Číslo 42 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Ninou Divíškovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Třiadvacet let s Pygmeji BaAka

Louis Sarno, Američan s doktorátem anglické literatury, přijel před třiadvaceti lety do Středoafrické republiky nahrávat hudbu Pygmejů – a už s nimi zůstal... Pygmejové odedávna žili jako lovci a sběrači v tropickém deštném lese, nyní však vynuceně obývají vesnice na jeho okraji, mísí se s většinovým obyvatelstvem a přebírají jeho zvyklosti. Louis Sarno, jehož výpověď jsme zaznamenali v rámci projektu Odhalení, je tak jedinečným zdrojem informací o jejich rychle zanikající kultuře.

„Prostě žiju...“
Nahrávky Louise Sarna jsou naprosto unikátní. Například tanec dospívajících už nikdo nenatočí: „Byl to překrásný tanec, trochu jako break-dance, bylo u toho vždycky hodně flirtování mezi chlapci a děvčaty... Nová generace ho vůbec netančí, neumí to. Mladí chtějí tancovat na pop z rádia.“Všichni dostávají od BaAků (čtěte Bajaků) nějaká jména, ale mně nikdy žádné nedali. Jsem zkrátka „Lui“ nebo „Luié“. A nevím, proč to tak je...
Kdysi, když jsem žil v Evropě, jsem v rádiu slyšel jednu baAckou písničku a úplně jsem se do té hudby zbláznil. Pořád jsem se jí nemohl nabažit. Sehnal jsem si různé komerční nahrávky, ale to mě neuspokojovalo. Takže jsem přijel pořídit nějaké nahrávky sem a už jsem tu zůstal. Nejdřív jsem se tady zamiloval, takže jsem mnoho let zůstával kvůli tomu, pak jsem se naučil místní jazyk...
Napsal jsem o tom knihu, ale nikomu bych ji nedoporučoval, je to strašná kniha. Když jsem ji psal, vlastně jsem to tu ještě vůbec neznal. Žil jsem tady jen tři roky. Ta kniha se jmenuje Píseň z pralesa a podtitul má Můj život mezi Pygmeji (v originále Song from the Forest. My Life Among the Ba-Benjelle Pygmies, pozn. redakce). Není to o mém životě, je to jen o těch třech letech. Byl jsem tehdy hloupý, nevěděl jsem, co se tu děje... Je to hloupá kniha.
Teď mám adoptované dvě děti a vychovávám je. Prostě žiju, jsem součástí místní komunity, pomáhám tu s lékařskými projekty, se školou a podobně. Rád bych zase něco napsal, ale ještě jsem si úplně nerozmyslel, co by to mělo být... Už nechci psát o BaAcích. Ani žádné další nahrávky už tady nepořizuju, ale nedávno jsem byl v Kongu a měl jsem s sebou svůj starý dobrý magnetofon Sony. Musím si koupit nějaký nový systém, připadal jsem si s ním jak dinosaurus.
Rád bych toho v Kongu nahrál víc, protože věci se velmi rychle mění a brzy to všechno zmizí. Chtěl bych ty nahrávky ochránit; možná jednou začnou mít hodnotu a ty peníze by se pak mohly použít ve prospěch téhle komunity, dětí nebo vnuků lidí, kteří jsou na těch nahrávkách zachyceni.

Lidé z pralesa
Louis Sarno se snaží, aby děti chodily do školy, ale: „Ještě to úplně nefunguje... Víte, jejich hlavní školou je škola pralesa. Dcery se učí od svých matek, chlapci se učí od otců. Učí se věci, které potřebují v pralese, například které rostliny jsou dobré, jaká léčiva se dají používat, jaké houby jsou jedlé a podobně.“V oblasti Dzanga Sangha žijí přibližně dva tisíce Pygmejů BaAka a konkrétně v téhle vesničce, která se jmenuje Yandoumbé, je jich asi padesát. Některé rodiny tráví víc než polovinu roku v pralese, ale nikdo tam dnes nepobývá nastálo.
Když jsou BaAkové ve vesnici, živí se hlavně maniokem, který pěstují na malých políčkách. Dělají také různé námezdní práce pro kmeny Bantu a Bajanga, někteří se účastní ochranářských projektů WWF, a když se jednou za čas objeví nějaká filmová společnost, ukazují filmařům prales... Víte, život ve vesnici se většinu času točí hlavně kolem zajišťování obživy, ale jakmile odejdou BaAkové do pralesa, všechno se změní. I ti nejmodernější lidé z vesnice se začnou chovat podle tradičních zvyklostí. Ženy vyrábějí nové koše, muži provazy, lovecké sítě a luky... A skoro každý den chodí na lov se sítěmi. S ním je také spojeno mnoho tradiční hudby, kdy BaAkové oslovují duchy, aby jejich lovu požehnali.

