Osamělci se mohou družit i na dálku

Po nedávno uvedeném Valčíku s Bašírem také australský snímek Mary a Max (16. 9., ČT2, 22.05) dokazuje, že animovaná tvorba může zpracovávat náročnější témata, určená spíše dospělým. Ač titulní hrdinkou je tu australská dívenka Mary, její dopisování se vzdáleným americkým podivínem Maxem přesahuje jednoduchá klišé, dotýká se potřeby každého člověka mít někoho blízkého, aby se necítil osaměle. Protože právě osamělost, ať již povstává uprostřed nefunkční rodiny a nepřátelského školního prostředí (u Mary) nebo vzniká v důsledku psychického onemocnění (u Maxe), vystupuje jako traumatizující prvek.

Výtvarné pojetí příběhu se opírá o vzhledovou ošklivost postaviček, které však právě proto vzbuzují dojetí

Režisér Adam Elliot se souběžně věnuje oběma protagonistům, odděleným oceánem, o jednotlivých postavách průběžně znějí komentáře, které přibližují jejich rozpoložení i skutky. Slova jsou to často ironická, odkazující ke zprofanovaným zvyklostem, ale pokaždé vlídná – připomeňme třeba škádlivou zmínku o tom, že Max docházel do kroužku „anonymních žroutů“. Důležitou součástí vyprávění jsou též obsáhlé citace z vyměňovaných dopisů, přibližující stav pisatelovy mysli. Korespondence trvala celá desetiletí, provázena různými výkyvy, zejména dívčiny zápisky se zvolna přesouvají od ryze dětských zvídavostí až k rozboru choroby, neboť Mary kvůli svému příteli vystudovala příslušnou vysokou školu, aby mu mohla pomoci. Netušila však, že narazí na rozhodný Maxův odpor. Dlouho pak trvá, než se Mary – poprvé v životě – odhodlá vypravit se za ním do New Yorku, aby si osobně vysvětlili veškerá nedorozumění a spory.

Oceníme vtipné, a přitom nenápadné gagy nahlížené jakoby očima těch, jichž se dotýkají. Ve zkratce a s nadsázkou postihují kořeny potíží, které oba protagonisty sužují – ať jde o Maryinu matku ustavičně si usrkávající z lahve (se slovy, že krapet alkoholu je vlastně lék) nebo Maxe, neschopného porozumět, co lidé sdělují svým výrazem tváře, svými gesty, nonverbálním vyjadřováním. Společným jmenovatelem se pak stává téma míjení: když se člověk míjí s očekáváním, ať již svým nebo ostatních, zůstává zmatený a bezradný, ještě více se stahuje do ulity svého osamění.

Výtvarné pojetí příběhu se opírá o vzhledovou ošklivost postaviček, které však právě proto vzbuzují dojetí, zřetelná je pochmurnost jednotlivých prostředí, i barevně zúžených do zahnědlého či šedavého spektra. Důležité je, že režisér nestaví na odiv jakkoli bezvadnou animaci, ta je vlastně druhořadá, protože slouží příběhu, umocňuje jeho vyznění. Právem od tohoto filmu očekávejme, že nás osloví, ba dojme.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Kohákova filozofická dějeprava
  Pořiďte si
 
  Třicet let Vokalízy  

  Nalaďte si  
 
  O politice   
  Zpěvník Jana Buriana