Číslo 37 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s tenoristou a dirigentem.
José Curou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jak to bylo s hraběnkou Báthory

Proslulá čachtická šlechtična Alžběta Báthory proslula jako snad nejmasovější vražednice v dějinách a její osud nejednou přilákal i filmaře. Juraj Jakubisko se v koprodukčním projektu Bathory (19. 9., ČT1, 20.00), prý nejnákladnějším v celém středoevropském prostoru, odhodlal nejen vyprávět o dávných hrůzách, ale především se pokusil Alžbětu očistit a představit ji jako oběť mocenských bojů – na počátku 17. století totiž patřila k největším pozemkovým vlastníkům v celých tehdejších Uhrách.

Anna Frielová se pokusila přiblížit složitou a protikladnou Alžbětinu povahu

Samozřejmě je obtížné rozhodnout, jak to tehdy bylo – pro úplnost připomeňme, že mezi šlechtou se v evropských dějinách vyskytla řada sadistických násilníků, ostatně život poddaných nevolníků neměl tehdy valnou cenu. Jakubiskova verze příběhu je nakonec nepřehledně spletitá v rozehrávaných motivech i zbytečně romantická. Vždyť Alžbětin úhlavní nepřítel palatin Thurzo své uklady strojí jen ze zhrzené lásky, zato milostné city italského malíře Caravaggia, jehož přítomnost je veskrze smyšlená, sebevědomá i něžná žena dokonce opětuje. A groteskní dvojice mnichů, původně vyzvědačů, kteří pátrají, co se vlastně skrývá za pověstmi o hrůzách páchaných na čachtickém panství, už vyhlíží, jako kdyby sem vpadla z úplně jiného filmu. Do tří kapitol rozdělený příběh se postupně zužuje na snahu mocichtivého panstva Alžbětu zničit, od počátečního melodramatického ladění se příběh přenáší ke „změněnému vnímání“, aby jej uzavřelo svého druhu politické spiknutí.

Bathory však nepředkládá ani dobrodružnou podívanou z rodu Gladiátora, ani není zdrcujícím podobenstvím o zvůli a bezmoci jako Kladivo na čarodějnice, nestaví na nejsilnější režisérově schopnosti, kterou je až omamující obrazotvornost, ba magičnost nahlížení. Jako kdyby Jakubiska, proslaveného uhrančivými filmy Zbehovia a pútnici, Bubeník červeného kríža nebo Tisícročná včela, zalehla zodpovědnost za vynaložené prostředky, nedovolí si sebemenší úkrok mimo předem odhadnutelné jistoty.

Herecké obsazení je mezinárodní. Titulní roli ztvárnila Anna Frielová a pokusila se přiblížit složitou a protikladnou Alžbětinu povahu. Do češtiny ji předabovala Zuzana Stivínová. Zvídaví mniši (Bolek Polívka, Jiří Mádl), jeden stářím zmoudřelý, druhý mladý a nezkušený, pak prozrazují inspiraci obdobnou dvojicí ze Jména růže.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Bohatý a bez ambicí        
  Jak to vidí Miloš Čermák
 
  Někdy méně bývá více     

  Pořiďte si        
 
  S kytarou napříč žánry     
  Navštivte