O kráse
BaAkové si ostří zuby. A dělají to pro krásu, přestože je to velmi bolestivé... Muž má pocit, že je atraktivnější pro ženy, a žena, že více přitahuje muže.
Jsou z toho hrozné bolesti hlavy, když se to dělá. Mezi zuby se vloží kousek dřeva, potom se vezme železo a odštípne se kus zubu. Je to strašná rána.
Tohle lidé dělají, aby získali pozornost opačného pohlaví. My máme na Západě obrovský průmysl s kosmetikou a oni mají ostření zubů...

Zážitky
Společenství BaAků tradičně nemá žádného náčelníka. Rozhodují se společně a je to obvykle velmi hlučný proces.Bylo jich hodně... Zážitky se ženami, se kterými jsem tu žil, a také situace v pralese. Jednou jsem tam byl měsíc, já a tři místní muži, čtyři ženy a tři děti. Skoro nic jsme s sebou neměli, oni si ani nevzali lovecké sítě, jen své oštěpy, a jeden starý muž mi ukazoval všechna zajímavá místa v pralese. Na žádném místě jsme nespali dvakrát, každý den jsme se přesouvali. Byli jsme hodně daleko a ti muži lovili oštěpem zvířata, většinou štětkouna afrického, jedli jsme med divokých včel a plané jamy. A to byl nádherný měsíc, úžasný zážitek. Prostě se jen tak toulat pralesem s malou skupinkou lidí.

Zvířata jsou jenom maso
BaAkové mají sice hodně příběhů o starých časech, kdy zvířata byla jako lidé, ale nemají s nimi žádný soucit, nezamýšlí se nad tím, zda trpí. Dokonce ani u zvířat jako jsou šimpanzi a gorily nic takového nefunguje, většina BaAků je považuje za zvířata, která lze normálně jíst. Mluvil jsem s jedním mužem, který už mnoho let pracuje na projektu habituace goril a zjistil, jak podobné jsou lidem. Ten muž mi řekl, že kdyby byl pracoval jako stopař goril v mládí, nikdy by je nejedl. V současné době už je samozřejmě nejí, ale jako mladý je jedl často.
BaAkové u každého zvířete uvažují, zda by šlo jíst. Třeba vůbec nemají domácí mazlíčky. Indiáni v Amazonii chovají ochočené ptáky nebo opice, ale když mají malou opičku BaAkové, děti si s ní hrají a trápí ji, dokud nezemře. A potom ji snědí.

„Leisure time“
Ženy kmene BaAka jsou velmi nezávislé. Jak vypráví Louis Sarno, někdy se stane, že muž zaplatí otci dívky, kterou si chce vzít za ženu. Pokud však dotyčná nesouhlasí, ke sňatku zkrátka nedojde.BaAkové pracují jen tolik, kolik potřebují, aby si zajistili základní potřeby. A těch není mnoho. Něco k jídlu, u mužů možná něco na kouření a to je v podstatě všechno. Volného času si cení. Rádi jen tak posedávají, povídají si... Spoustu času vlastně nedělají nic, jsou to mistři nicnedělání.
My musíme tvrdě pracovat, abychom si volno zaplatili, ale oni ho mají skoro pořád. Z materiálního hlediska je jejich život dost tvrdý, ale ne tak, jako kdyby pracovali třeba v uhelných dolech. To je mnohem těžší, a mnoho lidí na Západě se živí právě něčím takovým.
Myslím, že mají dobrý životní styl, jsou hodně v přírodě, spoustu času tráví venku, a když jsou v pralese, mají k dispozici úžasné jídlo. Tady se dá mluvit o bio potravinách, všechno je tu v bio kvalitě – maso, zelenina, houby, všechno je to velmi zdravé. Mně se tenhle životní styl líbí víc než ten západní. Na Západě hromadíme materiální bohatství a pak máme pocit, že bez toho nemůžeme žít. Někdy, když jedu do Ameriky, pomáhám třeba kamarádům se stěhováním a oni mají strašně moc věcí. Je to deprimující, všechny ty věci, krabice a krabice věcí...

Nejstarší oheň
BaAkové sami o sobě říkají, že se nikdy nenaučili rozdělávat oheň pomocí kamenů. Kdysi dávno ho našli. Měli nejstarší oheň na světě a nikdy ho nenechali vyhasnout. Nosili ho s sebou, kamkoli šli, a tam ho zase rozdmychali. I dnes, když jdou do pralesa, s sebou některé ženy vezmou žhavé uhlíky. Přenášejí je v listech a dokonce i po dešti, když je dřevo mokré, rozdělají veliký oheň během dvou minut.
Nyní už samozřejmě umějí zapálit oheň i jinak, ale některé části toho starého ohně jsou stále ještě živé, někde se zachoval.

Miroslav Bobek, vedoucí projektu Odhalení

Snímky autor



  Máme věřit pohádkám?
  Jak to vidí Petr koudelka
 
   Kam dočurá kašpárek?

   Pořiďte si
 
   Třiadvacet let s Pygmeji BaAka
   Téma