Číslo 9 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s kardinálem.
Dominikem Dukou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

Wim Wenders a jeho hrdinové na cestách

Od německého režiséra Wima Wenderse známe jeho nejslavnější díla jako Stav věcí nebo Nebe nad Berlínem. Nyní však Česká televize nabídne trojici snímků, jimiž v sedmdesátých letech věhlas teprve získával. Spojuje je motiv, který se ve Wendersově tvorbě často vyskytuje – totiž putování (a také přítomnost téhož herce, Rüdigera Voglera). Není přitom důležité, zda se tak děje v Americe, nebo v Německu. Místa, kterými hrdinové procházejí, bývají nepřívětivá – tak je tomu ve filmu Alice ve městech (pondělí 27. února, ČT2, 21.00), kde bloudění po americkém venkově získává pro mladého muže určitý smysl teprve tehdy, když se ujme stejně ztraceného děvčátka. Podobně je tomu v Chybném pohybu (Pátek 2. března, ČT2, 20.50), inspirovaném Goethovým románem Viléma Meistera léta učednická – tentokrát se v popředí zájmu ocitá spisovatel, jenž na cestách hledá inspiraci pro chystané psaní.

Alice ve městech – bloudění po venkově získává pro mladého muže smysl až tehdy, když se ujme stejně ztraceného děvčátka

„Putovací“ téma však Wenders nejlépe zvládl v dramatu V běhu času (úterý 28. února, ČT2, 21.55), navíc prolnutém do fascinace pohyblivými obrázky. Zachycuje, jak dva náhodně se setkavší osamělí muži objíždějí venkovské biografy, již odumírající pod náporem konkurenční nabídky, aby majitelům nabídli technickou výpomoc. Cesta se skládá z jednotlivých zastávek (ne vždy nutně spojených s kinem), vystavěných jako dějově ucelené epizody. Ty často obsahují až jakoby dokumentárně pojaté výpovědi lidí odjakživa spojených s promítáním filmů. Úvodní monolog rozvíjí stařičký pán, vzpomínající ještě na své předválečné působení, i když si už plete nacistickou minulost s přítomností. Závěrečnou pointu naopak tvoří výpověď majitelky, která raději přestala promítat, než aby uváděla šunty, které jí vnucují velké půjčovny.

Téma putování Wenders nejlépe zvládl v dramatu V běhu času, navíc prolnutém do fascinace pohyblivými obrázky

Wenders, s důrazem na nenápadné, jakoby nahodilé zachycení všedních okamžiků, se však obrací i k oběma protagonistům a všímá si pozvolného vyostření vztahů mezi nimi, ať již se tak děje při přespání v bývalé strážní budce, nebo při pobytu ve zdevastovaném domku skrytém uprostřed bujné zeleně na říčním ostrůvku. Idea zdánlivé svobody a nezávislosti, kterou se oba muži honosí, je vzápětí demaskována jako strach přijmout závazek, vybudovat citové pouto; v obou hárají vzpomínky na rozpornou minulost.

V melancholicky pojednaném vyprávění si snadno všimneme důrazu na stále aktuální problém – ústup malých kin a neuspokojivou nabídku filmových programů, mezi nimiž převažují ohlupující produkty; promítané porno se dokonce v jeden okamžik stává zvukovou kulisou něžného milostného sbližování. Větší protiklad si stěží představíme…

Jan Jaroš, filmový publicista



  Wenders na cestách
  Dívejte se
 
  Divoké matky a Manson

  Nalaďte si  
 
  Představení praotce Zycha
  Navštivte