Jinak jsem holka v pohodě...

„Je pátek, další z těch dnů, které bych chtěla proměnit v sen. Poprala jsem se s Marcelou. Mám takový nervy, že bych nejradši někomu tak rozmlátila držku, že se už nezvedne. Snesu hodně, ale dneska už toho bylo dost. Klepe se mi ruka a buší mi srdce, pocity vzteku a nenávisti se ve mně melou a melou jako rozbouřená řeka. Chce se mi brečet, hrozně moc, ale nemůžu. Sedí tady okolo mě moc lidí a já nechci ukázat svou slabost. Uvnitř brečím, a navenek jsem holka v pohodě...“ To jsou slova Lenky, hrdinky Radiodokumentu, jež má její jméno v názvu a který si budete moci ve středu 14. září ve 21.45 poslechnout ve vltavském vysílání.
Deník, ze kterého je tato ukázka, je silnou výpovědí o dospívání a o vnímání světa. Začala si jej psát třináctiletá Lenka. Půl roku před tím jí zemřela maminka, biologického otce nezná. Výchovu převzal děda, ale nestačil na ni. Útěky z domova, parta, krádeže, fetování… A tak se dostala do diagnostického ústavu. A právě tam, při natáčení jednoho rozhlasového pořadu, poprvé promluvila na mikrofon.

Lenka – křehké stvoření, které se se životem doslova rveTouha povídat si

V jejích třinácti jsem netušila, že se naše setkání protáhnou na devět let. Ukázalo se totiž, že Lenka má přirozenou potřebu někomu se svěřovat. Bylo výhodné, když tou „vrbou“ je člověk, který nemá vliv na její výchovu a nemusí jí direktivně určovat, co smí a nesmí. Ona si chtěla především povídat o tom, co cítí a co prožila. Že naše setkání zaznamenávám zvukově, jí nevadilo. Po čase mi dala přečíst svůj deník s možností vypsat z něj některé části. Deník až naturalisticky vyjadřuje její postoj k životu. Je to vnitřní a nesmírně otevřený monolog. Lenka v něm už není dítě, ale současně ještě zdaleka není ženou: „22. prosinec 2002. Je mi divně, nejsem šťastná, ani smutná. Sleduju na sobě, že jsem fakt sobec, protože děda má narozeniny a já mu ani nedokážu popřát. Já to prostě neumím! Nedokážu mu dát najevo, že ho mám ráda, a je to určitě i tím, že je to chlap, a to je pro mě těžší, než kdyby to byla ženská. V ústavu se mi líbí víc, protože tam mám kamarádky a víc prostoru ukázat, jaká opravdu jsem. A to se mi líbí. Tady doma se hrozně nudím a nic mě nebaví. Jen co děda odejde, tak si zakouřím. Juchů… Venku je mrazivo, všude sníh a šťastné nedočkavé děti.“

Nejen pouhý dívčí osud

Poprvé jsme natáčely, když jí bylo třináct. Půvabná a křehká dívka navenek působila dost sebejistě, ale bylo patrné, že do těch největších bojů se pouští niterně sama se sebou. Několikrát se za těch devět let ztratila. Utekla z dětského domova, byla celostátně hledaná, odešla za svou problematickou láskou, ze tří středních škol ji vyhodili pro absenci. Bylo zřejmé, že je to další ze ztracených osudů. Ale nebyla by to Lenka, aby nepřekvapila…
Její příběh má větší přesah než jeden pohnutý dívčí osud. Je to symbol protestu a života, který odmítá být svázán okolím. Lenka nakonec dochází k tomu, že je paradoxně nejvíc svazována svou nespoutaností.
„Dětský domov 16. květen 2003. Přišla Růža. Někdo ji pěkně kousnul do krku. Přesně jsem věděla, že to byla její kreténská kamarádka Lucka! Tak jsem se nasrala a šla za Luckou! Ležela na posteli a já na ni řvala, že nemá proč Růženě ubližovat. Pak jsem jí dala facku a šla jsem pryč. Za chvíli přilítla za mnou na pokoj a začala bitka. Chytla jsem ji za vlasy, hlavu jsem jí sklonila ažk zemi a už to jelo. Bomby za bombama, dostala pěknou nakládačku! Mám ze sebe radost! Ale roztrhla mi moje nejoblíbenější tričko a to mě dost nasralo. Tak jsme se dál praly, najednou jsem byla skoro nahá, protože mi to roztržený triko spadlo, ale v tu chvíli mi to bylo jedno. Kdyby nás neroztrhli od sebe, tak by ta holka dopadla špatně.
Ale Lucka už na mě nevyskakuje, protože se bojí.“

Velký den – po třech vyhazovech ze školy konečně úspěch...Práce s rizikem

Málokomu se poštěstí zaznamenávat s rozhlasovým mikrofonem devět let lidského života. Málokdo je ochoten dělit se tak dlouhý čas o své všední a výjimečné dny, o pocity, prohry i vítězství.
Fakt, že mohl vzniknout devítiletý sběrný dokument o čase, kdy se z rebelující dívky stane žena, byla vlastně souhra řady náhodných okolností. Po autora to znamená velkou trpělivost a dlouholetý pocit nedokončené práce s rizikem, že není vůbec jisté, zda bude možné nasbíraný materiál zhodnotit a dotočit. V obdobích, kdy se Lenka na měsíce i roky ztrácela, jsem počítala s tím, že už se nikdy setkat nemusíme. Pro partnerku u mikrofonu to zase znamenalo nesmírnou důvěru, protože se prostřednictvím rozhlasového tvůrce otevírá ostatnímu světu. Navíc u osobních příběhů se sociálním pozadím jde často o intimní a křehké detaily, kdy dokumentarista musí zvážit, co je a co není vhodné zveřejnit. Podstatné je, že to dobře dopadlo. Dokument je dotočen. A Lenka? Není dobré prozrazovat pointu, a navíc, její příběh ještě zdaleka nekončí, protože je jí teprve třiadvacet let.
Je dobře, že dokument má na rozhlasových vlnách stále své místo. Jeho výhradním domovským „přístavem“ je Český rozhlas. Pro komerční rádia jsou takové pořady příliš drahé, vyžadují specifické autory i náročnější posluchače, kteří jsou schopni vnímat delší slovesné plochy. To platí nejen u nás, ale také v zahraničí, protože i tam vědí, že dokument je cenné svědectví doby. Příběhy skutečných hrdinů totiž píše život často dramatičtěji a drsněji než spisovatelé své fiktivní romány. Příběh Lenky, která se ztrácela svým blízkým a přitom hledala sama sebe, je jen jedním z mnoha.

Bronislava Janečková, redaktorka ČRo 2 – Praha

Snímky autorka



  Kohákova filozofická dějeprava
  Pořiďte si
 
  Třicet let Vokalízy  

  Nalaďte si  
 
  O politice   
  Zpěvník Jana Buriana