Číslo 36 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou a zpěvačkou.
Lucií Černíkovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

Lucie Černíková,
herečka a zpěvačka

Jak se vlastně talentovaná dívka z Rakovníka ocitne v hlavním městě se slibně rozjetou kariérou hned na několika „frontách?

Je to asi rodinným zázemím. Můj tatínek je muzikant, také mamka je múzicky zaměřená, brácha hrál na klavír a zpívá. Takže jsem byla s hudbou přirozeně spjata, což mě přivedlo do různých kroužků a po gymnáziu jsem se rovnou přihlásila na Konzervatoř Jaroslava Ježka v Praze. Zároveň jsem absolvovala několik konkurzů, z nichž nejdůležitější byl ten do Semaforu, kam jsem byla současně s konzervatoří přijata.

Nyní pendlujete mezi herectvím a zpěvem. Měla jste to tak už jako malá holka – nemohla jste si vybrat, zda budete herečkou, nebo zpěvačkou?

Dlouho vítězila ta zpěvačka. Herectví ke mně přišlo vlastně náhodou. Když mě paní učitelka z hudebně-dramatického kroužku v Rakovníku uháněla, abych chodila vedle zpěvu i k ní, řekla jsem si, proč ne... A později jsme se přes castingy dostala k seriálům.

Váš vzhled vás předurčuje k rolím krásných princezen. Kolik jste si jich už v životě zahrála?

Jen televizi asi pět. A další princezna mě čeká na divadle.

A jaký máte k pohádkám vztah jako divák?

Velmi kladný. A čím jsem starší, tím se na pohádky dívám raději. Když mám v neděli čas, ráda si v České televizi nějakou pustím.

Na Kavčích horách hodně pracujete právě v redakci pro děti a mládež – podílíte se i na populární Kouzelné školce. I když v tomto případě jste „neviditelnou“ herečkou…

Ano, už čtvrtým rokem propůjčuji hlas Fanynce, což je plyšová skřítčí holčička z kouzelné země Fanfárie, střídá se na obrazovce s dnes už legendárním skřítkem Františkem. Fanynka se promítá i do mého soukromí. Známí toho už párkrát využili, když měli jejich děti narozeniny – to mi pak děcka zavolají a já jim jako Fanynka popřeji vše nejlepší... Před nedávnem mi jedna holčička volala ve chvíli, kdy jsem stála na přeplněné autobusové zastávce. To víte, že jsem ji nechtěla zklamat, tak jsem nekoukala nalevo, napravo a před udivenými lidmi jsem si s ní Fanynčiným hlasem popovídala.

V České televizi jste natočila i pár seriálů, třeba právě reprízovaný Proč bychom se netopili. Jak moc jste se musela převtělovat do role vodačky?

Na vodě jsem v životě nebyla! Naštěstí jsem hrála dívku, která je na kánoi poprvé a vůbec to neumí. Takže jsem v tomto případě svoji neznalost ani nemusela předstírat. Prostě role na tělo... Ale jinak jsem tento seriál dělala moc ráda, i když byla zrovna příšerná zima – a to se točilo v létě.

Vaší nejznámější seriálovou rolí je ale barmanka Dorka z Ordinace v růžové zahradě. Co je na práci na takto dlouhodobě koncipovaném seriálu pro vás jako pro herečku nejtěžší?

Asi udržet si charakter té postavy. Nevím, jak to mají ostatní kolegové, ale já při natáčení nevěděla, jakým směrem se bude moje postava vyvíjet, taky neměla jasně dané kořeny, nevěděla jsem, čím si prošla. Seriálový scénář dostanete zkrátka často až na place, nebo pár dnů předtím mailem. Ale má to i své výhody – člověk se naučí být operativní a reagovat co nejpružněji.

Získat roli v některém z dlouhodobých seriálů je asi pro herce docela terno, ne? Dá se to přirovnat ke stálému příjmu?

Ano, je to podobná jistota, i když samozřejmě nikdy nevíte, kdy to celé skončí. Seriál je příjemné vylepšení finanční situace, ale nejen to. Jde taky o zkušenosti s natáčením, které při tom načerpáte, můžete sledovat při práci velké herecké osobnosti, získáte kontakty s režiséry a s dalšími lidmi z filmařské a televizní branže. To se pak může hodit.

