Jan Švankmajer, režisér a výtvarník

V přihrádce světového umění nadepsané „film“ zaujímá vaše tvorba důležité místo. Přesto byste se filmařem možná nestal, kdyby kdysi předčasně neskončilo vaše divadelní angažmá v Semaforu. V podstatě nedobrovolně. Nebo jste k filmu nějakým způsobem směřoval odjakživa?

Vždy jsem chtěl dělat divadlo, ať už loutkové, nebo jinak alternativní, kde bych mohl realizovat svoje výtvarné představy. S tímto záměrem jsem zakládal Divadlo masek v tehdejším Semaforu. Byl jsem odkojen meziválečnou avantgardou a uctíval jsem nejen francouzské divadlo nebo Honzla a Buriana, ale především ruské konstruktivisty a suprematisty: Majercholda, Tairovovo roztočené divadlo, Ochlopkova. Divadelní stylizace – oproti filmovému „realizmu“ – mne fascinovala. Neúspěch u diváků u mě ovšem vedl k vystřízlivění. Ne že bych tak lpěl na ohlasu publika, ale ohrožovalo to existenci mého souboru, až to nakonec také vedlo k rozpuštění Divadla masek. Film v mých očích „rehabilitovala“ až spolupráce s Alfrédem Radokem v Laterně magice.

Jan Tříska v hlavní roli Švankmajerova filozofického hororu Šílení. Režisér se tentokrát inspiroval osobností a myšlenkami markýze de SadeJak se to Radokovi povedlo?

Uchvátil mě filmový střih, který mne okamžitě, bez zdlouhavého divadelního času, přenášel z kompozice do kompozice. Najednou jsem nebyl závislý na reálném čase, na zdlouhavých přesunech. Další výhodou filmu pro mne bylo, že je to vlastně konzerva, a že si tudíž na rozdíl od divadla může na svého diváka počkat. Ale to byl jen začátek mého seznamování s filmem. Postupem času jsem přišel na to, že film není jen řazením hezkých obrázků, ale především magický výron, rituál, autoterapie, a že hezké obrázky nejsou tak důležité. To ovšem úzce souviselo s mým pronikáním do hlubin surrealismu a hermetismu.

Stal jste se přirozenou součástí „zlatých šedesátých“, ačkoliv způsobem umělecké výpovědi jste se od generace Chytilové, Schorma, Menzela či Němce dost lišil. Přesto do tohoto proudu patříte. Jak byste sám formuloval to, co s nimi máte společného?

Spojoval nás odpor vůči stávajícímu režimu. Jinak nic. Především jsme nechodili do stejné školy. Oni jsou školení filmaři, já diletant, a proto jsem nezatížený filmovými pravidly. Oni se cestou za autenticitou museli zbavovat školní zátěže. Já šel nalehko. Oni se inspirovali filmovou tradicí, já poezií a výtvarným uměním. Oni byli ve své podstatě všichni „existencialisti“, já surrealista.

Po roce 1989 se vám konečně začalo dařit realizovat celovečerní projekty. Vzhledem k tomu, že vaše filmy nejsou komerční a zpravidla jim nehrozí, že by vydělaly majlant, dalo by se předpokládat, že to bylo a je hodně nesnadné...

Tahle civilizace potřebuje jen masovou kulturu, aby nějak zabavila lidi, než je zase nažene do výrobního procesu. Jinak by se mohlo stát, že by začali samostatně myslet a klást nepříjemné otázky, popřípadě vzali do rukou pohrabáče. Potřebuje také reklamu, aby lidi masírovala ke stále většímu a většímu konzumu pro život nepotřebných věcí. Jinak se systém začne hroutit – viz současná krize. Proto jsou lidé od showbyznysu a reklamy nejlépe placení „umělci“. To, co dělám já, je pro ni nepotřebné, proto se na moje filmy tak obtížně shánějí peníze.

Jak se během popřevratových let naplňují záměry, s nimiž jste spoluzakládal produkční společnost Athanor a usídlil se s ní v někdejším knovízském kině?

Naším jediným záměrem bylo točit filmy, které by nás bavily, o kterých bychom byli přesvědčeni, že mají smysl. Tedy nešlo nám o výdělečný podnik, ale o seberealizaci. To se nám, i když se stále vzrůstajícími potížemi, zatím daří. To, že na těch filmech nezbohatneme, jsme věděli – ostatně nám to předpověděl i náš astrolog.

Ve svých filmech často ustupujete od své původní, „domovské“ animované tvorby. Není vám to jako výtvarníkovi někdy líto?

Ohradil bych se proti označení „výtvarník“. Vždyť je přece jedno, jestli jsou filmy z větší, nebo menší míry animované, jestli jsou hrané, nebo dokumentární, natočené na bobku, nebo vestoje, z letadla, nebo z rychlíku. Jde přece o něco jiného.

V Knovízi, kde jste bezpečně „zašitý“ před světem, pracujete na novém filmu Přežít svůj život. Budou v něm i animované prvky? A kdy ho uvidíme?

Švankmajerův oblíbený herec Pavel Nový ve Spiklencích slastiFilm Přežít svůj život má podtitul psychoanalytická komedie, natáčím jej podle svého scénáře s českými a slovenskými herci a jejich animovanými fotografiemi. Technika, s jejíž pomocí film realizuji, se pohybuje někde na hranici hraného a animovaného filmu. Postavy filmu jsou mimo hraných sekvencí animovány z fotografií herců v reálném i nafotografovaném prostředí. Některé pohyby herců jsou „pixilované“. Vizuálně by to tedy připomínalo hraný film. Ve snových pasážích je pak realita mírně posunutá. Taková technika rovněž dovoluje pracovat s koláží – ať už realistickou, nebo fantaskní – jak v pozadí, tak u herců. „Herci“ budou normálně mluvit, podobně jak to známe z kreslených filmů. Takto nasnímaný děj by měl být prostříháván reálnými velkými detaily určitých vybraných akcí. A v těchto detailech by se film prolamoval do „třetího“ prostoru. Premiéra by měla být na jaře 2010.

Agáta Pilátová

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 7. 7.


Leo Pavlát
  Kdopak nám to píše
  Jak to vidí Leo Pavlát
 
   Klasicky erotický op-art

   Navštivte
 
   Den na Měsíci
   Téma