Kohákova filozofická dějeprava

Jen málokterého intelektuála českého původu žijícího po celé období let 1948–1989 v americkém exilu (a budujícího si zde navíc významnou vědeckou a akademickou kariéru, potažmo déle a spíše než jiní exulanti vystaveného možnosti volby, nakolik a zda vůbec se vrátit k původní národní identitě) charakterizuje tak přesvědčivá, jakkoli zprostředkovaná znalost tehdejšího českého bytí, obohacená o akribicky propracované – především historické a sociologické – pojetí života naší společnosti před a po socialistickém čtyřicetiletí.

Takováto vědoucnost, jíž nelze vytknout téměř žádné faktografické zanedbání, nemůže být zapříčiněna jen znalostmi; je zajisté i projevem bytostného (tedy rozumového, citového i duchovního) vlastenectví filozofa Erazima Koháka. Výsledkem tohoto přístupu je i jeho poslední kniha Domov a dálava – Kulturní totožnost a obecné lidství v českém myšlení (vydal Filozofický ústav AV ČR ve svém nakladatelství Filosofia). Kohákovo myšlení se v ní soustřeďuje na hledání historického smyslu „českého společenství poutníků dějinami“; národ pak je v tomto pojetí skutečností povýtce filozofickou, založenou na vzájemné propojenosti idejí, dějů a činů – jakkoli se tato propojenost jeví být faktorem v čase proměnlivým, ba rozháraným…

Po historicko-filozofickém exkursu do pozdního středověku se tok Kohákových myšlenek zvolní v důsledné recepci protichůdného soubytí osvícenství a romantismu, jež v raných dobách obrozeneckých vyústilo do protikladu a dialektického dialogu rakouského positivismu a německého idealismu. Na tomto pozadí rozebírá obrozenecké myšlení s důrazem na jeho vyústění v ideovém světě T. G. Masaryka, především v jeho názorově fundamentálním propojení positivismu a morálky. Podle Koháka je to právě protiklad národního státu a mnohonárodnostního obyvatelstva Československé republiky, jenž po rozpadu rakouského mocnářství vedl k mnichovské tragédii, za druhé republiky pak k ideologickému směřování části české veřejnosti k fašizující pravici, a po válce k zápasu o masarykovsky demokratické – a snad ještě spíše sociální – české národní povědomí.

Na tomto filozoficko politickém pozadí se Kohák v dalších kapitolách podrobně a soustředěně věnuje přínosu, ale i peripetiím filozofického poselství Jana Patočky… Obecněji, avšak útržkovitěji rozebírá vývoj českého myšlení let poválečných, s důrazem na formování několikanásobného střetu idejí v období komunismu (z něhož v lidsky a myšlenkově provázaných východiscích vyrůstá stejně tak představa reformního, demokratického socialismu, jakož i militantního, často též resentimentálního pojetí tehdejšího i současného antikomunismu.  V závěru svého díla, ve zdánlivě marginálním, glosujícím pojetí, a přesto v precizních vývodech nazírá a nazývá autor dnešní situaci našeho národního společenství.

Způsob, jak vyvést soudobé myšlení o „české otázce“ ze slepé uličky pamětnických svárů či odborných a oborových quasi- či meta-interpretací, vede podle autorova přesvědčení k rozpoznání a interpretaci zcela nových otázek, především ekologických a environmentálních, jakož i k reflexi možností, které otevírá sjednocení Evropy v jeho požadavcích jednoty a různosti zároveň. Filozofickým vyústěním českých dějin proto podle autora nemůže být ten či onen výlučný výklad, nýbrž průběžné hledání smyslu či spíše smyslů naší národní totožnosti. To proto, aby se původní „idea národa českého“ s její bohatou historickou podmíněností a později s  – až příliš lehkomyslným – přivlastňováním těmi či oněmi nerozplynula v myšlenkově nekompetentním ideovém tržišti postmoderní současnosti.

Jaroslav Vanča, scenárista a pedagog FAMU



  Kohákova filozofická dějeprava
  Pořiďte si
 
  Třicet let Vokalízy  

  Nalaďte si  
 
  O politice   
  Zpěvník Jana Buriana