Jak vypadá natáčení „nekonečného“ seriálu? Dělá se asi současně na několika dílech?

Konkrétně u Ordinace to bylo tak, že se roztočily čtyři díly najednou a dělalo se na nich v průběhu zhruba čtrnácti dnů. Každý natáčecí den se pracovalo v jednom interiéru, třeba v baru U čerta, další den zase v nemocnici, aby se štáb nemusel stále stěhovat z jedné scény do druhé. A samozřejmě se musel brát ohled na povinnosti herců, skloubit jejich závazky je velká práce, kterou produkčním nezávidím.

Jsou diváci, kteří se seriálovými postavami doslova žijí. Setkala jste se někdy s diváky, kteří by „vaší“ Dorce radili, co dál?

Jasně, když se Dorka rozešla s partnerem, paní v tramvaji mě litovaly. Prý „nebuďte smutná, stejně je to syčák!“ Na jednu stranu je hezké, že to lidi takhle prožívají, na druhou stranu mě to trošku děsí.

Podobné ztotožnění představitele s postavou v muzice naštěstí nehrozí. Jak jste zatím sama se sebou spokojena jako zpěvačka?

Hrozně mě baví to, co dělám právě teď, a v první řadě přemýšlím o tom, jak to udělat, abych se muzice mohla věnovat častěji.

Váš manžel, bubeník Lukáš Pavlík, hraje poprock s Ewou Farnou, ale i jazz s Ondřejem Kabrnou. Přála byste si být rovněž takto rozkročená a swing, který zpíváte s bigbandy, mixovat s něčím dalším?

Klidně bych zpívala v menším jazzovém tělesu, kde bych si mohla dopřát i trošku jiný repertoár a třeba i improvizovat, což v bigbandu dost dobře nejde. Už několik let sbírám do šuplíku vlastní písničkový materiál, nevím, do kterého žánru nejspíš bych ho zařadila, ale ráda bych, aby tahle původní tvorba někdy spatřila světlo světa.

Jsou v tom „šuplíku“ i písně vašeho manžela, má autorské ambice?

Dokonce velmi široké! Možná půlku těch skladeb, které si střádám, napsal on.

Tak vida, ještě sehnat textaře a můžete do studia.

To by snad taky nebyl problém. Některé z těch skladeb jsem otextovala sama, další vznikly na texty jednoho amerického básníka, který žil v Praze, jmenuje se Edmund Watts. Nedám sice na češtinu dopustit – v Semaforu koneckonců zpívám nádherné poetické texty Jiřího Suchého –, ale jako sólová zpěvačka bych se líp cítila v angličtině.

Které ženy vás v muzice zajímají, inspirují?

Mám ráda zpěvačky, které tady nikdo moc nezná. Třeba Imogen Heap, to je Britka, která dělá zvláštní elektronickou hudbu s jazzovými i rockovými prvky. Líbí se mi norská jazzová zpěvačka Silje Nergaard, ale i Madonna mi hodně dala, nebo Alanis Morissette. Obdivuju také andělský hlas Sarah Brightman. Vždycky mě zajímá hlavně energie, která ze zpěvačky jde, než jaký dělá žánr.

Další vaší pěveckou doménou jsou muzikálové melodie, ostatně právě v muzikálech jste v Praze k vidění nejčastěji. Hrajete hlavně na scéně Divadle Broadway – v jakých inscenacích vás mohou diváci spatřit?

V minulých sezonách jsem hrála a zpívala v muzikálech Vánoční zázrak, Kat Mydlář a Ať žije rokenrol. Jak to bude na podzim, není zatím jisté. Vím určitě jen to, že se na repertoár vrací Vánoční zázrak.

Máte za sebou role ve West Side Story, Bídnících, The Sound Of Music – to všechno jsou klasické muzikálové tituly. Když byste tyhle kusy srovnala s původními muzikály Petra Jandy nebo Janka Ledeckého, které znáte z Divadla Broadway – jak by to dopadlo? Co vás baví víc?

Klasika je radost, prověřená léty. Víte, že jdete do něčeho, co je kvalitní. Na druhou stranu muzikály typu West Side Story všichni znají, je to zajeté a zpěváci do svých rolí nemohou nic moc nového vnést, zpívá se podle originálních partů. Ztvárnit nějakou roli v prvním nastudování nového muzikálu, to je zas jiná výzva, můžete tu postavu uchopit podle sebe, vést o ní i dialog s tvůrci.

