Číslo 8 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Vandou Hybnerovou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Před dvěma lety si Vanda Hybnerová zahrála v drsném filmu Piko sledujícím osudy lidí, které spojil pervitinVanda Hybnerová, herečka

Lvíče jste hrála naposledy na jaře, mezitím jste vymýšlela nové projekty, hrála další role. Jak jste se při takzvané „oprašovačce“ dostávala do role?

Přiznám se, že když jsem přišla před zkouškou do divadla, nemohla jsem si chvíli vzpomenout na křestní jméno postavy, kterou hraju. Lvíče jsme naposledy hráli opravdu téměř před rokem, v dubnu, ale zafungovala pohybová paměť. Jakmile jsme se dostali do prostoru, bylo to tak, jak to má být.

Do kolika postav zároveň se v současné době musíte převtělovat?

Tady, v Divadle Komedie mám čtyři postavy, po jedné v Dejvickém a Národním divadle, čtyři v Divadle Palace a jednu u Bolka Polívky. Takže je to celkem jedenáct postav současně, a to jsem vlastně zapomněla na tři představení, které hrajeme společně s mým mužem (Sašou Rašilovem, pozn. redakce). Ale proti době, kdy jsem měla těch postav na repertoáru najednou i dvacet sedm, je to docela málo. Časy, kdy jsem hrála přes třicet představení měsíčně, jsem už vědomě típla.

A skutečně hercům takhle naskakuje prostorová paměť?

Naprosto! Zatím se na ni hodně spoléhám a na některá představení se doma ani nepřipravuju. Když už to představení jednou nastudujete, tak to tam prostě máte uložené, dokud si hlava neřekne, že je derniéra. Některé role, ke kterým nemám zvlášť citový vztah, hned po derniéře pustím, jiné tam zůstávají léta. Zrovna nedávno jsem svým holkám recitovala Paula Claudela z představení, které jsem hrála před osmnácti lety v Realistickém divadle. A bylo to tam...

Která role z těch současných patří mezi citové záležitosti?

Stoprocentně je to Helga v adaptaci románu Ladislava Klímy Utrpení knížete Sternenhocha. Je to takové mé poslední mávání v tomto divadle…

Divadlo Komedie tedy definitivně opouštíte?

Opouštím – nebo jsem opuštěna... Jak se to vezme. Dva roky jsem tu už nezkoušela novou věc. Ale víc než umělecké důvody mě ke změně vedly spíš osobní důvody. Po sedmi letech nastává krize nejen v manželství, ale i v souboru. A já už potřebovala na vzduch. Vlastně to přišlo naráz s mým odchodem z Prahy. Potřebovala jsem změnit celý životní styl. Tohle opravdu nebylo divadlo pro ženu, která má rodinu, děti a potřebuje se o ně starat. Časově to bylo hrozně náročné, to je ten hlavní důvod, a věci se prostě nějak samy poskládaly.

S Romanem Zachem ve Lvíčeti na scéně Divadla Komedie

Ale zas tak poklidný život teď s dalšími projekty a dojížděním z Vysočiny zrovna nemáte..

Poklidný život je pro herce špatný život. Ale dcerky dospěly do věku, kdy potřebují vědět, že jsme nablízku. Studují, mají sice už hodně svých vlastních zájmů, ale já jim přesto každé ráno potřebuju udělat snídani, namazat svačinu. Je to takový rituál. Ale myslím, že moc důležitý. Sice se sama sobě směju a někdy se i vztekám, co to provádím, vždyť té starší je už osmnáct, ale dělám to moc ráda. Jsem šťastná, že se věci uspořádaly, a já jsem konečně maminka, která je víc doma.

Nedovedu si vůbec představit, že bych v noci po náročném představení ještě sedla do auta a jela třeba v zimě sto kilometrů domů. Každý den…

No, je to zvláštní a říká mi to hodně lidí, ale mně to samotné ježdění do Prahy nebo do Brna nevadí. Strašně ráda řídím, a hlavně – těmi cestami tam a zpátky získám dvě hodiny času sama pro sebe. Utřídím si věci v hlavě, učím se texty, poslouchám muziku... Neberu to jako promarněný čas. Je to můj čas a vzhledem k tomu, že máme na Vysočině velké hospodářství, koně, dům a zahradu, není tam na odpočívání moc času a přiznám se, že jsem docela ráda, když celou hodinu sedím.

Jak jste se jako pražské dítě z umělecké rodiny ocitla na venkově?

Já nevím. Nedokážu na to nějak rozumně odpovědět. Rodiče jsou notoričtí Pražáci. Otec je kavárenský typ, jen co tady u nás vyleze na zápraží, okamžitě prohlásí, že už mu to stačilo, a zaleze zase dovnitř. Moje maminka venkovu taky moc nedá. A navíc se oba bojí koní, takže těžko říct, kde se to ve mně vzalo. Asi je to proto, aby člověk získal nějaký časoprostor kolem sebe. Město vás časem úplně vysaje. Ale na malé vesničce, kde je v pět tma, si zalezete ke knížce a ten čas najednou je. Na sebe i na rodinu.

Jana Švecová

Foto Tomáš Tesař

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 14. února.



  Fenomén Čimelice
  Nalaďte si
 
  Křikadla a bombarďáci

  Pořiďte si  
 
  V zemi básníků gastronomie
  Téma