Když nás začne pálit dobré bydlo

Rozpačité, ba zklamané reakce na Hřebejkovu komedii Nestyda se zdají naznačovat, že snad mohlo vzniknout něco zdařilejšího. Jenže nebývá domýšlena jednoduchá příčinnostní vazba: natáčí-li někdo film podle předlohy Michala Viewegha, stěží lze očekávat nějaké popření spisovatelova náhledu, zvláště když se Viewegh podílel i na scénáři. V sobotu 3. dubna spatříme film na Nově v televizní premiéře.

Oskar (Jiří Macháček) naváže intimní známost s mnohem starší charismatickou zpěvačkou Norou (Emília Vášáryová)Nestyda se trochu lehkovážně dotýká závažného problému, jakým je krize středních let, kdy zejména muži začínají dohánět, co zdánlivě zameškali, pořizují si mladší, atraktivnější milenky – a nejen ty. Všechny zápletky povstanou z toho, že titulní hrdina Oskar (Jiří Macháček), na počátku oblíbený hlasatel počasí, se úkosem a nevěřícně dívá na trčící nos své manželky (Simona Babčáková), který se mu natolik znechutí, že počne zvažovat rozvod. Je tu rozehrána půvabná pantomimická studie: Oskar nejprve pozoruje manželčinu stínovou siluetu, odrážející se dveřích, poté nahlíží do alba se svatebními fotkami, aby nakonec s dávkou ironického odstupu, pohlédl přímo do její tváře. Málokdy nalezneme tak výmluvnou expozici, která bez jediného slova sdělí vše podstatné.

Tvůrci se počínání svého hrdiny pokoušejí vydávat za cosi běžného a normálního, Jiří Macháček toto pojetí umocňuje, vždyť jeho Oskar je především citově zmatený nekňuba, jemuž nadávají i vlastní rodiče (Pavel Landovský, Nina Divíšková). Dokonce do svého středu přijmou jeho zavrženou ženu a s kuplířskou potutelností jí pomáhají v rozvíjení vztahu se vskutku zosobněným ideálem mužské zodpovědnosti (uměřený Pavel Liška).

Tvůrci se přidržují osvědčených schémat vpravdě bakalářského ražení, veškeré hrany jímavě obrousili. Proto se namísto hlubšího vhledu do rozpadajících se vztahů dočkáme peprné zápletky. To když Oskar naváže intimní známost s mnohem starší charismatickou zpěvačkou Norou (Emília Vášáryová), která by mohla být jeho matkou, jak sama říká – a s Oskarovou matkou se skutečně kamarádila, jak se záhy ukáže. Šansonové písně, zprostředkovávané jakoby v přímém přenosu, tvoří důležitý hudební doprovod. Ostatně dějem se mihnou skutečné osobnosti mediálního světa, třeba Hana Hegerová nebo Karel Gott. Je nesporné, že Hřebejk umí jako málokdo podchytit divácký zájem, dovede zaznamenat pouliční všednost a okořenit ji nezvyklou drobností, třeba skládací motorovou koloběžkou...

Jan Jaroš, filmový publicista



  Dotkni se mne
  Jak to vidí František Koukolík
 
   Kacu! Kde se to bere?
   
  
Pořiďte si
 
   Až příliš zelená olympiáda
   
Téma