Číslo 47 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Hanou Maciuchovou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aspoň jednou si vystřelit...

Režisér Sam Mendes náleží mezi přední americké tvůrce, každý projekt chystá přepečlivě, odmítá provázanost tematickou či stylovou. Nejvíce překvapil Americkou krásou, méně pak vizuálně vytříbeným gangsterským dramatem Road to Perditon. Nyní se můžeme seznámit s jeho dalším filmem Mariňák (Prima, 27.11., 22.55), jímž zakotvil ve válečných reáliích prvního amerického výsadku v Iráku – ten počátkem devadesátých let napadl Kuvajt.

Jake Gyllenhaal ve filmu Sama Mendese Mariňák

Jako předloha tvůrci posloužila vzpomínková kniha Anthonyho Swofforda – ve filmu jej představuje Jake Gyllenhaal, jenž docela věrohodně přibližuje jednotlivé vývojové stupně svého hrdiny, od určité vystrašenosti a pochybností až k bezmocnému vzteku, že si nemůže vystřelit, do čehož jako by se koncentroval smysl celého jeho vojenského působení. Režisér popisuje postupné a ne zcela uvědomované rozčarování mladíka, jenž se neprozřetelně přihlásil do armády. Prošel tvrdým, mozek vymývajícím výcvikem, pak strávil týdny v poušti očekáváním budoucích bojů, do nichž měl zasáhnout jako ostřelovač, přihlížel vypjatým situacím – a hlavně se ani jednou nedostal do bojové akce. Vyprávění po celou dobu provází hrdinův leccos osvětlující vnitřní monolog.
Jednotlivé epizody jsou inscenovány působivě, s důrazem na proces, jakým se z nováčka stává stroj na zabíjení. I když neobsahují nic, co bychom již neznali. Třeba úvodní sekvence z výcviku, kde vévodí řvaní nadřízených a bezmezný dril, nápadně připomíná první polovinu Kubrickova filmu Olověná vesta. Také únavné čekání v pouštních podmínkách prosévá odkazy k jiným filmům, zvláště pak v potřebě jakýmkoli způsobem se odreagovat – třeba pořádáním štířích zápasů.
Režisér přibližuje vyšinutou mysl některých vojáků, kteří na hrůzy kolem sebe reagují neadekvátně (jako jeden, který se tulí k zuhelnatělému tělu). Věrohodně zprostředkovává rozpoložení řadového vojáka, jenž jen trpně očekává, co poručí nadřízení, nemá ani potuchu o celkovém rozměru ani kontextech akce, jíž se účastní, nechápe smysl a dosah událostí, jejichž svědkem se stává.
Ale za nejvýmluvnější scénu pokládám tu, která se odehrává v kině. Při sledování Coppolovy Apokylypsy (speciálně náletu na vietnamskou vesnici za doprovodu Wagnerovy hudby) si vojáci vůbec neuvědomují její skutečné zacílení, bouřlivě fandí americkým letcům a radují se z dopadajících bomb. Důmyslnější postižení vychýlené mysli, která přestala rozlišovat morálku i významy, si lze jen stěží představit...

Jan Jaroš, filmový publicista



  Postel a moře   
  Jak to vidí Ivan Kraus  
 
  300 let "drážďanského Bacha"  

  Nalaďte si        
 
  Kytice Josefa Melče 
  Téma