Pak to musela být opravdu velká náhoda, když i první žena vašeho manžela Vítězslava Kaprálová byla skladatelkou. Navíc velmi uznávanou.

Ano, opravdu velká náhoda. Nebo osud? Každopádně, na tehdejší dobu to bylo něco nevídaného. Vítězslavu Kaprálovou jsem znala dříve než svého muže. Byla jsem těsně před válkou na jejím londýnském koncertě, kde uvedla své skladby, které osobně dirigovala. Pak jsem ji zažila ještě jednou, když dirigovala s Rafaelem Kubelíkem Českou filharmonii. Tenkrát to byl skvělý orchestr!

Myslíte, že máte vy dvě něco společného?

Mimo Jiřího a komponování určitě ne. Ona byla velmi ambiciózní žena, chtěla prorazit svými věcmi, byla k tomu vychovaná. Byla obrovským talentem, skvěle vyučeným. Je to velká tragédie, že odešla tak brzy.

Četla jste všechny knihy, které váš manžel napsal?

Jistě, četla. Některé jsem však nemohla dočíst pro to utrpení, které v nich manžel popisoval a které sám v kriminále zažil na vlastní kůži. Byla to divná doba. Vrátil se z války jako hrdina a pro to hrdinství a pro jeho styky ho nakonec komunisti zavřeli. Naštěstí seděl jen čtyři roky a na základě Zápotockého amnestie byl pak propuštěn.

Být snachou Alfonse Muchy, to je pro vás jistě celoživotní závazek.

Stala jsem se především jeho fanouškem. Alfons byl naprosto geniální. Nikdo si nedovede představit jeho dílo celé pohromadě. On nic jiného nedělal, jen stále kreslil a maloval. Samozřejmě že díky svým plakátům vydělával obrovské peníze, ale popravdě řečeno, měl z toho špatné svědomí, protože chtěl především malovat svobodně. Štěstím pro jeho díla bylo, že jeho práce považovali mocní té doby za něco zastaralého a buržoazního, a tím pádem bezcenného. Proto o ně neměli zájem ani nacisti a díky jeho ženě Marušce, která všechna díla pečlivě evidovala a střežila, se dochovaly v pořádku dodnes. Obecně známé byly pouze secesní plakáty. Ostatní díla byla zcela neznámá. Ale právě ta dnes sklízí obrovský úspěch po celém světě.

Pavel Sršeň, publicista

Foto archiv

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 30. října.



  Kam vede horoucí víra?
  Dívejte se
 
  Vždy proti srsti doby 

  Nalaďte si  
 
  Theimer zase na Moravě  
  Téma