Číslo 28 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s filmovým režisérem.
Zdeňkem Jiráským.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zdeněk Jiráský, filmový režisér

Poupata byla bezesporu nejlepším filmem loňského roku, přitom jsme na něj čekali až do prosince. Vznikala obtížně?

Vlastně ani ne. Přípravy, natáčení i postprodukce proběhly bez větších problémů. Práce pod tlakem mě baví, vyhovuje mi pevné nastavení termínů, z kterých nelze uhnout. Psaní scénáře je pro mne naopak mnohem těžší, nemám silnou vnitřní disciplínu, posouvám termíny, které si sám dávám, a tím si to dělám složitější.

Jako dokumentarista jste točil o investigativní žurnalistice i architektuře, ale také cestopisné dokumenty. Proč jste si pro svůj první autorský hraný film vybral právě žánr sociálního dramatu a téma rozpadu rodiny?

Hledal jsem pro svůj příběh nejvhodnější formu, která by byla srozumitelná a přístupná. Poupata vyprávějí o lidech sociálně slabých, žijících v těžkých podmínkách, topících se v závislostech a jednajících navzdory osudu. Postavy jsou determinované prostředím, ve kterém žijí, zásadní změna v jejich životech je téměř vyloučena. Sociální drama je mi blízké, stejně tak ale třeba černá komedie, psychologický film nebo thriller.

Co pokládáte za nejpodstatnější rozdíly mezi natáčením hraného filmu a dokumentu?

Pro mne jsou to dva dost odlišné světy. Na rozdíl od dokumentu, který často vzniká daleko více ve střižně, má hraný film závazný scénář. Nemůžete nechat běžet kameru a čekat, jak to dopadne. Nebo ji nechat běžet tak dlouho, až zaznamená něco zajímavého. Máte daleko větší zodpovědnost za rozpočet, za štáb, v našem případě i za zdraví herců – točili jsme třeba v silných mrazech. Každé vaše rozhodnutí bezprostředně hodnotí daleko větší množství lidí, na jejichž výkonu jste závislí. Musíte je neustále motivovat, konfrontovat s nimi své nápady a přesvědčovat je o nich. Podstatná je práce s hercem, jeho výběr, zkoušení a hledání variant. Vyprávíte prostřednictvím akce, s hereckým výkonem film stojí a padá.

Když už jsme u herců: pro český film jste objevil Malgorzatu Pikus, představitelku Kamily, jedné z hlavních hrdinek snímku. Předvedla silný výkon. Čím vás přesvědčila, že právě ona je ta pravá?

Dlouho jsem vybíral mezi českými herečkami, až mě náhoda zavedla do Těšínského divadla. Goška mě zaujala na první pohled, přesto jsem tomu dal ještě nějaký čas, než jsem si byl úplně jistý a oslovil ji. Mám rád polskou hereckou školu a na Gošce je vidět, že je z trochu jiného světa, tak jako Kamila.

Režisér „na place“... „Narozdíl od dokumentu, který často vzniká víc ve střižně, má hraný film závazný scénář. Nemůžete nechat běžet kameru a čekat, jak to dopadne. Každé vaše rozhodnutí hodnotí daleko větší množství lidí, na jejichž výkonu jste závislí,“ říká Zdeněk Jiráský.

Jaká byla spolupráce se zkušeným hercem Vladimírem Javorským, který je znám jako maximalista a složitá osobnost? Měli jste prostor pro diskuse o jeho postavě?

S Vladimírem jsme jeho postavu dlouze probírali již před natáčením. Dovolili jsme si ten luxus a ve volných chvílích jsme zkoušeli. Pomáhal mi také pracovat s neherci z Vietnamu, se kterými se pak měl potkat před kamerou. Práce s ním byla inspirující, vážím si jeho skromnosti, otevřenosti a přemýšlivosti.

Zmínil jste se o vietnamských nehercích, kterým jste dal významné role. Jak se vám je podařilo najít a přesvědčit, aby ve filmu účinkovali?

