Číslo 32 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Jiřím Lábusem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Miloš Čermák, publicista

Paradox na druhou

The best of times, the worst of times. Nejlepší časy byly ty nejhorší. To je slavná první věta románu Příběh dvou měst od Charlese Dickense. A překvapivě dobře popisuje současný stav žurnalistiky, tvrdí anglický časopis Intelligent Life. Jako příklad si vzal renomovaný liberální deník The Guardian. Levicové noviny původem z dělnického Manchesteru jsou dnes jednou z nejznámějších mediálních značek. Společně s anglickým deníkem Daily Mail a americkými New York Times patří mezi nejčtenější zpravodajské servery v angličtině. Měsíčně mají kolem sedmdesáti milionů čtenářů, z toho třetinu v Americe.
Jsou to opravdu ty nejlepší časy, které si novináři z Guardianu mohou představit. Nikdy neměli takový vliv a význam. Před patnácti lety byl Guardian ambiciózním, ale malým londýnským deníkem s nákladem kolem půl miliónu výtisků. Tedy asi tolik, kolik tehdy měl v mnohem menším Česku deník MF Dnes. Internet, promiňte klišé, mu otevřel obzory. Mimo jiné i proto, že Guardian dělal od začátku na webu všechno dobře. Na co sáhl, tím jako by určoval standardy rodící se online žurnalistiky. Práce s texty a titulky, vytvoření redakčních blogů, experimentování s takzvanou občanskou žurnalistikou. Guardian byl jedním z prvních deníků, které zavedly „web first policy“, což znamenalo, že se rozhodl publikovat všechny informace okamžitě na webu a „nešetřit“ je až do papírového vydání novin. Dnes to dělá většina deníků, ve své době to však byla malá revoluce. Guardian se s podobnou energií pustil i do sociálních médií. Jeho redaktoři používají Twitter, Facebook i další nástroje. Když si nainstalujete aplikaci, kterou noviny nedávno spustily, dozvědí se vaši přátelé na Facebooku o každém článku, který si přečtete. Guardian zkrátka nic neponechává náhodě. Sleduje každý nový trend, aby se jej pokusil proměnit v ještě větší počet čtenářů. A daří se mu to. Šéfredaktor Rusbridger, mimochodem jeden z nejdéle „sloužících" šéfů novin v historii britského tisku, se ve světě těší respektu.
Dnešní ideologií novin je „otevřená žurnalistika", což je teze, ke které Guardian došel právě tím, jak prostřednictvím blogů a později sociálních médií zapojoval do tvorby obsahu čtenáře. Žurnalistika přestává být v jeho pojetí úzce vymezenou profesí, ale je spíše platformou. Anebo způsobem uspořádání společnosti. Je to teze ambiciózní, ale Guardian ukazuje, že může fungovat.
Ale vraťme se zpátky k první větě Dickensova románu. Guardianu a jeho vydavateli se extrémně nedaří z ekonomického hlediska. V posledních třech letech prodělává v průměru sto tisíc liber denně. Letošní finanční výsledek se odhaduje na minus třicet osm milionů liber, zhruba stejně jako loni a více než předloni. V tom je paradox současné žurnalistiky. Noviny, kterým se daří získávat publikum a do jisté míry i měnit společnost, přestaly fungovat jako podnik. Jediným štěstím je, že Guardian vydává neziskový Scott Trust, který má dostatečnou hotovost, a navíc část prodělků dorovnává díky vydávání ziskového časopisu Auto Trader. Jenže ani to nevydrží věčně. Zvlášť když je jasné, že výpadek příjmů je dlouhodobým trendem. Jediným zdrojem peněz je inzerce v papírových novinách, jejich náklad však od poloviny devadesátých let klesl na polovinu. Bude-li trend pokračovat, do pěti let je Guardian bez peněz.
Máme tu paradox dvou protikladných trendů. Otevřená žurnalistika je asi tím nejlepším modelem, který západní civilizace pro fungování médií dokázala najít. Vede k občanské odpovědnosti a podporuje to „lepší“ v nás, zatímco klasická média často sázejí na to „horší“. Ale zároveň je vůbec tím nejhorším způsobem, jak média financovat. Je dalším z mnoha pokusů o utopii, a berme jako dvojnásobný paradox, že nefunkčnost tohoto obchodního uspořádání ukazuje na svém vlastním příkladě právě levicový deník. Jak z toho? Nikdo neví. Ale žijeme ve velké době změn a očekávání. The best of times, the worst of times.



  Paradox na druhou    
  Jak to vidí Miloš Čermák
 
  Aby se nezapomnělo...

  Pořiďte si  
 
  Brusel není nuda
  Téma