Petr Pavlovský, kritik

Od knihy k fonodokumentu

Není mnoho našich národních institucí, které dokázaly bez přerušení existence přežít celé 20. století. Druhého prosince 1909 byly předvedeny veřejnosti první expozice Technického muzea v Království českém. Pro muzejní účely zapůjčil svůj hradčanský renesanční palác Jan Adolf Schwarzenberg – za spoluúčast při údržbě.
Dnešní Národní technické muzeum vydalo k této příležitosti bohatě vypravenou knihu Příběh NTM, jejíž text napsal archivář muzea Jan Hozák. Od publikace a jejího autora vyšel pak ve svém stejnojmenném radiodokumentu Ondřej Vaculík – pořadu bylo v prosinci věnováno všech pět středečních Historických klubů na Vltavě.
Vezme-li kdo do ruky sličnou monografii a prolistuje křídové stránky se stovkami fotografií, těžko si představí, čím by mohlo rozhlasové médium přispět, čím by mohlo substituovat pouhým zvukem nenahraditelné prostředky knihy. Zkušený fonodokumentarista si ale poradil. Rádio sice není bezprostřední jako divadlo, ale přesto záznam rozhovoru přímo z místa, o které se jedná, je rozhodně mnohem autentičtější než tichá četba. Zvláště pak, když plynule vypráví člověk všestranně zasvěcený a pro věc zapálený, který muzeu věnoval celý svůj profesionální život.
Deset kapitol knihy je v podstatě strukturováno analogicky k obecným dějinám: války, změny režimu. Z odstupu nahlíženo bylo ale vnitřní dění v muzeu periodizováno často jinak. Až do druhé světové války fungovalo jako vícezdrojově sponzorovaný soukromý spolek, dnes bychom snad řekli veřejně prospěšná společnost. Paradoxně až na podzim 1938, tedy za druhé republiky, započala výstavba vlastní budovy muzea na Letné. Nic to však nezměnilo, protože ještě před dokončením byla budova z rozhodnutí okupantů přidělena poštovní správě.
Materiální zásah do statu quo nastal až roku 1941, kdy nacisté zabrali Schwarzenberský palác pro účely vojenského muzea a sbírky Českého technického muzea se musely stěhovat do prostor historické invalidovny v Karlíně (K. I. Dientzenhofer, 1731–1937). Muzeum netvoří jenom objekty, ale také lidé. Prvním, bohužel nikoli posledním personálním mocenským zásahem byla takzvaná arizace. Ve výroční zprávě Spolku za rok 1940 se píše, že měla za následek „úbytek jen sedm členů“. Monografie i rozhlas uvedly pouze historika Bedřicha Mendla, který pak pod tlakem rasové perzekuce spáchal sebevraždu, ale dohledat jména ostatních by dnes neměl být problém.
Pro nedemokratickou a do značné míry bezprávní atmosféru třetí republiky (1945–1948) je příznačné, že přejmenovaný spolek (Technické muzeum v Praze) svou novou budovu nerestituoval a teprve v roce 1948 mu byla uvolněna její menší část (na Invalidovně NTM vystavovalo až do roku 1966). Na podzim 1950 bylo pak muzeum postátněno, ovšem postátněni byli i dřívější sponzoři – české podniky. Zavádějící je ale nový název. Muzeum není národní, je státní; národnost výrobců či uživatelů artefaktů nezohledňuje.
Jména významných a oficiálních činitelů a představitelů muzea jsou uváděna v dostatečné míře. Bohužel ani ve třetím pokračování vltavského Historického klubu (16. 12.) nezazněla jména těch členů a pracovníků, kteří byli během čtyřiceti let komunistické totality z muzea vypuzeni, bezohledně obráni o existenci a někdy i o tvůrčí smysl života. V knize je nenajdeme a na redaktorovu otázku po personáliích konkrétní odpověď nezazněla. Snad příště. Vždyť připomenout si jména „uražených a ponížených“, to je to nejmenší, co pro jejich památku může historie udělat.



  Prstíček druhý, prstíček čtvrtý
  Jak to vidí František Koukolík
 
   Mišík v boxu

   Pořiďte si             
 
   Ženeva rozhlasová a protestantská
   Téma