Číslo 35 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Janem Potměšilem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

Jak se tvářit na videoart?

Pražské Rudolfinum je přes léto plné nejrůznějších grimas a řečí – prostory tamější galerie patří totiž až do 16. září výstavě s názvem Tváře. Podstatnější je ale podtitul tohohle podniku: Fenomén tváře ve videoartu.

Douglas Gordon: Confessions of a justified sinner

Je to pro návštěvníka rozhodně netradiční pocit, vejít do rozlehlých sálů galerie, kde je aktuálně tma přerývaná jen září blikotajících televizních obrazovek. Cítí se tu trochu jako v nějakém lynchovském kině: realizace šestnácti autorů si poněkud konkurují, a to obrazem i zvukem, čili člověk těká – očima i sluchem. Jistou úlevu mu v tomhle vizuálně-akustickém labyrintu skýtají sem tam pohozené obří polštáře, kde se lze uvelebit a třeba i soustředit svoje smysly jedním směrem.
K vidění a slyšení tu jsou jak světoví průkopníci videoartu, jako Nam June Paik, tak klasici sedmdesátých a osmdesátých let typu Bruceho Naumana, a samozřejmě „hvězdy“ posledních dekád: Marina Abramovićová nebo Bill Viola. Výběr má ale k reprezentativnosti daleko; samozřejmě pokud o ni kurátorovi Ladislavu Kesnerovi šlo. Chybí tu třeba Pipilotti Ristová, která ostatně – pokud se nepletu – měla mít před nějakými deseti lety v Rudolfinu samostatnou výstavu.
Ale kdo tu je a kdo tu není, je vlastně jedno. Podstatné je, co prezentovaný videoart vypovídá: o moderním umění, potažmo o těch, co se mu věnují, i o těch, co se jdou do Rudolfina na Tváře podívat.
Ta bilance asi není moc lichotivá. Ačkoli na videoartu může být někomu sympatická jistá mezioborovost: je to ještě výtvarné umění, anebo už filmový snímek? Za zmínku jistě stojí i fenomén vývojové proměnlivosti, pohybu, s nímž videoart logicky pracuje. A samozřejmě klíčový vztah, který se tu otvírá: vztah mezi realitou a jejím obrazem – někdy skoro přesným odrazem, jindy záměrně manipulovaným, posunutým, sotva „čitelným“ záznamem. A dál?

Bruce Nauman: Lip Sync (1969)

Videoart je nejspíš snahou reagovat umělecky na nová média, nové technologie, na rozmach televize, později videa. Jenže na rozdíl třeba od plodné a inovativní „spolupráce“ mezi fotografií a malířstvím, od impresionismu po různé avantgardy, se zdá tahle disciplína jako slepá ulička – jako nadšená hra s několika novými možnostmi, která svědčí víc o vlivu média na uživatele než naopak. Jako hra, která ztratila svoji zábavnost s dobou; podobně jako ji za čas ztratí jiné technologické kratochvíle dneška, od takzvaných čteček přes „chytré“ telefony po sociální sítě.
Tu domněnku o slepé uličce potvrzují mimo jiné texty, které jednotlivé práce na výstavě provázejí. Některé se drží roviny popisu (to v lepším případě), jiné se pouštějí do odvážných explikací, kterými se snaží přisoudit dílu strhující sílu, význam, důležitost v souřadnicích nejen kulturních, ale i společenských – prostě mytizovat je. Končí to ovšem někdy, třeba v případě Billa Violy, pseudoučenou frází, která sugeruje divákovi, že sám na vystavenou kreaci prostě nestačí – že k tomu, aby ji náležitě pochopil, potřebuje druhého, povolaného.
Nynější rudolfinský výstavní počin vlastně návštěvníka ani moc neprovokuje. Spíš nakonec unavuje: svojí trpností, svojí monotónností. Třeba by ale z těch titulních „tváří“, prezentovaných v galerii na nejrůznější způsob, byl pěkný sestřih pro YouTube.

Radim Kopáč, výtvarný a literární kritik



  Češi - národ mykofágní
  Jak to vidí Jaroslav Vanča
 
  Vzpomínka na matku

  Zpěvník Jana Buriana  
 
  Jak se tvářit na videoart?
  Navštivte