Číslo 7 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s harfistkou.
Kateřinou Englichovou.



 

 

 


 


Michael Tilson Thomas Mahlerovi rozumíMahler ze San Franciska

Velké jubileum Gustava Mahlera – sto padesát let od jeho narození – jsme slavili už loni. Na letošní 18. květen připadá druhé výročí – bude tomu sto let od skladatelova úmrtí. Mahlerův odkaz je v hudebním dění docela živý, ale není od věci ho připomínat hlouběji a soustavněji. A protože na letošek připadá také sto let od vzniku Sanfranciského symfonického orchestru, nabízí se pro pořady CD Laser, vysílané na stanici Vltava v neděli večer, možnost zmapovat cyklus Mahlerových symfonií v nahrávkách tohoto tělesa. Jsou poměrně čerstvě dokončené, úspěšné – a jsou vynikající. Stojí za nimi šéfdirigent tělesa Michael Tilson Thomas (1944), projevující pro Mahlerovu hudbu mimořádný cit.

Velkolepý projekt uvedení a natočení Mahlerových symfonií začal v San Francisku v roce 2001. V programech koncertů a na CD se postupně objevilo všech devět symfonických monumentů, také Píseň o zemi, Žalobná píseň a písňové cykly. Ve všech případech jde o hluboce prožitou, subjektivní hudbu, jejíž interpretace vyžaduje mimořádné vcítění. Michael Tilson Thomas stojí v čele kalifornského orchestru od roku 1995. Je to symbióza, která nese nádherné ovoce, a mahlerovský cyklus je jeho výraznou částí. Jsme v něm svědky vědoucího, inteligentního provedení symfonií, v nichž zaznívá typický mahlerovský kaleidoskop se vší mnohotvárností a tušenými stylovými východisky, zaklenutý básnivými obsahy a plný nesentimentálního apartního zvuku. Ostatně české publikum poznalo v roce 2003 a potom znovu v roce 2007 jejich společné kreace i živě – na festivalu Pražské jaro. A letos přijedou znovu.

Americké orchestry jsou proslulé technickou a zvukovou brilancí a můžeme to slyšet i na snímcích Mahlera ze San Franciska. Při vší výrazové závažnosti lze obdivovat odlehčenost, detailní práci s dynamikou a s proměnami temp, mistrovské pohrávání s Mahlerovou nedostižnou instrumentací. Pozdní romantismus je tu podán s obrovskou fantazijností, zároveň i s elegancí, tu lehoučce nahozený, jinde s ostřejšími šlehy, a hodně s posmutnělým přemítáním, jak je kde třeba. Snímky nenechávají posluchače lhostejným, interpretačně nelehkému, mnohotvárnémnu světu Mahlerovy hudby tito interpreti rozumějí obdivuhodně. Cyklus, který od neděle 20. února (začátky vždy ve 21 hodin) postupně zazní v pořadech CD Laser, je ideální – moderní, dokonalý, vzrušující a strhující.

Petr Veber, vedoucí Redakce vážné hudby ČRo 3 – Vltava



  Mahler ze San Franciska           
  Nalaďte si  
 
  Stav věcí Davida Kollera    

  Pořiďte si  
 
  Škréta obsáhlý a unikátní    
  Navštivte