Číslo 24 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se zpěvákem.
Peterem Lipou.


 

 

 

 

 

 


 

Soumrak dosavadních jistot

Proslulý italský režisér Luchino Visconti (1906–1976) pocházel z vážené aristokratické rodiny, avšak vyznačoval se cítěním zcela odlišným. Zobrazoval rozkladné společenské procesy skrze soukromá dilemata pestré palety postav, aniž by záleželo na tom, zda se jedná o vrstvy nejbohatší či nejchudší, mezi něž určitě patří protagonisté dramatu Rocco a jeho bratři, který uvede v pondělí 11. června ve 20.50 ČT2 v rámci cyklu Velikáni filmu.

Ve Smrti v Benátkách svěřil Visconti hlavní roli Dirku BogardoviVisconti tu popisuje, jak se původně soudržná sicilská rodina – ovdovělá matka a její synové – začíná definitivně hroutit, když každý ze sourozenců hledá svou cestu a životní zakotvení. Vyhrocují se i jednotlivé charaktery, rozklenuté mezi hrubým násilnictvím a téměř sebeobětavou ušlechtilostí. Nejvíce pozornosti režisér věnuje charakterově protikladným bratrům, bezohlednému Simonovi (Renato Salvatori) a smířlivému Roccovi (Alain Delon), v jehož vstřícností prostoupené povaze bývá shledáván „idiotský“ vliv Dostojevského knížete Myškina, ale všimneme si důležitého posunu: tím, že se Rocco zříká svých citů, své lásky, svého očekávání, ubližuje právě těm, které chtěl chránit. Televizní diváci spatří tento snímek v původní podobě, bez cenzurních zásahů.
Druhým Viscontiho filmem, který ČT2 uvádí, je Smrt v Benátkách (v pátek 15. června ve 21 hodin). Režisér ji natočil volně podle předlohy Thomase Manna a odehrává se v předvečer první světové války. Namísto spisovatele tu ovšem vystupuje hudební skladatel, zotavující se po srdečním záchvatu v Benátkách, aniž se zdraví či aspoň spokojenosti kdy dočká. Odpovídá tomu ladění příběhu: do ještě blahobytného, starosvětsky vyhlížejícího hotelu s bezstarostnými plážovými hosty jen pozvolna proniká zvěst o hrozící epidemii cholery. S tím kontrastuje vzhled dezinfikovaného města, v jehož sirých, nehostinných uličkách se povalují haldy odpadků. Dotváří se tak apokalyptické rámování melancholického příběhu, předznamenávající zánik starého světa a jeho jistot.
Visconti, jenž hlavní roli svěřil Dirku Bogardovi, opět evokuje jednu uzavírající se epochu: kamera pozvolna zobrazuje hotelové hosty, všímá si jejich oblečení i mimoděčných gest, jejich rozhovorů a smíchu, promenádování na pláži. Bogarde výtečně postihl psychická rozpoložení svého hrdiny, počínaje jistou odměřeností a nedůtklivostí, jak se projevuje v úvodních scénách, až k tělesnému vyčerpání, hroucení a sípavému dechu v závěrečných pasážích. A plně souznivá Mahlerova hudba veškeré toto deziluzivní dění vnímavě provází.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Věřte, nevěřte    
  Jak to vidí Petr Koudelka
 
  Komiks mimo normál

  Pořiďte si  
 
  Soumrak dosavadních jistot
  Dívejte se