Číslo 33 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s moderátorem.
Janem Rosákem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Apokalypsa – válka jako ohromující podívaná

Málokterý film věnovaný válce ve Vietnamu získal takový věhlas i uznání jako Apokalypsa. Jeho příběh, inspirovaný dávným románem Josepha Conrada Srdce temnoty, krystalizoval plných dvanáct let, z toho čtyři roky zabrala výroba. Režisér Francis Ford Coppola si vybral exteriéry na Filipínách a od počátku se musel potýkat s bezpočtem potíží. Herci se mu v náročném prostředí hroutili, pracně postavené dekorace vesnic odnesl hurikán.

Málokterý film o válce ve Vietnamu získal takový věhlas i uznání jako Apokalypsa

Expresivně vystavěný příběh si podnes uchovává svou působivost, zamýšlené podobenství o válce, která ztratila svůj smysl a změnila v bizarní vražednické orgie, je stále děsivé. Američtí vojáci vystavení ustavičnému stresu si zvykli na všudypřítomné zabíjení a stačí nepatrný podnět, aby začali střílet.
Avšak problémem není jen zabíjení, ale i porušení vojenské disciplíny – jeden z velitelů, plukovník Kurtz, se totiž usadil v džungli, kde mezi domorodci získal neomezenou moc. Americké velení se rozhodne pro krajní řešení: zpod kontroly se vymknuvšího důstojníka (hraje ho Marlon Brando, z něhož v obraze prosvítá jen část holé lebky) chce za každou cenu odstranit. Pověří tím kapitána Willarda (Martin Sheen), jenž posléze odplouvá do nitra dosud neprozkoumaného zeleného pekla.
Tuto vcelku jednoduchou linii obohacují další motivy, které se někdy významově doslova osamostatňují. Vizuálně ohromivé vyprávění tak i zásluhou kameramana Vittoria Storara získává mimořádnou plasticitu. Coppola si všímá nejen masakrů, které americké jednotky rozpoutávají, ale také jejich leckdy bizarního chování. Zvrhlost leteckých útoků je zvýrazněna zejména postavou Kilgora, velitele letecké „kavalerie“ vrtulníků: za zvuků Wagnerovy hudby (konkrétně Jízdy Valkýr) podniká nálet na pobřežní vesnici jen proto, aby si v mořských vlnách mohl zasurfovat. Tuto mistrně natočenou, ozvučenou i sestříhanou sekvenci lze považovat za středobod celého příběhu.
Snímek byl poprvé uveden v roce 1979 na festivalu v Cannes a zaslouženě tam zvítězil (společně s Plechovým bubínkem). Po více než dvou desetiletích se Coppola k filmu vrátil a nový tvar rozšířil téměř o hodinu, bohužel ne vždy k výslednému prospěchu. Naštěstí Česká televize v pátek 17. srpna ve 21.00 uvede původní verzi, tvarově sevřenější a působivější ve své výpovědi, byť bohužel dabovanou. A co ještě dodat? Chcete-li si Apokalypsu plně vychutnat, zvolte televizi s co největší obrazovkou a nejdokonalejším obrazem i zvukem.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Už to není ono!    
  Jak to vidí Petr Koudelka
 
  Válka jako podívaná

  Dívejte se  
 
  Flamenco, Lorca, ...Ibérica!
  Navštivte