Nora Schmidová, dramaturgyně SemperoperSemperoper – perla saské Florencie

Český rozhlas 3 – Vltava nedávno věnoval své vysílání Drážďanům, které byly před šestašedesáti lety zničeny bombardováním. Tamní legendární opera, někdejší královské dvorní divadlo postavené Gottfriedem Semperem, byla znovuotevřena až 13. února 1985. V této budově dnes působí operní a baletní soubor včetně slavné Staatskapelle, jejíž počátky se datují do roku 1548. Hlavní dramaturgyní je paní Nora Schmidovou, která poskytla následující rozhovor o historii i současnosti Semperovy opery.

Kde se v Drážďanech hrálo v mezidobí od roku 1945 do roku 1985?
Drážďany mají velmi dlouhou historii jako město kultury a hudby a už před několika sty lety byly jedním z prvních center opery v německy mluvícím prostoru v Evropě. První operní divadla ničily války i požáry, způsobené nedokonalou divadelní technikou. A přesto bylo naše operní divadlo vždy postaveno znovu. Mezi lety 1945 a 1985 se hrálo na různých místech, hlavně v takzvaném Velkém domě, to je dnešní Schauspielhaus. S provozováním opery a kulturním životem se po válce začalo relativně brzy. Pro zajímavost – jako první z českých oper tu byla po válce uvedena Dvořákova Rusalka. Mnozí na toto představení vzpomínají i dnes, zvlášť když v prosinci byla uvedena nová inscenace, která vypadá zcela jinak.

Novou Rusalku zde se Staatskapelle Dresden a mezinárodním sólistickým obsazením nastudoval český dirigent Tomáš Netopil. Mají tu na repertoáru i jiné české opery?
Rusalka je začátek linie, kterou nastolila se svým týmem nová intendantka Ulrike Hesslerová, první žena v této funkci v Semperově opeře. Stále zdůrazňuje, že hlavní město, které je Drážďanům nejblíže, není Berlín, ale Praha. Jak geograficky, tak kulturně. Například hudebníci Staatskapelle se cítí více spojeni s českým nebo vídeňským zvukovým ideálem, než s pruským. V následující sezóně budeme hrát Švandu dudáka od Jaromíra Weinbergera, operu, která zde byla naposledy hrána v padesátých letech. Jednu z hlavních rolí v této inscenaci ztvární mladý český tenorista Ladislav Elgr, který u nás už vystupoval loni na podzim ve Straussově Daphne.

Drážďanská Semperova opera patří k nejvýznamnějším kulturním institucím v Německu. Vyprodáno je tu skoro pořád...

Připomněla jste Staatskapelle Dresden. Tento orchestr je spojen od počátku s operou?
Ano, to patří k tradici tohoto orchestru, který býval dvorním operním orchestrem. Je jedním z deseti nejlepších na světě, koncertuje tady i v zahraničí. Staatskapelle je na svých cestách vyslancem Drážďan a Saska ve světě. V současnosti ho tvoří sto osmdesát hudebníků, mezi nimi i ti z takzvané Orchesterakademie, kteří se vzdělávají a společně absolvují studium. V celé Semperově opeře je osm set zaměstnanců. Operní divadlo je multifunkční podnik. Na jedné straně je tu orchestr, zpěváci, sbor, celá technika, která staví scénu, zvukové oddělení, maskéři, ale také dílny. Máme vlastní krejčovskou dílnu, truhlářství, zámečnictví, malířský sál, až po zbrojnici, rekvizity. K tomu samozřejmě přistupuje celé umělecké plánování a také určitá část správy. Máme víc než třicet pěvců z pěti kontinentů a hostovat k nám přijíždějí z celého světa. A ráda bych připomněla i balet, kde jedním z našich prvních sólistů je Čech Jiří Bubeníček.

Šéfdirigentem Staatskapelle je Fabio Luisi, od nové sezony nastoupí Christian Thielemann. Dlouhá tradice orchestru je spojena s velkými muzikantskými jmény minulosti...
Byl tady Schütz, Hasse a krátkodobě Händel. Ten pak opět odešel a vzal s sebou nejlepší zpěváky, takže se stal v Drážďanech poněkud neoblíbeným. Od Heinricha Schütze údajně pochází první německá opera Daphne, která byla také poprvé provedena v Drážďanech. Její rukopis už bohužel neexistuje. Padnul za oběť požáru.

V historii se tu odehrála řada premiér Straussových a Wagnerových oper. Zajímalo by mne, proč právě tady a ne například v Berlíně, nebo jiném větším městě?
Na jedné straně to určitě bylo v kvalitě orchestru, tehdy ještě dvorní kapely, která měla právě za těchto skladatelů neuvěřitelně dobrou pověst. Richard Wagner vždy mluvil o „zázračné harfě“. Existují také euforické výroky Richarda Strausse v tomto směru. S orchestrem je vždy úzce spojeno i postavení šéfdirigenta, generálního hudebního ředitele. V mnoha fázích historie drážďanské opery to byly osobnosti, které podporovaly v hudbě to nové a měly také kontakt se skladateli. O díla Richarda Strausse, jehož devět oper zde mělo premiéru, se starali dirigenti jako byl Ernst von Schuch, Fritz Busch, Karl Böhm. Vznikla zde tedy tradice. Navíc byly Drážďany vždy považovány za město kultury, a myslím, že svou roli sehrála i krása této operní budovy a její vynikající akustika.

Jana Vašatová, redaktorka ČRo 3 – Vltava



  Změny pro změny
  Jak to vidí Jaroslav Vanča  
 
  Jára Cimrman, hedvábný, velebný

  Pořiďte si  
 
  Perla saské Florencie
  Téma