Číslo 42 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s divadelníkem.
Lukášem Trpišovským.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Pragosyntéza odrostlého rapera

Prvních patnácti minut slávy si vršovický rapový poeta Kato užil už v druhé polovině devadesátých let v uskupení Chaozz, první z domácích hiphopových formací, jež zaznamenala výrazný komerční úspěch a pronikla i do mainstreamových médií, včetně novácké hitparády Eso blahé paměti. Sladké ptáče mládí ale odhopkalo i s písněmi o Tereze Pergnerové a svištích na golfovém hřišti a po rozpadu kapely nebylo o jejích protagonistech dlouho ani slechu – Depha, jak zněl Katův tehdejší nick, nevyjímaje. Až nástup jeho nového projektu Prago Union dal posluchačům z řad první odrostlé hiphopové generace v Česku pocítit, že hrdina jejich pubertálních let je stále tady, ba že s nimi dospěl a vyzrál. Loňským albem s chytlavým názvem Dezorient Express si navíc získal respekt publika, které se s žánrem dosud nepotkalo.

Jak se barví Vršovice? Ví to Kato.

Necelý rok po Andělem oceněné a v čase „výpalů“ všeho druhu také výjimečným prodejem se pyšnící nahrávce přichází Prago Union s dalším cédéčkem V barvách (vydává EMI). Z uměleckého hlediska je to sebevražedně brzy, z obchodního naopak – značka je v kurzu, tak proč toho nevyužít? Naštěstí Kato nenatočil odvar z předchozí dávky rýmů a beatů, ale suverénní, koncepční album. Jak je už z názvu patrné, tematickou osu tu představují barvy, každý ze songů je věnován jiné a každá z těch barev je vystavena až opulentní pragosyntéze – jak svůj tvůrčí postup „přeměny světla na rým“ definuje autor. Modrá mu asociuje „oči krásný ženy“ i „odlesky policejních majáků“, hnědá „chatu s krbem a deštivej duben“, červená zas „feferonky utopený v rajský“ a třeba bílá tísnivost nemocničních pokojů: „Jsem doktor Bolíto, vítej v mým špitále, dopij to mojito, všeho moc namále, jestli se shodnem, že všechno míří k finále, tak proč tu pořád trčím a plácám jako v sandálech?“

Hiphop je dnes ve světě nejdemokratičtějším uměním. Rapovat o svých pocitech i frustracích může za pomoci poměrně dostupných elektronických udělátek skoro kdokoli – naléhavost a autentičnost sdělení tu znamená víc, než vzdělání a drahé aparatury. Ani Kato nezastírá svůj plebejský původ, oproti americkým či francouzským souputníkům ale neburcuje proti establishmentu nebo drogovým dealerům – na to je v jeho vršovickém teritoriu asi pořád dost poklidno. Jeho tvorba je spíš intelektuální záležitost, hiphopová klišé v ní až na výjimky nenajdete. O to víc vyniknou lehkost, nápaditost a neotřelost, s nimiž si dokáže nejenže pohrávat se slovíčky, ale formulovat své pocity. Výborným albem V barvách si zadělal na problém – každá další nahrávka jím bude poměřována.

Milan Šefl 

Foto Alexander Dobrovodský



  Budoucnost není beznadějná
  Jak to vidí Věra Nosková
 
  Mizející ve voliéře

  Nalaďte si  
 
  Pragosyntéza rapera...
  Pořiďte si