Číslo 31 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se zpěvačkou.
Lenkou Novou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Každý hledáme nějaké štěstí

Bohdan Sláma patří mezi naše nejváženější režiséry. S mimořádnou věrohodností dokáže přiblížit různorodé outsidery a výlučné jedince, které spalují jejich niterné běsy. Tak fascinovala díla jako Štěstí, Venkovský učitel nebo také Čtyři slunce, jakkoli ta byla přijata rozpačitě kvůli nezvládnuté metaforické rovině. Zatímco nyní zastihujeme Slámu takříkajíc na rozcestí, Česká televize ve čtvrtek 2. srpna večer uvádí desetiletí staré Divoké včely, které položily základní balvan do pomníku jeho rostoucí slávy.

Mimořádná je Tatiana Vilhelmová v roli Božky, děvčete, které prahne po opravdovém citu, ale přesto rezignovaného a smířeného s nevábnými vyhlídkami

Právě tady přesvědčil o svých vypravěčských schopnostech i o smyslu pro významově bohaté vrstvení obrazu. Prostředí venkova, naší kinematografií často opomíjeného, přitom nevyužívá jen jako barvité kulisy (jak to činívá Tomáš Vorel), ale proniká do tamější mentality, do nicotných osudů, do utopených nadějí, kdy jedinou vyhlídkou se stává beznadějně šedá existence, považovaná nakonec za normální a běžnou.
Divoké včely zachycují své leckdy bizarní hrdiny při nejrůznějších situacích, v rodinném prostředí i v zaměstnání, při intimním tokání i při bujaré tancovačce. Sláma načrtává komunikační nesmělost, umanutost v životním zacílení i hochštaplerské sebevědomí. Postihuje citovou otupělost, všímá si nejrůznějších reakcí na obdobné podněty, vesměs pramenící z jakési smířenosti s osudem. Ale není v tom tupá rezignace. Jak podotkl režisér, postavy „vzdorují marnosti skrze humor“.
Divoké včely nemají ústředního hrdinu, postupně se střídá několik mistrně ztvárněných postav. Až zajíkavě nesmělý Kája (Zdeněk Raušer) nabývá rysů novice čekajícího na sexuální zasvěcení. Pavel Liška svého jen zdánlivě sebevědomého tanečníka Láďu, poblázněného Michaelem Jacksonem, obdařil trapností i omezenou sociální vcítivostí. Mimořádně úchvatná je ovšem Tatiana Vilhelmová v roli Božky, děvčete, které prahne po opravdovém citu, ale přesto rezignovaného a smířeného s nevábnými vyhlídkami – ani neprotestuje, když mlčky vystoupí z auta, označena za „kurvu“. A stejně strhující je syté zpodobnění drbavých stařenek či ženského houfu pracujícího v lese.
Obraz, který Sláma nastolil, je v každém detailu uvěřitelným, zaujmou i záměrně banalizované rozmluvy, v trapnostech se roztáčející občasné rituály – připomeňme aspoň taneční zábavu s provinční kutálkou, jejíž hudební produkce přesně charakterizuje kulturní potřeby tam žijících lidí. Film nám sděluje, že sdílíme i tuto skutečnost, jakkoli se nám zdá být vzdálena.

Jan Jaroš, filmový publicista

Foto Jan Kozák



  Každý hledáme štěstí    
  Dívejte se
 
  Silné chvíle s Kratochvílem

  Navštivte  
 
  Od Halánků na sever
  Téma