Oslovovali jsme vietnamské prodavače ve stáncích a večerkách. Devět z deseti nemělo vůbec zájem, někteří předstírali, že nerozumí, přestože moc dobře věděli, co po nich chceme. Exhibici nemají v povaze, nedůvěřivost je jejich znakem. Z těch, kteří přišli ke kamerovým zkouškám, jsme vybrali dva, kteří přicházeli v úvahu. Práce s nimi byla příjemná a bezproblémová.

Kde jste vzal nápad na jeden z nejsilnějších motivů Poupat, po němž má snímek ostatně i název – to úžasné spartakiádní cvičení v podání zralých „padesátek“?

Nenapadá mě okamžik, kdy bych si řekl: „Jo, takhle, to je ono...“ Nějak to přirozeně vyplynulo. Asi tomu napomohl repertoár komerčních rádií, kterým se nevyhnete v hospodách a obchodech, setkání s logikou davového uvažování při některých dokumentech. Točil jsem na retro rekreacích ve stylu ROH, kam si lidé jezdí užívat dovolenou ve stylu padesátých až osmdesátých let. Jsou šťastní za to, že jim někdo zorganizuje jejich čas, nostalgie a neobudovatelský patos na týden zaslepí i lidi, kteří jsou jinak vděčni za dobu, ve které žijí...

Poupata nespadla z nebe, o čemž svědčí nejen kvalita filmu, ale také váš předchozí autorský životopis: máte za sebou scénáře distribučních i televizních filmů, seriály, dokumenty s intelektuálními náměty. Měl jste v minulosti ve hře i jiné své scénáře, nebo byl tento první?

Nemám za sebou ani scénáře distribučních filmů, ani seriály. Napsal jsem kdysi jen pár dílů pro seriál Letiště. To bylo po martyriu se scénářem černé komedie, na který jsem nikdy nesehnal producenta. Desítky hodin schůzek, stovky piv s dramaturgy, osm verzí scénáře, žádný příjem. Po dvou letech jsem to vzdal.

Proč se to nedařilo?

Myslím, že se tehdy báli neznámého jména. Netvrdím, že ten scénář byl skvělý a bezchybný, ale téma bylo aktuální a forma neseděla při zemi. Vysmíval jsem se komerční televizi, jejímu tehdejšímu řediteli a úrovni jejich zpravodajství, celé to mělo rámec hodně černé komedie, chtěl jsem vyprávět netradičně. Nebo se možná pletu a bylo to úplně marné a producenti byli jen natolik zdvořilí, že mi to nechtěli říkat do očí.

„Když se podaří, co podařit se má, podaří se také poupata!“ Ke scéně spartakiádního cvičení v podání zralých žen prý Zdeňka Jiráského inspirovaly zkušenosti s logikou davového uvažování i repertoár komerčních rádií...

Když jste porovnal svůj debut s domácí produkcí loňského roku, čekal jste ten velký úspěch?

Nečekal – a nesrovnával jsem. Mám pár lidí, na jejichž názoru mi záleží. O nich jsem přemýšlel a vyčítal si, co všechno jsem mohl udělat lépe. Většinu ostatních českých filmů jsem v té době neviděl.

Počítal jste s tím, že se na něj diváci zrovna nepohrnou?

To bylo úplně jasné. Neopovrhuji divákem, ale nehodlám se mu podbízet. To už dělá dost jiných tvůrců. Končí období plných kinosálů, stále víc filmů se z distribuce vytrácí už po několika projekcích. Poupata měla štěstí v tom, že jim byli kinaři nakloněni a hráli je i pro pár diváků. Díky tomu vydržela v kinech o trochu déle. Hodně lidí čeká na filmy v televizi. Když porovnáte patnáct tisíc lidí v kinech s milionem v obývácích, musíte se nad argumentem v podobě sdíleného zážitku v šeru projekce vážně zamyslet.

Agáta Pilátová, filmová publicistka

Foto Mona Martinů, archiv

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 3. 7.



  Génius a bouřlivák   
  Nalaďte si
 
  Korán v komiksu     

  Pořiďte si  
 
  Od Bohdalky po Krause
  Téma