Číslo 32 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Jiřím Lábusem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jiří Lábus, herec

Často obsazovaného rozhlasového herce je asi zbytečné se ptát, zda má rád rádio...

Mám, a jak! Už od dětství jsem poslouchal rozhlasové pohádky i jiné pořady. K televizi jsem se dostal velmi pozdě, měl jsem televizor až v osmnácti. Dodnes si pamatuji některé názvy rozhlasových pořadů, například sobotní Zadáno pro dobrou náladu, miloval jsem rozhlasové Silvestry. Tenkrát tam působila plejáda autorů, kteří skvěle uměli zábavné pořady, vynikající byl třeba Bedřich Zelenka, nebo Jiří Melíšek – ten psal pro herce senzační skeče.

Takže hned po pohádkách přišel humor?

Ještě jsem rád poslouchal četby na pokračování, mám trvale zafixovány hlasy mnoha vynikajících českých herců. Třeba Karla Högera v Lišce Bystroušce, Jana Pivce, když četl Pozdrav Pánbůh, pane Randák. Bystrouška tuším právě vychází na CD – já ji mám doma ještě na LP desce. Vzpomínám na úžasnou adaptaci Nadějných vyhlídek Charlese Dickense, kde opět Karel Höger hrál hlavní postavu Pipa od dětství až do stáří. Obrovská role! Mám v povědomí úžasnou dramatizaci i fantastickou režii Josefa Henkeho. A taky si pamatuju rozhlasové hry. Měl jsem totiž štěstí, že můj kamarád Honza Czech, který pracoval v rozhlase a měl chalupu vedle mne, nosil kazety plné různých her, vždycky jsme to na chalupě poslouchali. Třeba hru Ludvíka Aškenazyho Bylo to na váš účet v Horčičkově režii s Karlem Högerem, nebo Zvědavost Ludvíka Kundery. A Becketta s Milošem Nedbalem v Henkeho režii. To byly nádherné věci.

Parodoval jste někdy rozhlasové hlasatele?

To jsem dělal moc rád, ohromně mě to bavilo. Měl jsem paměť na hlasy, přesně jsem si pamatoval jména hlasatelů a jejich hlasy, umím je napodobit dodneška. Včetně ženských hlasů.

To asi nesouvisí jen s vaší paměí, ale taky s výtečným hudebním sluchem. Nemáte náhodou absolutní sluch? Skvěle zpíváte, hrajete na hudební nástroje.

Asi nemám, to jen Mirek Kořínek v divadle z každého z nás tu hudbu dostane. I z hudebního tupce. Možná trošičku fidlám na housle, což mi zůstalo z dětství, ale to nic neznamená. Jiní jsou na tom muzikantsky líp.

Jakou máte rád hudbu?

Mám rád hudbu všech žánrů a stylů, nejsem ctitel jen jednoho či dvou. Zrovna nedávno byl v Praze Sting, nemohl jsem na koncert a bylo mi to líto. Mám ale rád i české kapely, například Blue Effect.

Přispěl poslech rádia k vašemu rozhodnutí stát se hercem?

Určitě, rozhlas byla dobrá inspirace i škola. A potom, když jsem už začal číst, kupoval jsem si sešitky pohádek pro loutková divadla, které tehdy vycházely. Vždycky jsem si doma vzal takový hrnec, měl jsem ho jako mikrofon, a představoval si, že jsem rozhlasový herec, měnil jsem hlasy. Celou pohádku jsem nahlas četl, vlastně zahrál. Bohužel se na to moji nejbližší, tedy rodiče, museli koukat a poslouchat mě. Ale tím jsem se naučil měnit hlasové polohy, což se mi později moc hodilo.

Ve vašich nápodobách i parodiích rozhlasu jsou asi kořeny rozhlasové Rodinky Tlučhořových, ne?

Asi jo. Aspoň v té rychlé hlasové zkratce a v proměně hlasů, která se musela udát v několika vteřinách.

Byli jste s Oldřichem Kaiserem překvapeni, že Tlučhořovi měli takový úspěch, až mnohé jejich repliky zlidověly?

To vám tedy řeknu, že byli! Když jsme to na rádiu Golem před jedenadvaceti lety začali dělat, myslel jsem si, že natočíme pár dílů a pak skončíme. Potom jsme ale přešli do Českého rozhlasu a  tam jsme vysílali až do roku 2007, ale pro naše internetové stránky točíme každý měsíc premiérový díl dodnes. Teď máme slíbeno, že Český rozhlas má zájem o další díly. Nejdřív by se měly odvysílat některé starší, příští rok v lednu bychom na ně navázali novými. A máme slíbený i nový typ pořadu – Jak to vidí Tlučhořovi. Minuta denně, která bude reagovat na aktuální věci u nás doma i ve světě.

Pořady s rodinou Tlučhořových – to byla vždycky čistá improvizace, když jste přišli do studia, nikdy jste neměli pevný scénář. Bude to tak zase?

Bude. A navíc se zas bude natáčet u nás v kuchyni. Léta jsme točili v různých studiích, ale už je to čtyři roky, co jsme zakotvili v našem bytě. Takže vlastně i studio je improvizované, totiž žádné.

Připravujete v rozhlase i jiné projekty?

V rozhlase pracuji vždycky rád, zrovna teď v létě natáčím jednu nádhernou roli pro Dvojku – ve dvoudílné hře Viktora Huga Král se baví aneb Rigoletto. Režíruje ji Tomáš Vondrovic, který text taky přeložil z francouzštiny.

Jste hodně věrný člověk: jednomu divadlu, jednomu seriálu, stejnému televiznímu cyklu...

To je tím, že cyklické věci se dělají moc let, dvacet i víc, a drží se vás jako klíště.

Agáta Pilátová, publicistka

Foto Mona Martinů

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 31. 7.



  Paradox na druhou    
  Jak to vidí Miloš Čermák
 
  Aby se nezapomnělo...

  Pořiďte si  
 
  Brusel není nuda
  Téma