Číslo 42 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Ninou Divíškovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Petr Koudelka, spisovatel a publicista

Máme věřit pohádkám?

Jeden můj známý je kulturní antropolog a zabývá se pohádkami. Ptal jsem se ho: „Máme věřit pohádkám?“ Odpověděl: „Samozřejmě, mají vždy pravdivé jádro a něco velmi důležitého nám chtějí sdělit.“ „Ale podívej, vždyť jsme se už tolikrát přesvědčili, že jsou to jen výmysly! Smolíček nemohl bydlet u jelena, jelen by se o něj nemohl postarat. Perníková chaloupka nemůže existovat a baba, která si vykrmuje dítě na porážku, teprve ne.“ Začal blábolit něco o psychologii, zástupných symbolech a archetypech. Vůbec jsem mu nerozuměl. A tak jsem si řekl, že sám podrobím zkoumání poslední dvě velké pohádky, které se šířily a šíří mezi lidem.
Poslední dvě velké pohádky, kterým posluchači zcela propadli, jsou o komunismu a o kapitalismu. I velmi chytří lidé uvěřili snu o rovnosti a sociální spravedlnosti a ještě dlouho se bude tato pohádka vypravovat. Myslím, že ani nikdy nezmizí a dostane novou podobu a lidé se znovu pokusí o její uskutečnění. Mají na to právo a žádné minulé křivdy proti tomu nic nezmohou. Legitimita těchto pokusů je odvozena z několika příčin: myšlenky, jak známo, nezabíjejí, ale konkrétní lidé, to za prvé. Za druhé: „já jsem někdo jiný,“ jak se říká. Nic se neopakuje a každý má právo zkusit to, co jiný v jiné situaci pokazil. A za třetí: nelze lidem zakázat, aby se znovu a znovu pokoušeli uspořádat společnost. Lepší je spálit se, než nedělat nic.
Druhá pohádka, kterou jsme se nechali oklamat, je americký sen. Celá naše společnost sní od roku 1989 americký sen. Všichni jsme uvěřili, že i ten nejposlednější může náhle zbohatnout a mít se dobře. A že to budu já, přišlo každému jaksi samozřejmé. Ne ten, kdo bude poctivě pracovat, ale ten, kdo vyhraje na kole štěstí. To je podstata amerického snu. Na této záměně hodnot, která se po počáteční euforii Listopadu prosadila, je založena západní společnost. Ani to nemůže být jinak. Není dost pro všechny, to už dnes ví každý hlupák. Proto musí být jen úzké zbohatlické elity a ostatní sní svůj americký sen.
Americký sen je podvod. Matematik potvrdí, že pravděpodobnost jeho uskutečnění je statisticky zanedbatelná. Americký sen je nerealizovatelný. Je to pohádka, které masy uvěří, a když se pořád znovu ukazuje, že to v mém případě nevychází, stává se z člověka dravec. Americký sen se vyplní, ale musí se za tím tvrdě, pomyslí si.
Někteří bohatli v polistopadovém období rychleji, někteří pomaleji, většina vůbec ne. Tehdy se opakovalo jedno zaklínadlo, které vymysleli teoretikové volného trhu. Nevadí, když zbohatnou ti nepraví, však oni nám to stejně jednou vrátí. Jen ať jsou hodně bohatí, potáhnou za sebou nás ostatní nahoru!
Myslím, že teď přišel ten čas. Po dvaceti letech jsme se dostali s celým západním světem do krize, která se v rozporu s optimistickými řečmi, bude stále prohlubovat. Je potřeba provést určitou mezibilanci.
Nezdá se, že by se někdo chystal odvést společnosti nějaké peníze, na které si přišel v pohostinných dobách. Ba dokonce, mám takový trapný pocit, že se ani nesluší o tom mluvit. Ale proč? Společnost je v krizi, přibývá chudých, nezaměstnaných, nemá se kdo postarat o nemocné a postižené, o děti a staré lidi. A stále jako by platilo: bohatý zbohatl poctivou prací, chudý upadl do bídy vlastní leností. Všichni víme, že to tak není. Netvrdím, jak říkával Balzac, že za každým velkým majetkem je zločin, ne, to v žádném případě, co si o mně myslíte! Ale za každým druhým... možná.
V poslední době se objevují různá řešení naší tíživé hospodářské situace. Budou to zase balíčky, co jiného! To slovo „balíčky“ už ve mně vyvolává puzení, že bych to měl zabalit, vzít ranec na záda a jít světem. Nechci se však stát bezdomovcem. V této chvíli je hodně takových, kteří si jako já říkají: nechci se stát bezdomovcem. Ale stanou se a vypadá to, že jich bude hodně. Nikdo na to nemyslí. Máme ještě stát?
Je zajímavé, že všichni rádci, které si stát objednal, opakují pořád dokola to samé: ať platí ti, co mají nejmíň. Mezi jejich návrhy se jen zřídka objeví možnost, že by nám mohli pomoci ti, co mají nejvíc.
Bojí se odborníci, kteří se chovají jako špatní rádcové v pohádce? Možná nevědí, koho oslovit. Ale vždyť přece ochotní novináři sestaví pro ně rádi žebříčky milionářů a miliardářů. Novináři jsou spoluviníky stavu, do kterého jsme se dostali. Od nich potřebovala nová demokracie inspiraci a kontrolu mocichtivých oligarchů. Není to snad oligarchie, ti volení zástupci lidu, spolčení s lobbisty a kriminálníky a držící si zuby nehty své výhody?
Na co čekáme? K radikálnímu řešení stejně brzy dojde, až se západní svět propadne k vynucené (nikoli už dobrovolné) skromnosti.
Jen v pohádkách vítězí spravedlnost. V nejnovějším filmovém zpracování legendy o Jánošíkovi, která je taky tak trochu pohádkou, se už neklade důraz na to, že bohatým bral a chudým dával. Jánošík je existenciální hrdina. To znamená, že začal přemýšlet o životě a smrti. A v příběhu Dařbujána a Pandrholy přiměje boháče k obrácení jen strach ze smrti. Tak to jsou poučení z pohádek a dvě možnosti řešení naší současné krize. Zbojníci a strach ze smrti. Vyberte si.



  Máme věřit pohádkám?
  Jak to vidí Petr koudelka
 
   Kam dočurá kašpárek?

   Pořiďte si
 
   Třiadvacet let s Pygmeji BaAka
   Téma