Číslo 28 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s filmovým režisérem.
Zdeňkem Jiráským.

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Přemysl Hnilička, publicista

Červnové premiéry (nejen) pro děti

Český rozhlas 2 – Praha nadělil v červnu svým dětským (i dospělým) posluchačům hned dva dárky. V obou případech jsou příběhy známy z komiksů a oba příběhy jsou v rámci fanouškovské obce zcela kultovní (jak je toto slovo nadužíváno, zde má svůj smysl).
V rámci pořadu Domino byl odvysílán pětidílný seriál Vzpoura mozků, který byl zpracován podle komiksu Václava Šorela a kreslíře Františka Kobíka. Příběh, který v sedmdesátých letech vycházel na pokračování v časopisu ABC, pracuje s příběhem dávné vesmírné výpravy, která se po staletích vrací zpět na Zemi a postupně zjišťuje, že nic není, jak bývalo; planetu ovládli roboti, kterým lidé dali až příliš moci. Komiks, volně pracující s motivy Čapkova R. U. R. i dalších vědeckofantastických děl, zůstal dodnes v paměti několika generací čtenářů a nová, rozhlasová verze dává tušit, že se tento fenomén převalí i přes generace další. Rozhlasový tvůrčí tým dokázal příběh výborně ozvučit (efekty Tomáš Pergl, zvukový mistr Milan Křivohlavý) a v režii Vlada Ruska se hercům (Aleš Procházka, Kamil Halbich, Lukáš Hlavica a další) podařilo dobře charakterizovat jednotlivé postavy. Námitky lze mít snad jen k přílišnému upřednostnění vypravěče, to však bývá u „dominovských“ seriálů téměř poznávacím znamením.
Nová úprava ikonického komiksu pracovala s několika inovacemi, mezi jinými s nově přidaným hlavním počítačem Prométhea, Oskarem. Ten v příběhu představuje výjimku z pravidla – jako jediný z robotů zcela akceptuje první zákon robotiky a raději se sám zneschopní, než by zaútočil – ovládán hlavním počítačem ze Země – na lidské osazenstvo vesmírné lodi. Ke škodě seriálu byla zcela zrušena celá dějová linie, která pracovala s roboty (vzpomínají pamětníci na Prvního?), takže se celý děj soustředil pouze na osazenstvo Prométhea, jeho komunikaci se Zemí a souboj s nijak určenými roboty. Ke škodě tvůrčího týmu lze však v nahrávce najít i chyby zcela zbytečné, vzniklé ledabylostí: jak jinak by mohl režisér nechat říct jednu z postav větu „Měli s nájezdu robotů bohaté zkušenosti“?
Druhou adaptací populárního díla se stala třídílná hra Zaklínač – Hranice možností, kterou podle Andreje Sapkowského upravili do tří půlhodinových částí v olomouckém studiu pod režijním vedením Tomáše Soldána. I v tomto případě šlo o odvážný manévr – fanouškovská základna Sapkowského příběhů je ještě větší než v případě Šorelova komiksu a dokáže dát najevo svou nevoli v případě, že upravovatel Zaklínačových dobrodružství zajde příliš daleko. (Není to nic nového, vzpomeňme jen, jak nedobře byl skalními foglarovci přijat vcelku povedený televizní seriál Záhada hlavolamu, který však ve scénáři pracoval i s motivy z knihy Stínadla se bouří.)
Prvním problémem rozhlasové verze se pravděpodobně stalo již rozvrstvení příběhu do tří dílů; je nevyrovnané a posluchačově pozornosti nijak nesvědčí. V prvním díle jsme v podstatě svědky půlhodinové expozice, v druhém díle se na nás vyhrne nesmírné množství vedlejších postav, které předlohy neznalý posluchač není schopen „ustíhat“ a teprve ve třetím se klopýtavě dostaneme k uzavření celé té historie s drakem. Větší škrty a třičtvrtěhodinová stopáž by příběhu asi prospěly více. Ještě štěstí, že režisér Tomáš Soldán vybral vcelku kvalitní obsazení, a tak nepřehlednou situaci jistí unavený hlas vynikajícího Jiřího Vyorálka v postavě zaklínače Geralta, výkon Ladislava Koláře v postavě Borcha zvaného Tři kavky nebo půvabná kreace Vladimíra Hausera v roli trpaslíka Yarpena Zigrina.



  Génius a bouřlivák   
  Nalaďte si
 
  Korán v komiksu     

  Pořiďte si  
 
  Od Bohdalky po Krause
  Téma