Číslo 30 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hudebním skladatelem.
Pavlem Blatným.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Pavel Blatný, hudební skladatel

Pamatujete si ještě na svou první skladbu?

Pamatuji. Byla podle jedné Andersenovy pohádky, jmenovala se Dítě v hrobě a já tu skladbu zahrál rodičům na klavír o Vánocích. Byli jako opaření, brali to jako neblahé proroctví dítěte. Nic takového se však nesplnilo. Příští rok mi bude osmdesát.

Je to výhoda, či nevýhoda, že jste se narodil v rodině hudebního skladatele? Necítil jste potřebu vyjádřit se jinak?

Určitě. U nás doma se velmi propagoval Janáček, a tak jsem se stal velkým obdivovatelem Vítězslava Nováka. Přesto jsem od otce dostal tu nejlepší možnou výuku skladby, když jsem ve svém pokojíku slyšel, jak komponuje. Otec to dělal výhradně u klavíru a já mohl sledovat, jak začal, kde se zadrhnul, a jak to znělo nakonec. Moji učitelé na brněnské konzervatoři – Schaefer, Chlubna, Petrželka – byli sice výteční, v Praze jsem studoval u našeho předního modernisty Pavla Bořkovce, školili mě i v zahraničí, ve Spojených státech, ale sebelepší pedagog může svému žákovi věnovat jednu dvě hodiny týdně. Nejvíc mi dalo, když jsem přes zeď poslouchal svého otce.

Kdo poslouchal vás?

Syn Marek, ale z toho se stal psycholog. Přesto příležitostně komponuje, dokonce i se mnou. Když jsem psal v duchu takzvaného třetího proudu a propojoval vážnou hudbu té doby s jazzem, napsali jsme spolu skladbu Play jazz, play rock, play new music. Marek dělal tu střední, rockovou část, která je mu nejbližší.

Je o vás známo, že jako skladatel jste každých deset let měnil žánr...

Nerad se houfuju a docela mě těší, že je těžké mě zařadit. Tvorba má být pestrá a ty moje etapy nebyly od sebe tak neprodyšně odděleny, jak se zdá. Ostatně k tomu hudebnímu cestovatelství docházelo docela přirozeně. Po období dětských skladeb následovala léta studií, kdy jsem objevil Stravinského, Prokofjeva a Bohuslava Martinů. Musel jsem se vyrovnat s podněty neoklasicismu, hlavně s Prokofjevem, který na mě nejvíc zapůsobil. Moje absolventská skladba na konzervatoři vycházela proto ze Stravinského a Prokofjeva a na fakultě, kde jsem paralelně studoval hudební vědu, jsem končil prací o Pavlu Bořkovcovi.

V padesátých letech se ale propagovala jiná hudba...

Nějak to prošlo. Nejvíc jsem se zapotil na jednom koncertě, kde hráli mé Legendy, psané na lidové církevní texty. Můj spolužák, basista Richard Novák, v jedné z nich zahřímal: „Kteří budú po pravici, ti do nebe půjdou všici – kteří budú na levici, všichni budú pekelníci!“ Lidé o přestávce za mnou chodili: „Vy jste to těm komunistům dal!“ Nedošlo mi, co by z toho mohlo být. Ale nebylo. Dokonce jsem se stal na čas šéfem hudební redakce brněnského studia Československé televize.

Které období považujete za své nejplodnější?

Rozhodně to byla šedesátá léta. S uvolněním poměrů přicházelo plno podnětů a doma jsem měl další zdroj radosti, dvě malé děti. Můj skladatelský jazyk se docela změnil, zapomenut byl nejen Vítězslav Novák, ale i Prokofjev a Stravinskij. V centru mé pozornosti byla Nová hudba, můj specifický třetí proud, pokus o syntézu Nové hudby a jazzu. Psal jsem tehdy jednu skladbu za druhou a hrály je všechny možné orchestry, nejen u nás, ale i v Polsku, Maďarsku, Německu a dokonce i v Americe – neminul snad týden, abych někam necestoval. Já totiž kromě skladby vystudoval i klavír a dirigování, a tak jsem si své skladby pro symfonické orchestry i jazzové bigbandy často sám dirigoval.

Květa Procházková, publicistka

Foto Jef Kratochvil

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 20. 7.



  Garbage Hotel v Římě        
  Jak to slyší Jiří Vejvoda
 
  Wernisch v kapce      

  Pořiďte si        
 
  Návrat muže v klobouku
  Téma