Číslo 33 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se zpěvačkou.
Hanou Hegerovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jaroslav Vanča, scenárista a pedagog FAMU

Puzení neviditelné přírody

Tou neviditelnou přírodou z titulku věru nemíním všelijaké mikroskopické organismy, bakterie, viry či kýho čerta. Myslím tím přírodu, jak ji většina z nás vnímá, hory, lesy, nebe, zvířectvo i rostlinstvo v pojetí jedinečném i obecném. A tím puzením mám zase na mysli sílu, jíž nás k sobě jaksi mimo naši vůli vábí a láká, nejspíše asi o letních vakacích a dovolených. Usuzuji tak z toho, že všude, kde je to u nás pěkné na pohled, člověk naráží na hordy bližních, kteří se také cítí být puzeni k tomu, aby v té přírodě – řečeno ekologicky – obsadili každou volnou niku. Já se právě vrátil z takové dovolené, tentokrát na Šumavě – už jsem měl totiž pocit, že se to mé milované České středohoří a Máchův kraj, o kterých jsem vám toho již dříve dosti navrkal, beze mne na chvíli obejdou – a uvědomil jsem si, že se má uspokojenost snoubí s jistou rozpačitostí. Z tisíců rekreujících se spoluobčanů mi totiž mnozí pili krev na způsob komárů, ovádů či střečků, jen je jaksi nebylo možno ani zaplácnout ani odradit použitím repelentu. Samozřejmě, může to být jednoduše tím, že, sartrovsky řečeno, peklo jsou ti druzí. Tak hrozné to ale nebylo, vlastně mi vadil zhruba tak každý čtvrtý. „Ale ať je předem mezi námi jasno. Může být, že se různě díváme na přírodu, na svět a na lidi,“ píše na slovo vzatý apologeta Šumavy Karel Klostermann již někdy před rokem 1890 a pokračuje: „Turisté už nemusí přinášet oběti. Ochotná mašinka nás zbavuje nepohodlí a dopraví nás do samého středu útočiště přírody. Útočiště? Ale kdež, od té doby, co je tak lehce dostupné, už jím přestalo být. Dráha se na nic neptá, dopravuje bez výběru nejroztodivnější poutníky, kteří nám dokáží požitek z přírody zošklivit a stávají se podivnou stafáží tohoto kraje.“
Inu, co dodat? Snad jen to, že nejsouce tak docela stafáží, snaží se co nejrychleji uniknout z každého plenérového obrazu. Když to nejde na kole s rychloměrem, na koloběžce či – na asfaltovaných úsecích cest – dokonce na kolečkových bruslích, snaží se urychlit své tempo, a otupit tak vlastní pozornost k okolní přírodě třeba pomocí trekových holí módním stylem nordic walking. Pelášit, hltat kilometry, neohlížet se napravo nalevo, neprožívat, neprocítit ničehož… Jakpak by takhle mohli uvidět šumavského skřítka Samuela, nevšimnou si ani kance, pokud jim nevběhne přímo před kolo... Povídá mi nedávno kamarád, takto reportér Českého rozhlasu a pověstný pěší turista: „Všiml sis, jak málo lidí dneska v přírodě jen tak chodí?“ Inu, všiml, jak by ne. A pak jsme si řekli, že vlastně nechápeme, co ony lidské urychlovače tedy do té přírody vlastně pudí. Krásy je v ní přece mnohem víc, než si mohou a chtějí všimnout, a to navzdory tomu, že již klasické trojhvězdí citlivců a opěvatelů Šumavy, vytýčené jmény Karla Klostermanna, Josefa Váchala a Alfreda Kubina – každý ve své době a nezávisle na ostatních – bylo stejného mínění: že lidským přičiněním je už s jejím kouzlem amen.
Nechci nyní poznovu lamentovat na tím, jak se vůči přírodě chováme, činil jsem tak snad ještě v předminulém fejetonu. Spíše se pozastavuji nad tím, jak a proč nemůžeme či nechceme najít k ní cestu či spíše partnerský vztah. A nemusíme přitom ausgerechnet rozmlouvat s rostlinami jako se svými přáteli na způsob takového Jakuba Demla. Zaráží mne spíše to, že zatímco každá elektronická pitominka se po světě okamžitě rozšíří jako španělská chřipka, ověřené teorie jinak světoznámých etologů Konrada Lorenze a Niko Tinbergera zůstávají duševním majetkem nemnohých, stejně jako mnohem sdělnější výsledky popularizačního úsilí osobností typu Davida Attenborougha či Geralda Durella. Oslyšena zůstává hypotéza Jamese Lavelocka o Gaie, planetě Zemi, která reaguje na proměny své biosféry, způsobené činností lidské civilizace. A také další a další podnětné myšlenky, poukazující na naši spjatost se světem zvířat a rostlin, na prostupnost světů, ve kterých žijeme...
Leč zdá se, že „ti druzí“ se jen tak nedají. Do Jeseníků přestávají jezdit turisté, protože se jim prý nedostává patřičného zázemí „zábavy a atrakcí“. To v Krkonoších mají vystaráno, tamní ochranáři naopak brojí proti přemíře ohňostrojů, jež si rekreanti dopřávají, snad proto, aby skrze rachejtle nemohli být zasaženi tajemstvím hvězdné oblohy. A půjdeme-li ještě výše, do velehor, dozvíme se, že ve všech horolezeckých základních táborech musí být splněn požadavek fungující televize…
Je to možná paradoxní, možná příznačné, že myšlenku, která se mi vloudila na místo pointy tohoto textu, jsem kdysi objevil v knize Ivana Jefremova, známého to autora science-fiction. Zní takto: „Otupí-li se v člověku pozornost k přírodě, je to vlastně zastávka ve vývoji, protože odvykne-li si člověk pozorovat, ztrácí schopnost zobecňovat.“



  Když spisovatel umí číst...        
  Jak to slyší Jiří Vejvoda
 
  ...strhující Záznamník     

  Pořiďte si        
 
  V říši mluveného slova      
  Téma