Číslo 45 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dramatikem a režisérem.
Davidem Drábkem.





 

 

 

 

 

 


 


Boj s vražednou záští se nesmí vzdát

Western bývá označován za nejameričtější žánr – nejen proto, že se dotýká výsostně americké záležitosti, jakou bylo osídlování Západu, boje s původním indiánským obyvatelstvem i desperáty, ale také pro obhajobu všeho, co se přitom dělo. Postupně i western začal přehodnocovat témata a přístup k nim. Avšak motiv hrdiny, jenž je nakonec nucen sám bránit spravedlnost, přežil všechny změny.
Westernový půdorys tak poznamenal další žánry. Osamělý obhájce zákona se vynořil také v kriminálních filmech, soudních dramatech, dokonce jej zužitkovali ruští filmaři v dobrodružných filmech o hrdinech bolševické revoluce. Také John Sturges – z jeho pozdější tvorby známe především Sedm statečných – vytvořil v případě Černého dne v Black Rock (sobota 12. listopadu v 16.15 na ČT2) dílo, zasazené do doby nedlouho po skončení druhé světové války.

Hlavního hrdinu s nepatetickým odhodláním ztělesnil Spencer TracyRežisér promyšleně využívá klasického dějového půdorysu (jakým je příjezd cizince do místa, které skrývá zlo), aby upozornil na tragické důsledky davové psychózy, která pak svými důsledky zastírá mysl zúčastněných. Příběh se totiž odehrává v městečku ztraceném uprostřed pustiny, kde snad ani vlak nestaví – a právě tam zavítá jednoruký válečný veterán Macreedy, zestárlý, unavený, jakoby se vším smířený člověk.

Nikdo z místních nechápe, proč přijel právě sem. Chování k němu od podezíravosti přerůstá v agresivitu, zvláště když se vyjeví, že přijel navštívit starého japonského farmáře, jehož syn ve válce padl – chce mu odevzdat vyznamenání, které mladý voják získal. Jenže stařec jako by se vypařil. A Macreedy postupně zjišťuje strašlivou skutečnost, zaviněnou vášněmi nacionalismu a rasové zášti – jistě spravedlivé rozhořčení nad věrolomným japonským náletem na americký přístav se kdysi vybilo na nevinném, bezbranném člověku. A tento lynč měl zůstat navždy utajen...

Sturges se záměrně vyhýbá efektním situacím, s nezvyklou výrazovou střídmostí zachycuje rostoucí ohrožení hlavního hrdiny, jehož s nepatetickým odhodláním ztělesnil Spencer Tracy. Málokdo by v jeho pokojně vyhlížejícím invalidovi shledával člověka, schopného se účinně bránit, znalého karate i výbušnin. Vědomí, že se staví na odpor bezpráví, dává jeho existenci smysl, který pod tíhou válečných prožitků vyprchal.
Černý den v Black Rock dnes možná působí poněkud neohrabaně a staromilsky, avšak vyslovené mravní poselství rezonuje stále: žádné zdánlivě ušlechtilé pohnutky ani spravedlivé rozhořčení nemohou omluvit sprostý zločin. Aktuální je to podnes.

Jan Jaroš, filmový publicista



   ...a etika jde stranou
  Jak to vidí Miloš Čermák
 
  Od aristokratů ze zlodějům

  Navštivte  
 
  Komiks o historii
  Nalaďte si