Číslo 28 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s filmovým režisérem.
Zdeňkem Jiráským.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Génius a bouřlivák Miles Davis

Letní páteční večery patří ve vysílání stanice Vltava už tradičně pořadu Pokračování za pět minut. V pátek 13. června ve 20 hodin bude věnován vzpomínkám hudební legendy Milese Davise.

Miles Davis byl považován za arogantní černou hudební hvězdu se všemi možnými manýrami, jeho vzpomínky jsou svědectvím o hudbě a hudebnících všech žánrů, národností, sociálních postavení i barev kůže.

Do dějin hudby se Miles Davis (1926–1991) zapsal jako největší inovátor a vizionář jazzového žánru. Kariéru začal s Billy Eckstine Bandem jako hráč na trubku. Po absolvování střední školy se přestěhoval do New Yorku, kde nastoupil na Juilliard School of Music. Na své muzikantské cestě potkal dva jazzmany, hrající v té době populární bebop – Dizzyho Gillespieho a Charlieho „Bird“ Parkera. Zlepšil si techniku a osvojil si bebopové melodie a harmonické postupy. Spolupráce s bebopovými hráči Davise dovedla k novému stylu, který nazval „cool jazz“.
Miles Davis proslul svými provokativními výroky ohledně rasy a barvy pleti. Prohlásil, že by „klidně dal práci muži se zelenou pletí, pokud by hrál na saxofon líp než Lee Konitz“. Čtyři roky bojoval se závislosti na heroinu, kterou překonal inspirován boxerem Ray „Sugar“ Robinsonem, jenž se závislosti dokázal rovněž zbavit.
Davis se dostal také do slavné sestavy Theolonia Monka Round Midnight  a v roce 1955 se na newportském jazzovém festivalu stal obdivovanou hvězdou. Měl vynikající dar slyšet v hlavě muziku a dát dohromady excelentní partu muzikantů. Později znova změnil styl, nahrál dvě klasické desky, načež se jeho skupina rozpadla – jako ostatně každé z Davisových seskupení. Rovněž u zrodu free jazzu stál Miles Davis. To už jsme v roce 1968, kdy přibral Joa Zawinula jako druhého hráče na klávesy. V sedmdesátých letech dál experimentoval se zvukem pomocí různých elektrických syntetizátorů a měl stále větší potřebu spojovat svou hudbu s tehdy velice populárním žánrem funky. V roce 1976 se kvůli kombinaci špatného zdraví a opětovné závislosti na drogách stáhl na pět let do ústraní. Když se v roce 1981 vrátil na scénu, začal komponovat svá největší díla, z nichž největší úspěch zaznamenalo album Tutu z roku 1986. Pět let nato Miles Davis zemřel.
V osmdesátých letech vznikla z rozhovorů, které s proslulým jazzmanem vedl publicista a básník Quincey Troupe, Davisova Autobiografie. Její text vyniká spontánní expresivitou projevu, bezprostředností a otevřeností, s níž Davis mluví o svém životě, do něhož zahrnuje nejen hudební experimenty a úspěchy, ale také období boje s drogovou závislostí a beznadějí. Vyprávění Milese Davise, který byl považován za arogantní černou hudební hvězdu se všemi možnými manýrami, je ovšem především svědectvím o hudbě a hudebnících všech žánrů, národností, sociálních postavení i barev kůže.
Vzpomínky Milese Davise přeložil Josef Rauvolf, který osvědčil mimořádnou znalost jazzové kultury včetně muzikantského slangu a stovek jmen i přezdívek. Z knihy čte Michal Pavlata v režii Vladimíra Gromova, mezi ukázkami zní samozřejmě hudba Milese Davise.

Alena Zemančíková, redaktorka ČRo 3 – Vltava

Foto Sony Music



  Génius a bouřlivák   
  Nalaďte si
 
  Korán v komiksu     

  Pořiďte si  
 
  Od Bohdalky po Krause
  Téma