Už deset let hostujete v Semaforu. Jaké to je, potkávat se při práci i v zákulisí s takovou legendou, jakou je Jiří Suchý?

Pořád úžasné. Za ta léta už to sice většinou vnímán jako normální věc, ale někdy nastanou okamžiky, kdy si musím znovu říct: Ty bláho, já s ním stojím na jednom jevišti!

Je to přísný šéf?

Ne, není. Je velmi vstřícný a slušný.

Jak jste se vlastně do Semaforu dostala?

To je dlouhá historie… Kdysi na gymnáziu jsem panu Suchému napsala dopis s fotkou a drzým dotazem, jestli bych se jim třeba v divadle nehodila. A pan Suchý mi vlastnoručně odepsal, že zrovna nikoho nehledají, že mají po premiéře, ale až prý budou něco nového připravovat, že si mě pozvou. Taková zdvořilostní odpověď, říkala jsem si. Jenže po třech letech zazvonil telefon a tam sekretářka s pozváním na konkurz, do hry Pokušení svatého Antonína. Tak jsem sedla na autobus a jela do Prahy, vzpomínám si, že jsem měla strašnou trému a pocit, že jsem ten konkurz moc nezvládla. Ale vzali mě a teď v Semaforu začínám jedenáctou sezonu.

V kolika hrách dnes v Semaforu účinkujete?

Bohužel už toho mám míň, protože v červnu se dělalo sedm derniér – z toho důvodu, že Semafor dostal menší grant, než se čekalo. Takže Mam‘zelle Nitouche, Hodiny jdou pozpátku a těším se na zkoušení nové hry, která bude mít premiéru v listopadu a bude se jmenovat Blaničtí rytíři a krasavice Lída.

Když je řeč o konkurzech… Ve vaší profesi je asi klíčové dobře se připravit na podobná výběrová klání. Nemůže stres způsobit, že ti hodně talentovaní, ale trémisté, zůstanou nepovšimnuti?

Stres jistě může sehrát negativní roli, ale myslím, že záleží na víc faktorech. Stalo se mi, že jsem šla na konkurz, byla výborně připravená a odvedla, myslím, perfektní výkon, ale stejně jsem nebyla vybrána. A naopak, někdy ze sebe nemáte dobrý pocit, ale zapracuje jakési kouzlo okamžiku a roli dostanete. Je to nevyzpytatelné a záleží asi hodně na energii, kterou vyzařujete.

Máte zkušenosti i z dabingu a v poslední době je vás slyšet také z rozhlasu. Na čem jste v rádiu pracovala naposledy a co vás za mikrofonem čeká?

S režisérem Dimitrijem Dudíkem jsem natáčela adaptaci Na kometě Julese Vernea, což mě se mi moc líbilo – byla jsem ve studiu jediná žena a kolem mě samí ostřílení profesionálové: Viktor Preiss, Michal Pavlata, Josef Somr... A na podzim budeme opět s režisérem Dudíkem natáčet hru Čtvrtá sestra polského dramatika Janusze Glowackého.

V červenci jste se provdala za svého dlouholetého přítele – leckdo by řekl, že vás možná čekají spíš rodinné, než profesní výzvy. Prozraďte tedy raději sama, jak vypadají vaše plány do budoucna.

Myslím, že si budeme s Lukášem chtít ještě chvíli užívat života bez závazků, pracovat, cestovat. Zrovna jsme se vrátili z Paříže, kde se nám moc líbilo, byli jsme tam oba poprvé, ale určitě ne naposled. A z profesních plánů – 15. září bude mít v Divadle Hybernia premiéru nový muzikál Kapka medu pro Verunku, v němž budu hrát a zpívat v titulní roli princezny Verunky. Libreto vzniklo na základě rozhlasové pohádky z osmdesátých let, scénář napsali Alena a Jan Pixovi, a v obsazení jsou i jména jako Bára Basiková a Kamil Střihavka. Tak doufám, že budeme mít úspěch.

Milan Šefl



  Všichni ti z Nového Hollywoodu
  Pořiďte si
 
  Bohyně ze Žítkové    

  Nalaďte si  
 
  Cesta do klimtovské Vídně
  Téma