František Koukolík, neuropatolog

Pravicová odborářka

Před časem se ke mně naklonila inteligentní, zdravá, vysokoškolsky vzdělaná, slušná, spolehlivá, pracovitá žena středního věku, matka a babička, angažovaná a vysoce postavená odborářka živící se tvrdou a riskantní vlastní prací, a pravila: „Víte, já jsem odborářka pravicová.“
Překvapilo mne to. Odborář – konzervativec?
Slovníkové definice konzervatismu kladou důraz na tendenci uchovávat ustavené, odpor ke změně, sklon uchovávat současný řád, opoziční postoj k narušujícím změnám sociálního, ekonomického, náboženského, politického nebo kulturního řádu.
Nad tím co je psychologickým jádrem politického konzervatismu, se debatuje déle než půl století. Výsledkem je publikační horstvo, z něhož plyne, že politicky konzervativní přesvědčení snižuje hladinu úzkosti, míru strachu a pocitu nejistoty, umožňuje vyhýbat se změnám, přerušením kontinuity, dvoj- a víceznačnostem a také vysvětlit a obhájit a ospravedlnit nerovnost mezi lidmi a lidskými skupinami, chápat ji jako přirozený řád. Jádrem konzervatismu je vzdor vůči změnám a tolerance nerovnosti.

Pozor, prosím!

Přestože tak mnozí – byť ne všichni – vědci z dobrých a prokazatelných důvodů činí, byla by chyba ztotožňovat politický konzervatismus výlučně s pravicovou politikou a pravicovým politickým přesvědčením. Lidé, kteří v Česku aspoň část dospělosti prožili v minulém režimu, při troše zdravého rozumu a z vlastní zkušenosti obvykle vědí, že politický konzervatismus může být zrovna tak pravicový jako levicový, přesněji řečeno „levicový“. Za levicové totiž označovala své přesvědčení, chování a mocenskou praxi i nejdogmatičtější stranická a byrokratická věrchuška u nás stejně jako v Sovětském svazu a jeho dalších satelitech. Je pravděpodobné, že za levicové označuje a považuje své postoje i současná vojenská a politická mocenská elita severní Koreje. Na druhé straně lidem, kteří stalinismus a jeho následný vývoj neprožili a nemají s ním zkušenost, žijícím v západoevropských politických demokraciích nebo v USA, se tento druh politického konzervatismu vysvětluje obtížně. Pojem politický konzervatismus se v jejich očích obvykle kryje s pravicovými politiky a intelektuály. Nadto se mluví o „konzervativním paradoxu“. Mussolini, Hitler, Pinochet i Reagan se drastických změn systému nikterak neobávali. Někdy se mluví o pravicových revolucionářích.
„Lze tedy mluvit o vzdoru vůči změně coby znaku konzervatismu?“ říká námitka. Odpověď na ni zdůrazňuje návrat těchto „revolucionářů“ do někdy idealizované minulosti, k „jistotám“, pevnému řádu, prohloubení mocenské i ekonomické nerovnosti, k posílení role církve nebo církví a k militarizaci.



  O významu tmářství        
  Jak to vidí Rudolf Křesťan
 
  John Eliot Gardiner...     

  Nalaďte si        
 
  Otazník nad Muchou      
  Navštivte