Mediální město – tak by mělo podle této počítačové animace ideálně vypadat po provedení všech potřebných úpravBílé město, západní dům

Jak známo, čím víc člověk ví, tím víc neví. Neboli jinak řečeno, každé poznání se nakonec podobá pověstné sestavě ruských bábušek: cosi „rozšroubujete“ s přesvědčením, že jste právě přišli věci na kloub – ale ve skutečnosti se uvnitř skrývají další otazníky. Co s tím? Řešení bývá jediné. Poznávat dál a ze střípků sestavovat mozaiku. Proto jsem uvítal možnost navštívit letos na prahu jara znovu londýnská sídla BBC a doplnit si informace nabyté koncem roku 2009, o něž jsem se se čtenáři Týdeníku Rozhlas již podělil (TR 8/2010). Tento článek by proto mohl směle nést podtitul Matka veřejnoprávnosti, díl druhý.

Z dějin Československého rozhlasu lze snadno vyčíst, že během prvních let po svém vzniku se stěhoval z místa na místo a později na mapě hlavního města Prahy „bobtnal“: až donedávna sídlil nejen na Vinohradech či v Karlíně, ale například také na Žižkově. Bylo to správné, bylo to obvyklé?
Možná že odpovědí je vhled do adresáře celosvětově respektované instituce jménem BBC, která je nesrovnatelně větší než nynější Český rozhlas. A není tomu tak jen proto, že pod jednou střechou u Britů sídlí – v tomto nejstarším médiu veřejné služby na světě – rozhlas i televize. Také tam se jedná o příběh příznačný pro všechny velké instituce, které z povahy věci mají v sobě zakódován princip sněhové koule. Průběžně na sebe nabalují nové a nové vrstvy, rostou, zvětšují se... až jednoho dne roztají? O tom teď nedumejme. To je, jak by pravý Londýňan utrousil, jiný šálek čaje.

S itinerářem v ruce

V samém středu Londýna, poblíž center britské moci, financí, víry a tradice, se nalézá The BBC Bush House. Zde sídlí prestižní vysílání do zahraničí, v případě BBC doslova do celého světa, které má ovšem dnes mocného soupeře od CCN po Al-DžazíruKaždopádně se trochu zhrozíte, když vám z BBC přijde do puntíku přesný itinerář vašich pracovních jednání. Budete totiž putovat z místa na místo. Zajímá vás třeba to, jak u nich funguje síť regionálních stanic, čím se liší od vysílání těch celoplošných, zda je úspěšná, jak je drahá? Pak je třeba, aby se člověk vypravil do okrajové části Londýna, kde se rozkládá rozměrný areál o několika částech. Jedné ze dvou největších se říká Media Centre, v přízemí zaměstnancům slouží několik obchodů s potravinami i zbožím denní potřeby a také hospůdka s pravým budvarem, kde mě očekává „velký šéf regionů“ David Holdsworth. Přestože – či právě proto, že – má pod sebou tři tisíce zaměstnanců, bezmála dvacet regionálních televizí a skoro čtyřicet rádií, se chová skromně, jako člověk, který zná svou cenu a nepotřebuje se kasat.

Hlavně bez hudby

„Ptáš se mě, co a jak naše regiony vysílají? Základní je, aby byly úplně jiné než celoplošné stanice, abychom se vzájemně nekanibalizovali, ale naopak se doplňovali. Proto jsme zvolili osobitý přístup k obsahu i formě. Velice důsledně se ve vysílání zabýváme tím, čím žije komunita, v níž to či ono z našich rádií působí. Příznačný je třeba cyklus Ulice. Naši moderátoři navštěvují domácnosti, snaží se z obyvatel dostat jejich příběhy, které pak odvysílají, a na konci se setkají všichni zpovídaní na náměstí. Místní lidi se tak dají víc dohromady, a zároveň jim připomeneme, že jsme tu pro ně. Naše regionální vysílání je zaměřeno především na mluvené slovo. Zatímco podíl hudby na takzvaných celoploškách je veliký, my jsme ji zásadně omezili. Ráno u nás dokonce nezazní ani kvarta, zato se povídá. Má to logiku. Naši posluchači jsou starší, spjatí s rodnou hroudou, ochotní soustředěně poslouchat, co se děje za jejich prahem.“
To ale musí stát spoustu peněz, napadá mě. Vždyť čím víc slova, tím víc autorů a moderátorů... „To je pravda, ale my na to jdeme takříkajíc od lesa. Jsme líhní mladých místních novinářů, kteří se u nás hodně naučí – a nevyžadují vysoké platy. A starším posluchačům jejich projev nevadí, pokud je uměřený. Vždyť ani sami sebe za staré nepovažují."

Německá veřejnoprávní média sídlí na Slavičím vrchu v Mohuči, naše ČT na Kavčích horách a BBC v londýnském Bílém městěTam, kde byla olympiáda

I v BBC se skloňuje slovo úspory. A ty mohou dolehnout i na regionální síť. Zmenšíte ji, snížíte počet rádií? ptám se. „To je až to nejkrajnější řešení. Spíš půjdeme cestou, kterou jsme kvůli nepoměrně vyšším nákladům na vysílání už museli zvolit v případě regionálních televizí. Zásadně snížíme objem původní regionální tvorby, která se omezí třeba jen na ráno a pak na podvečerní ,driving time', kdy se lidé vracejí auty z práce domů.“ I to je asi řešení...
David se loučí, odjíždí na „přepadovku“ do terénu, a já se vracím na pěší zónu mezi budovy BBC. Naproti je kancelářsko-manažerská budova nazvaná z piety White City, Bílé město. Proč? Údajně tak zněla přezdívka sportovního areálu, ve kterém se roku 1908 konala v Londýně letní olympiáda. Dodnes ji připomíná výčet medailistů na stěně, v němž se jako sedmnáctá z devatenácti ověnčených zemí vyjímá se dvěma bronzy Bohemia. Vzpomínka nabývá znovu na barvitosti právě teď, dva roky předtím, než se sportovci z celého světa opět sjedou do města nad Temží na další olympijské hry.

