Číslo 10 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Martinem Hubou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Tiché a tajemné předměty touhy

Co napadne člověka v souvislosti s Miroslavem Tichým? Kyjov, fotograf, voyeur. Tahle trojčlenka sice autora poněkud redukuje, možná ho i vulgarizuje, ale v jádře platí. V moravském Kyjově se Tichý (1926–2011) narodil, prožil tam většinu života i Žena je Tichému vděčným i věčným objektemzemřel, fotografie se mu stala po zklamání z malby a kresby hlavním nástrojem – a voyeurismus, diváctví, které samo nechce být viděno, je mu nejvlastnější metodou.

Jeho syrové, esteticky i materiálově „nekvalitní“, zdánlivě „nehodnotné“ snímky polonahých žen a dívek, zachycených v nejběžnějších, nestylizovaných, ale zřejmě eroticky nabitých situacích, obletěly v posledních deseti letech přední světové galerie. V Praze se Tichý představil naposledy na konci předminulého roku; tehdejší výstava, doprovozená monografií, dostala název Podoby pravdy. Nynější přehlídka, kterou hostí do 3. března Galerie 1. patro, má název poněkud méně přesný – Ten tajemný předmět touhy.

Kdo zná Buńuelův poslední film, ví, že jeho tématem není voyeurismus, který tu nejspíš hledal kurátor výstavy, ale vztah, k němuž poukazuje název literární předlohy filmu, novely Pierra Louyse Žena a loutka. Pokud ale vezmeme v potaz jen „touhu“, pak jsme u jádra věci. Tichého fotografie i kresby jsou vášnivými záběry lovce, pozorovatele, který se zmocňuje skrze oko kamery nebo tužku a papír ženského těla – v parku, před obchodem, na plovárně, na ulici. Žena je mu vděčným i věčným objektem.

Tichého fotografie jsou vášnivými záběry lovce, který se skrze oko kamery zmocňuje ženského těla

Tichý fotografoval od šedesátých do počátku devadesátých let. Ke svému dílu měl ale vztah velmi chladný, vlastně si ho nevážil, nezajímalo ho. Co ho zajímalo, byl okamžik, kdy fotografii pořizoval svým primitivním aparátem, a následně chvíle, kdy snímek vlastnoručně vyvolával. Tehdy se před ním jeho „tajemný předmět touhy“ zhmotňoval, vstupoval mu do náruče jakoby ze snu. Tohle prchavé kouzlo si naštěstí jeho snímky podržely i pro dnešního diváka.

Radim Kopáč, výtvarný a literární kritik



  Marx nebyl jen Karel
  Nalaďte si
 
  Potkal hraboš Karpelese

  Pořiďte si  
 
  Trnkovo století   
  Téma