Číslo 33 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s moderátorem.
Janem Rosákem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Jan Rosák, moderátor

Ohlédnete-li se za svou kariérou, která etapa je v ní pro vás celoživotně nosná?

Na to není vůbec snadná odpověď. Všechno souvisí se vším. Samotný start nebyl těžký, protože do rádia jsem nastoupil na pozvání, nemusel jsem tedy absolvovat konkurzy. Až postupně jsem zjišťoval, jak náročná profese rozhlasového moderátora je. Než jsem své výkony za mikrofonem dostal na patřičnou úroveň, byla to docela dřina. Když jsem později začínal v Československé televizi s Videostopem, pochopil jsem, jak skvěle mě rozhlas vybavil pro moji příští profesní dráhu. Poměrně záhy jsem díky tomu sbíral různá ocenění.

Nejste vyloženě typem herce či moderátora dětských pořadů. Přesto jste i na tomto poli sklízel obrovskou popularitu.

Tohoto úspěchu si velmi vážím! Snad to bylo tím, že jsem se nikdy nesnažil mentorovat. Sám jsem velmi hravý muž – dítě v dospělém těle. Rád vzpomínám na rozhlasové letní tábory, kde jsme měli vždy připravenou nějakou hru, která měla pokaždé neskutečný úspěch. Ještě dnes, když potkám některé z tehdejších dětí, dnes pětatřicátníky, vzpomínají, jaké to tenkrát bývalo skvělé. Jistě to bylo i tím, že jsme si pokaždé hráli i my. Komické situace nastávaly třeba na ulici, kde na mě děti volaly: „Nazdar, Honzo!“, a jejich rodiče se omlouvali za jejich drzost. Pro mě to ovšem byla maximální pocta, byl jsem jejich kamarád. Co víc si může moderátor dětských pořadů přát?

Před několika lety jste se stal v Mníšku pod Brdy majitelem a provozovatelem divadla. Co vás k tomu vedlo?

Koupil jsem v Mníšku velkou třípatrovou budovu, jejíž součástí se stal divadelní sál s osmdesáti místy a také hospůdka, abychom se měli s kamarády kde scházet. Netušil jsem ale, jak těžké je v dnešní době divadlo provozovat. O městských či jiných dotacích jsme si mohli nechat jen zdát. Přesto jsme se snažili, aby divadélko žilo. Zvali jsme pražské umělce a divadelní soubory, většinou komorního typu jako Ungelt. Jenže i tato divadla jsou na poměry Mníšku drahá a při maximální ceně vstupenky do dvou set korun a vyprodaném sále to bylo stále jen šestnáct tisíc korun. Neustále jsme místní kulturu dotovali a prodělali kalhoty. I přes drobné sponzory nebyla tato situace dlouho udržitelná. S dětskými představeními to bylo ještě horší. Když jsme vybrali od dětí vstupné dvacet korun a bylo narváno, chodila moje žena domů s radostným úsměvem, že jsme dopláceli jen pět set korun...

Jste srdcem víc rozhlasák, nebo televizní moderátor?

Určitě rozhlasák. Už proto, že v Českém rozhlase mám nejvíc pravidelné práce. Když skončil, takřka ze dne na den, televizní pořad Riskuj, ocitl jsem se na pár dní ve vakuu, netušil jsem, co budu dělat dál. Tehdy jsem dostal nabídku z Českého rozhlasu Region na typ pořadu, po kterém touží snad každý moderátor – na talk show. A dokonce každodenní, to byla hodně silná výzva. Naprosto vzrušující práce, kde mám každý všední den svobodu a volnost k seberealizaci. Mám to štěstí, že můžu svoje zaměstnání nazývat i svým koníčkem.

Mikrofon je tedy i vaší drogou?

Jasně! Jakmile se rozsvítí červené světýlko, zmocní se mně jakási vnitřní vášeň, která mě zcela ovládne. Asi mám štěstí, protože znám několik lidí, kteří jsou v civilu úžasně vtipní, skvěle se s nimi povídá – ale jakmile se rozsvítí červená, přestávají být komiky. To světýlko je naprosto sváže. Optimální případ je, a u mě to funguje, když se po rozsvícení červené v člověku aktivují nečekané vnitřní rezervy – a pak „jede“.

Vidíte rozdíl mezi kulturou moderování před třiceti lety a dnes?

Obrovský. Především se tomu dříve říkalo konferování a konferenciérů nebylo mnoho. V rozhlase jich bylo jen pár. A lidí, kteří byli schopní uvádět bez přípravy, tedy improvizovat, těch bylo opravdu pomálu. Já sám chci být vždy dobře připraven, protože pokud se stane něco nečekaného, dá se po chvíli vrátit zase k původnímu záměru bez úplného vykolejení. Další rozdíl: před změnou režimu byla pro nás naprosto nutná autocenzura. Stačilo se uřeknout a člověk byl bez práce. Dnes je vše v tomto směru uvolněnější. Málokdy se stane, že by byl moderátor za něco popotahovaný. Spíše je nutné dávat pozor, abychom někomu nestranili a byli vyvážení. Jedná se tedy o jakousi autocenzuru ve jménu dobrého vkusu. Svoboda projevu však přinesla i v naší profesi neblahé věci.

Například?

Především drzost a sprostotu s neomaleností. V Českém rozhlase snad ani ne, ale na ostatních rádiích se najde pár kluků a holek, kteří mají pocit, že si musí na někom vybrousit svoje moderátorské dovednosti, a pustí se „neohroženě“ do respondenta či hosta. Mají při tom pocit, že jsou „in“, že je to „trendy“. Veliký omyl! Navíc nejsou často ani připravení. Co si myslet o redaktorovi, který si pozve do studia hosta a před vstupem se ho zeptá, na co by chtěl, aby se ho zeptal?

S tím souvisí i etika moderátorů.

Nechci paušalizovat, ale někdy mám pocit, že o etice nemůže být řeč, protože mnozí si myslí, že je dovoleno úplně vše. Člověk by měl mít v sobě určitý korektiv. Slova, která mají zaznít, musí být v mezích disciplíny, slušnosti a jak říkám – dobrého vkusu. Neméně důležitá je za mikrofonem i zodpovědnost.

Na co se v minulosti kladl největší důraz?

Řekl bych, že na kultivovanost slova. Mluvčí v rádiu hovořili jako kniha. Celkově měly pronášené texty více myšlenek, více sdělení a obsahu. Pomineme-li politické komentáře, ostatní pořady byly o něčem. Dnes existuje mnoho soukromých rádií, které jedno od druhého nerozeznáte. Nemají rukopis, nejsou vyprofilovaná, převážná většina programu je hudba a doprovodné slovo je vlastně vatou, vycpávkou. Kdyby tam nebylo, tak se nic nestane, protože se v těch rádiích stejně nic hodnotného neříká. Profesně mě to mrzí, protože to považuji za promrhaný čas. Nic proti hudbě nemám, ale já si vybírám stanice, kde se hlavně mluví, tedy Český rozhlas. Jak říká moje žena, je to poslední inteligentní médium.

Pavel Sršeň, publicista

Foto Mona Martinů

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 7. srpna.



  Už to není ono!    
  Jak to vidí Petr Koudelka
 
  Válka jako podívaná

  Dívejte se  
 
  Flamenco, Lorca, ...Ibérica!
  Navštivte