Tenkrát na Západě

Ostatně olympiádou se BBC zabývá už dnes. Vzniká série dokumentů o měnícím se East Endu, kde se bude především odehrávat. Už Dickens jej právem považoval za výspu londýnské chudiny, zatímco dnes tam žijí převážně přistěhovalci. Až neuvěřitelně zní informace, že se tam mluví stovkou různých jazyků! Co tito lidé očekávají? „Těší se na lepší prostředí, ale zároveň se bojí, že v něm už nebudou mít na nájmy,“ říká Nina Richardsonová, která s místními natáčí. Především pro ně vysílá digitální stanice BBC Asian Network, oblíbená v rodinách pákistánských, bangladéšských či indických Britů, kterým se líbí třeba písně  slavného A. R. Rahmana, autora hudby k filmu Milionář z chatrče.
Chatrč rozhodně nepřipomínají tři vznosné domy v samém srdci Londýna, kam mířím za zkušenostmi tří výrazně odlišných rozhlasových stanic. V Yalding House naproti místní synagoze sídlí BBC 1. „Vysíláme pro mladé – převážně hudbu a k ní zprávy a trochu publicistiky,“ vykládá editorka Anna Bowmanová. „Moderátoři ale nejsou vesměs žádní puberťáci. Musí mít zkušenosti, úroveň. Pak mohou před mikrofonem vše – kromě návratů do minulosti. Naší posluchači chtějí žít tím, co je teď a tady!“
Naopak nostalgií voní vysílání stanice BBC 2, jakési „veřejnoprávní lidovky“ pro starší a pokročilé, které vykazuje největší poslechovost a zní pro změnu z Western House, Západního domu: „I my nabízíme hodně hudby, od Toma Jonese po  Beyoncé, ale k tomu mix zpravodajství, zábavy, dokumentů všedního dne,“ přibližuje profil BBC 2 její nestor Phil Hughues a dodává: „Naprostá většina našeho vysílání je naživo, má formu oduševnělého proudu, který oslovuje posluchače svou autenticitou.“ I zde, jako všude v BBC, vše stojí na úrovni svaté čtveřice, jak souhrnně nazývají hlavní profese: controller neboli šéfredaktor, editor, dále producer neboli redaktor s odpovědností za obsah pořadů i jejich financování, a konečně presenter neboli moderátor. Ti poslední jsou zásadně na volné noze, výtečně placení a tvrdě obměňovaní. Hudbu řadí do vysílání selektor, skladby však objektivně – v řeči místních „demokraticky“ – vybírá ne jeden, ale celá řada odborníků.
Konečně jsem v Broadcasting House, dalším veřejnoprávním příbytku, kde vznikla v nadějných šedesátých letech minulého století obsažná stanice mluveného slova BBC 4. „Přes den nabízíme náročnou politickou publicistiku včetně hloubkových interview nebo analýz,“ pyšní se šéfredaktor Mark Damazer, „zatímco večer si klidně troufneme na současné britské hry v rozhlasovém nastudování.“ Funguje to i díky tomu, že britská Vltava neboli BBC 3 je převážně zaměřená na vážnou hudbu.

Že se v poslední době i v BBC mohutně investuje víc do televize než do rozhlasu, je na první pohled zřejméTerorismus a ekumenická kaple

Že je především televizní „větev“ BBC z výrazně jiného těsta než naše ČT, jsem pochopil ze slov mluvčího její globální zpravodajské stanice World Service. Reagoval jimi na kritiku jejich afghánského spolupracovníka, že málo zajišťují jeho bezpečnost před Tálibánem. Sice opatrně, ale přece jen popsal, že jejich zahraniční zpravodajové z rizikových oblastí prodělávají před odjezdem na svou misi antiteroristický výcvik, a dokonce připustil existenci speciální jednotky v rámci BBC, která tu a tam osvobozuje novináře z bezprostředního ohrožení.
Skutečně je to zapotřebí? Kdo by zapochyboval, dostane ráznou odpověď na letišti Heathrow. Byl jsem tentokrát vybrán k osobní prohlídce a vím, o čem mluvím: nejen že jsem stál půlhodiny bosý a v košili, protože vše od bot po sako prosahávali, ale zcela také vyprázdnili mé příruční zavazadlo, rozebrali i propisovačky, prosvítili mobil... Naštěstí jsem byl na letišti včas, takže jsem pak mohl bezcelní zónou zamířit za zklidněním duše do ekumenické kaple neboli Multireligious Room. Ale ouha! Dovnitř jsem se nedostal. Ve dveřích plno bot a nevábně vyhlížejících ponožek, uvnitř na koberečcích skupina muslimů, tvářemi směrem k Mekce a pozadím vystrčeným výsměšně na mě: „Vidíš Evropu dneška a zítřka? Možná, že bude patřit nám, protože vy jste unavení a my draví...“
Nám ovšem nepřísluší svět soudit, řekli mi správně v BBC, nýbrž zprostředkovávat. A já si vzpomněl na nápis, který jsem kdysi viděl v pařížském sídle stanice TV 5, pro kterou jsem na čas pracoval: „Dámy a pánové, s deštníkem a kloboukem odložte v šatně i své vlastní politické názory, svou ideologii.“

Jiří Vejvoda, publicista



  O významu tmářství        
  Jak to vidí Rudolf Křesťan
 
  John Eliot Gardiner...     

  Nalaďte si        
 
  Otazník nad Muchou      
  Navštivte