Číslo 47 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s tenoristou.
José Carrerasem.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 


Byl jednou jeden film

Cyklus Byl jednou jeden film už loni vyvolal zaslouženou pozornost, protože prostřednictvím vzpomínek i archivních záznamů přiblížil, jak vznikala slavná díla světové kinematografie Děti ráje, Tess nebo Poslední tango v Paříži. Nyní následují další čtyři části, vysílané ovšem v pozdních nočních hodinách, protože dětem školou povinným je lze jen sotva doporučit. Pokud rovnou nezkoumají znepokojivé úchylky, zvláště pak dráždivé spojení sexuální posedlosti s násilím, obsahují někdy kontrovezní výklady i těch filmů, které se něčemu takovému vyhýbají už proto, že v době vzniku byla dráždidla tohoto ražení vyloučená.

Interpretace King Konga se může zaklínat nejen Freudem a falickou symbolikou, ale dokonce sahat po „nadčlověčenství“Jde zejména o první verzi King Konga, kterou cyklus Byl jednou jeden film přiblíží ve středu 23. listopadu (ČT2, 23.50). Tvůrci v roce 1933 trikově úchvatný příběh zasadili na divochy osídlený ostrov, jemuž vládne obrovitá opice. Vedle dobrodružných klišé, mistrně ovšem zužitkovaných, si povšimneme i variace na klasické téma krásky a zvířete – veleop totiž unese sličnou hrdinku, vedle něho vskutku nepatrnou, a zjevně se do ní zamiluje. Interpretace významů, které tento snímek nabízí, se pak při hledání možných sexuálních podtextů zaklíná nejen Freudem a falickou symbolikou, ale dokonce sahá po „nadčlověčenství“, kterým mnohé uhranul německý nacismus.

V dalších částech se cyklus věnuje filmům ve své době skandálním, ať již to byla japonská Korida lásky (1976) nebo anglický Mechanický pomeranč (1971). V prvním snímku se režisér Nagisa Ošima rozhodl prozkoumat úzkou souvislost mezi sexuální slastí a blízkostí smrti. Prvky nezastřené pornografie a šokující rozuzlení příběhu, který boří jakékoli zábrany, zjevně překvapily i herce, kteří se zde uvolili vystupovat.

Kubrickův Mechanický pomeranč pak předkládá výtvarně, inscenačně i hudebně estetizovanou vizi blízké budoucnosti, topící se v bezbřehých násilnostech. A klade si znepokojivou otázku, zda násilí lze zastavit tak, že se u násilníků vůči němu vytvoří – na podmíněném reflexu jako u Pavlovových psů – nepřekonatelný odpor. Jaké bude postavení člověka zbaveného volby mezi dobrem a zlem? V popředí se ocitá nejen režisérova až maniakální náročnost, ale také rozporný dopad filmu, neboť publikum, neschopné pochopit jeho poselství, prvoplánově fascinovaly obrazy násilí.

Nakonec spatříme dokument o Formanově oscarovém hitu Přelet nad kukaččím hnízdem (1975), podobenství o ceně lidské svobody a nezávislosti. Prostředí blázince ovládaného „velkou sestrou“ tu připomíná totalitní společnost, jež se lživě zaštiťuje prospěchem lidí, kteří si sami neumějí pomoci.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Byl jednou jeden film
  Dívejte se
 
  Odjet daleko odkud?

  Nalaďte si  
 
  Jak Petra sklízela ze stolu
  Pořiďte si