Číslo 33 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se zpěvačkou.
Hanou Hegerovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Z pekla války nelze uniknout bez pošpinění

Zredigováno je dílo vypravěčsky novátorskéRežisér Brian De Palma proslul jako tvůrce gangsterek (Neúplatní), zaznamenáme však i jeho výpravy do sporných válečných aktivit. Například v Obětech války vylíčil tragickou událost z vietnamských bojů. Obdobné téma nalezneme i ve snímku Zredigováno z roku 2007(v neděli 22. 8. ve 22.25 uvádí ČT2), kde se opět dotkl pádu jakýchkoli zábran. Tentokrát na teritoriu Iráku obsazeného americkými vojáky. Ve své omezenosti nechápou, proč na ně tamní radikálové útočí, když zemi pomohli: svrhli přece dosavadního diktátora a přinesli demokracii.

De Palma se tentokrát vzdal tradiční syžetové výstavby – celé vyprávění vyhlíží, jako kdyby bylo převzato odjinud, z jiných médií. Vidíme, jak důležité úseky příběhu natáčí jeden z vojáků na video jako svého druhu deník (a doufá, že díky tomu bude přijat na filmovou fakultu). Ale také spatříme záběry z bezpečnostních kamer, některé sekvence pocházejí z internetu, přistupuje vysílání arabské televize, nechybějí ani záběry z výslechů. Spatříme i postupně vřazované úryvky z (fiktivního) francouzského dokumentu, který je věnován obtížné službě na kontrolním stanovišti. Provází jej jako nezaměnitelný identifikační znak Händlova Sarabanda oddělující tuto vsuvku od zbytku vyprávění.

V celém filmu nenalezneme ani jediný okamžik, který by nebyl takto převzatý, vždy vidíme záběry někým již pořízené nebo právě pořizované. Režisér pak jednotlivé úryvky skládá do působivé mozaiky, dokládající, jak pozvolna otupuje lidská mysl, vystavena ustavičně stresovým tlakům. Odhadování, kdo z projíždějících nebo procházejících lidí by mohl být terorista, vyčerpává a vede k tragickým přehmatům, znásobeným i odlišným vnímáním týchž posunků. Například výzvu k zastavení pochopí řidič vezoucí těhotnou ženu do nemocnice jako pokyn k průjezdu – a vojáci spustí palbu.

De Palma ukazuje, jak náročný je pobyt ve vzdálené zemi, kde hrdinové marně čekají na vystřídání, obklopeni odmítavě, neřkuli nepřátelsky naladěným obyvatelstvem, jehož mentalitě nerozumějí. Frustrace má tragické důsledky: spatříme třeba, jak vojáci nejprve zbůhdarma šikanují jednu místní rodinu, u níž marně hledají zbraně či spojení s atentátníky. A opět: nevidíme víc, než co mohla zaznamenat přítomná „fanouškovská“ kamera. Zredigováno je dílo vypravěčsky novátorské: režisér chce navodit pocit, že sledujeme právě probíhající dění, v daném okamžiku zvěčněné v některém z obrazových médií. A daří se mu to.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Když spisovatel umí číst...        
  Jak to slyší Jiří Vejvoda
 
  ...strhující Záznamník     

  Pořiďte si        
 
  V říši mluveného slova      
  Téma