Číslo 44 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dirigentem.
Paavo Järvim.



 

 

 

 

 

 

 



 


Brněnská alternativa 20 let poté

Koncertní promotérka Lenka Zogatová proslula za minulého režimu odvážnými pořadatelskými neoficialitami, jež s léty získaly status legendy – památný byl zvláště brněnský koncert vokalistky z prvního alba The Velvet Underground, warholovské herečky a modelky Nico, kterou Zogatová v říjnu 1985 načerno uvedla v odlehlé hospodě v Kníničkách. K době před více než dvaceti lety se odvážná pořadatelka a organizátorka obrátila i před nedávnem, když v rámci projektu občanského sdružení Fléda 20 let poté vytvářela archiv brněnské alternativní scény osmdesátých let. Nešlo jí o pietu – dochované materiály následně poskytla k „reinterpretaci“ současným muzikantům. Jedním z výstupů je album s víceznačným názvem Brzo na mě přijde řada, na němž se k odkazu brněnské alternativy svými remaky vyjadřují o generaci mladší hudebníci.

Kapely jako Pro pocit jistoty, Dunaj, Z kopce nebo Ještě jsme se nedohodli nejsou dnes jen encyklopedickým heslem. K odkazu žánrově velmi rozrůzněné society, které vzdálenost od cenzory daleko svázanější pražské scény poskytovala nebývalou možnost svobodného vyjádření, se hlásí třeba přední dnešní alternativci z kapely Květy. Nepřekvapí tedy, že právě skupina soustředěná kolem expresivního frontmana Martina E. Kyšperského se stala jedním z protagonistů alba coververzí – a neudiví ani výběr písně z repertoáru dávného tria E, charakteristického obdobně jurodivě naléhavým zpěvákem, nyní už uznávaným grafikem a pedagogem Vladimírem Kokoliou. Ještě inspirativněji se soudobé klubové generaci jeví Dunaj, jehož mrazivé repetitivní figury inspirovaly jak elektroniky Midi Lidi (Na jih), tak Davida Doubka alias DJ Ventolina (Bobřík strachu), zatímco tvorbu z Dunaje vzešlého dua Bittová & Fajt tu ve smyslné písni V peřinách připomíná slovenská dvojice Longital.

E s Vladimírem Kokoliou a Vladimírem Václavkem (1987-88)Podstatným rysem „brněnského hudebního obrození“, jak se jiskření kolem Pavla Fajta, Petra Váši, Vladimíra Václavka, ale i divadelníka Martina Dohnala nebo básníka Karla Davida také říkalo, bývaly výrazně temné tóny – a při poslechu čtvrtstoletí starých originálních alb Dunaje nebo „Éčka“ člověk i dnes snadno propadne trudomyslnosti. Remaková kompilace se oproti tomu vážně vůbec netváří – stačí si třeba poslechnout, s jakým humorem a lehkostí zde přetvářejí strůjci neexistujících folklorů z uskupení Dva syrovou poetiku Petra Váši a jeho Ošklidu. Až by jeden uvěřil, že „dvacet let poté“ je tu přece jen víc důvodů k veselí než v časech zahnívajícího komunismu...

Milan Šefl



  O jednom vítězství
  Jak to vidí Rudolf Křesťan
 
  20 let poté               

  Pořiďte si  
 
  Rudolfinum kontroverzní?
  Téma