Číslo 45 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dramatikem a režisérem.
Davidem Drábkem.





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


Patnáct let se Zelným rynkem. „Patřičnou kvalitu, ale i věrné a vděčné publikum získá každý rozhlasový pořad až po delším čase,“ říká Alena Blažejovská.Underground jménem Zelný rynk

Po osmisté se v sobotu 15. října ve vysílání Českého rozhlasu Brno ozvala znělka Zelného rynku. Hodinový pořad, který jednou týdně přináší inspirativní ponor do (jiho)moravského kulturního dění, připravuje nepřetržitě od roku 1996 redaktorka brněnského rozhlasu a pedagožka JAMU Alena Blažejovská.

Zelný rynk žánrově spadá do škatulky literárněpublicistický magazín. Vy sama o něm někdy mluvíte jako o „undergroundu“. Proč?

Napadá mě citovat Jirousovu Zprávu o třetím českém hudebním obrození: „Cílem undergroundu u nás je vytvoření druhé kultury.“ Samozřejmě, tady nejde o kulturu „nezávislou na oficiálních komunikačních kanálech“, právě naopak. A taky bych Zelný rynk nechtěla přeceňovat. Ale je pravda, že se snaží sledovat především jinou než mainstreamovou kulturu – nezávislou, a tedy neziskovou scénu, ať už použijeme označení alternativa, underground či menšinové žánry. Pořad také tíhne ke klubové scéně, dokonce pouličním akcím, jevům na okraji – okrajovým nikoli kvalitou, ale kvůli nedostatečné pozornosti ostatních médií nebo i Českého rozhlasu jako celku. Jde tedy také o ochranu hodnot, které jsou důležité, ale mohly by zůstat nepovšimnuty nebo být – k naší škodě – v úpadku.

Kulturní či přímo literární magazíny mají v brněnském rozhlase slušnou tradici. Lze některý z nich považovat za „duchovního předchůdce“ Zelného rynku?

Do roku 1956 vedl brněnskou literární redakci Oldřich Mikulášek. Ve vedení ho vystřídal Jan Skácel a toho pak v roce 1963 Vlastimil Pantůček. Právě on byl spolu s Miroslavem Skálou a později s Karlem Tachovským, Antonínem Přidalem či Vladimírem Fuxem tvůrcem legendárních brněnských rozhlasových magazínů. V letech 1956 až 1960 to byl Rozhlasový měsíčník a v letech 1961 až 1970 už týdeník Nashledanou v sobotu. Slibně se vyvíjející proměnu tohoto cyklického pořadu zastavil hromadný odchod zaměstnanců rozhlasu po roce 1968. V letech normalizace udržovaly magazínovou tradici Pestré minuty a od roku 1977 magazín Obzor. Na magazíny padesátých a šedesátých let se pak snažil navázat pořad V sobotu ve tři. Pravda je, že v brněnském rozhlase se, jakkoli pod hladinou, určitá kontinuita udržela. Například knihovna nikdy nepodlehla úplné čistce. Ale řekla bych, že trvá hlavně tradice vysílat v sobotu rozhlasový magazín. Jeho konkrétní podobu každá generace znovu(vy)nalézá.

Kam jsou napřeny vaše hlavní snahy při přípravě pořadu?

Musí být napřeny všemi směry. Komunikuji s autory původních textů – fejetonů, esejů, recenzí i seriálů. Vybírám ukázky z nových knih, natáčím rozhovory a reportáže, vyhledávám v archivu, vybírám písničky, pořad moderuji. Naštěstí už mi tu a tam přispějí moji studenti či absolvensti z JAMU. Ale jestli čekáte filozofickou odpověď, musím zmínit svou „intuitivní dramaturgii“. Tohle se nedá dělat tak dlouho na základě urputného chtění, to musí fungovat samo, jako spontánní tanec ve volném prostoru.

Již z názvu je patrné, že pořad je spjat s Brnem a regionem jižní Moravy. Je v odkazu na proslulé tržiště zakódovaný i charakter pořadu?

Možná. Ten název v roce 1996 vymyslel Ludvík Němec, v té době můj redakční kolega a dnes ředitel Českého rozhlasu Brno. Tehdy však pořad vypadal jinak. Snad ho k podobnosti Zelnému trhu víc a víc posouvám. Myslím tím pestrost, barevnost, někdy možná i neuspořádanost – ve prospěch autenticity a živosti. Variabilita žánrů i délky jednotlivých rubrik je záměrná. Pořad vychází vstříc tomu, co se děje, a nesnaží se spolupracovníky či samotné dění podrobovat přílišné restrikci. Trvá taky zájem o ekologii – ke spolupracovníkům Zelného rynku od počátku patří environmentalisté Hana Librová, Jan Keller či Pavel Klvač.

Kdo tvoří publikum Zelného rynku?

To je zřejmě různorodé. Patří do něj studenti i jejich učitelé, umělci i jejich kritici, ale také lidé nejrůznějších profesí a životních stylů z celé republiky. Mám zprávu o hanáckých tetkách, které se o Dušičkách v krojích na hřbitově bavily o Zelném rynku a o tom, že jsem prý „šikovná děvčica“. Poměrně hodně lidí, zdá se, poslouchá Zelný rynk i při jeho repríze, totiž ve tři hodiny v noci z neděle na pondělí na celoplošné stanici Praha. Surrealistický básník a prozaik Pavel Řezníček se prohlašuje za nejvěrnějšího posluchače, protože prý toto noční vysílání nikdy nevynechal.

V brněnském rozhlase se daří pořadům, které se počtem dílů blíží tisícovce – Toulky českou minulostí – nebo mají na kontě dokonce několik tisícovek vydání – Ecce Homo. Zamýšlela jste před patnácti lety, že se Zelný rynk stane „nekonečným seriálem“?

Tehdy jsem asi měla jiné starosti než si dělat apriorní představy o tom, jak dlouho se Zelný rynk udrží na rozhlasových vlnách. Dcery byly ještě malé a asi mi spíš připadalo, že péče o ně bude „nekonečným seriálem“. Dnes jsou obě dospělé, ale Zelný rynk mi zůstal. Na krku? Stala se z toho radost, ale i odpovědnost. Lidé se na mě obracejí s prosbou, abych vydržela. Podporu cítím i u vedení brněnského rozhlasu. Přemysl Rut kdysi prohlásil, že hlavní chybou je zrušit pořad krátce po jeho vzniku. Nejen patřičnou kvalitu, vyzrálost, ale i věrné a vděčné publikum si totiž získá až po letech.

René Kočík

Foto Petr Francán



   ...a etika jde stranou
  Jak to vidí Miloš Čermák
 
  Od aristokratů ze zlodějům

  Navštivte  
 
  Komiks o historii
  Nalaďte si