Číslo 33 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s moderátorem.
Janem Rosákem.

 


 


 

Vzorový komiks o jednom Něvzorovovi

Nakladatelství Mot uvedlo nedávno na český trh dalšího důležitého autora současného evropského komiksu – Pascala Rabatého (1961), respektive jeho více než pětisetstránkový grafický román Ibikus. Jako předloha posloužila francouzskému tvůrci próza Alexeje Tolstého Dobrodružství Něvzorova aneb Mluvící lebka Ibikus, vydaná prvně v roce 1925.

Hlavním „hrdinou“ je právě jmenovaný Něvzorov – a jeho lidský profil opravdu není vzorový. Jde o hochštaplera „bez vlastností“, v lepším případě bohémského mystifikátora, kterému štěstí přeje. V sedmnáctém roce využije revolučního chaosu v Rusku k jedinému cíli, který mu ostatně předpověděla stará cikánka – zbohatnout. Než se tak stane, projde si sérií bizarních příběhů, v nichž se mísí vášeň gogolovských hráčů se zločiny podle Dostojevského. A trest? Ten si odpykává falešný hrabě průběžně, na svých zběsilých cestách novou, zbolševizovanou zemí – neomaleně prospěchářskou, brutální a trapně nedospělou jako on sám. Finále v Turecku je pak překvapivě docela útěšné…

Rabaté převedl román mistrovsky, jak v přesně vybraných a skvěle funkčních dialozích, tak v dramaticky poskládaných, filmově stříhaných obrazech. Jeho výtvarný styl dobře sedí době, kdy se příběh odehrává. Autor zvolil černobílý akvarel, čili techniku, která pracuje s volnějšími, rozostřenými obrysy, s příznačnou matností. K tomu figury, které pohybují dějem, vypadají jaksi mefistofelsky, jsou zlověstně protáhlé a nevypočitatelně pružné. Vedle zábavnosti, mnohdy absurdního rázu, má tak tato hra ještě jiný trumf – a sice existenciální. Alexej Tolstoj napsal a Pascal Rabaté zdařile adaptoval příběh, který je kritikou lidské ubohosti před tváří osudu.

Radim Kopáč, literární a výtvarný kritik



  Už to není ono!    
  Jak to vidí Petr Koudelka
 
  Válka jako podívaná

  Dívejte se  
 
  Flamenco, Lorca, ...Ibérica!
  Navštivte