Číslo 29 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Jiřím Ornestem.

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

El Paso zkoumá romskou mentalitu

Romskou tematikou se Zdeněk Tyc zabýval již ve Smradech a znovu se k ní vrátil v El Pasu (18.7., ČT2, 21.55). Je zvláštní, že v obou případech se jedná o náčrt izolovaný: hrdinové se pohybují mimo svou komunitu. Smradi zachytili dvojici romských dětí, adoptovaných bílou rodinou. El Paso si všímá čerstvě ovdovělé Věry, matky sedmi dětí, která je po manželově smrti vydána na pospas osudu, respektive městským úředníkům, kteří ji pro nesplacené dluhy vystěhují do nouzového přístřeší a hrozí odebráním potomstva. Ona a její děti jsou však zkoumány jako naprosto vydělená jednotka, ztracená uprostřed „gádžů“.

Tycův obraz úřední zlovůle i neschopnosti postižených vzdorovat kolísá mezi příklonem k sociologickému průzkumu a soudním dramatem

U Smradů i El Pasa se tak cikánský původ nestává jakousi průkazkou pro hlubší poznání romského etnika a jevů, které s touto (navíc dál vnitřně členěnou) komunitou souvisejí, ale spíše vnějším znakem jakékoli (nejen romské) odlišnosti od majoritní společnosti. Tyc, jenž si napsal i scénář, se jen zlehka dotkne posunutých hodnot, neboť hrdinka se snaží jednat a své děti vychovávat v souladu s požadavky majority.
Vštěpuje jim, že krást se nesmí (a mimochodem se dovíme, že titulové „el paso“ označuje ve slangu loupež či přepadení), posílá je do školy a rovněž není patrné, že by po nocích tropila hluk. Představuje ji Irena Horváthová, zpěvačka kapely Gulo čar, často sice ochotnicky a neuměle, když má něco „zahrát“, většinou však s dokumentární autenticitou projevu, což se týká zejména vznětlivě nedůvěřivé mluvy s osobitou, nezaměnitelnou dikcí. Tehdy svou bezprostředností skutečně ohromí.
Hrdinka má svým způsobem štěstí: její případ se ocitne na stránkách novin, dokonce se jím zabývá ombudsman. A pomoc se jí pokoušejí nabídnout i vstřícní jedinci z „gádžovské“ společnosti, ať již se jedná o koordinátora Kochtu (David Prachař) nebo advokátku (Linda Rybová), která se ujme celého případu, ač ji zprvu vede spíše soucit – na způsob ušlechtilého milodaru – nežli snaha pochopit sociálně vyloučené nešťastníky.
Tycův obraz úřední zlovůle i neschopnosti postižených vzdorovat kolísá mezi příklonem k sociologickému průzkumu exotické komunity a věrností zpola soudnímu dramatu. Tyc zaujme věrohodností načrtávaného obrazu, ale přesto soudím, že by bylo zapotřebí někoho, kdo by se stejnou výmluvností – jako kdysi Hynek Bočan v Pasťáku, jenž se soustředil na vzorek delikventní mládeže – přiblížil fungování společenství, které se vyznačuje odlišnou mentalitou, ovládáno sotva přijatelnými (zlo)zvyky.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Na rybách u Temelína    
  Pořiďte si
 
  U Kulatého stolku     

  Téma  
 
  Ve Zlíně s novinkami
  Navštivte