Rudolf Matys, básník a publicista

Dvě strhující mementa

Veřejnoprávní ČT2 i Český rozhlas Leonardo vysílaly od 31. května do 9. června, tedy přesně ve dnech, kdy před 59 léty probíhal „proces s Miladou Horákovou a jejími společníky“, vůbec poprvé kompletní autentické nahrávky z tohoto otřesného justičního divadla, jakož i z masivních propagandistických kampaní, které kolem onoho zločinného lžiprocesu rozpoutala poúnorová moc. Mezi rozhlasem a televizí se při přípravě obou cyklů rozvinula čilá spolupráce, posluchači rozhlasové podoby mohli vzápětí „přeladit“ a sledovat rovněž verzi televizní. Logicky se tedy nabízí srovnání.

Desetidílný televizní cyklus, Proces H., jehož jednotlivé části měly stopáž 52 minut (měřeno celoevropskými televizními standardy je to zcela unikátní délka!), vsadil víc na mluvu dokumentů samých a na syrovou „příběhovost“ procesu, a bylo jistě silným „zážitkem“ vnímat až nelidskou fanatičnost nebo naopak pobavenou cyničnost prokurátorů, soudců, obhájců či naorganizovaného publika, vidět zblízka do zlomených i hrdých tváří obžalovaných, snímaných anonymním kameramanem ve službách StB – což vše hlavní tvůrce cyklu, režisér Martin Vadas posílil i umnou a nápaditou prací se střihem... Strašlivé, a bohužel pořád aktuální memento!

Rozhlasový dokument byl mnohem delší (10x90 minut), úplnější (kompletní zvukový záznam ostatně pocházel z rozhlasového archivu, televize v tom roce 1950 ještě neexistovala a připravovaný film zůstal nedokončen) – a absenci vizuálního zážitku vyvažoval hlubší analytičností. Tým deseti redaktorů pod vedením široce erudovaného, nápaditého a neobyčejně pracovitého Marka Janáče (měl značnou zásluhu i na televizním počinu) přivedl před mikrofon ty nejzasvěcenější historiky, právníky, psychology, kteří obšírně a velmi zajímavě nasvěcovali problematiku tohoto exemplárního aktu právní zvůle i technologií totalitních manipulací veřejným míněním, a to z nejrůznějších úhlů, od portrétů zúčastněných přes analýzu toxického, psychopatologického klimatu této temné a zúzkostněné doby, až po průhledy do širokých mezinárodních kontextů. Účast těchto specialistů byla tedy významnější než ve verzi televizní, která, mám aspoň trochu ten dojem, přesvědčila možná víc ty už přesvědčené...

To ovšem ani trochu neznamená, že bych chtěl tyto rozhlasové dokumenty jakkoliv nadřazovat nad televizní, ty i ony jen vycházely, a to úspěšně, vstříc odlišným specifikům svých médií. Ale je mi přinejmenším velice líto, že se o televizním počinu hovořilo nesrovnatelně víc a častěji než o verzi rozhlasové, ta pro jiná média jakoby málem neexistovala – a přitom tolik obětavé a svrchovaně kvalifikované práce bylo do ní evidentně uloženo!. Jistě: především pro svou délku se tento cyklus nemohl vejít jinam, než do programového schématu digitální, potažmo internetové stanice Leonardo, která je zaměřena především na populárně vědecké pořady a zatím nedisponuje širokospektrální, „masovou“ posluchačskou obcí.

Ale přece jen je na tom rozdílu ohlasu zase jednou vidět, jak přesvědčivě dnes vítězí princip vizuální nad auditivním, obrázek nad „pouhým“ slovem, a to, máme-li na mysli hlubší promýšlení historické skutečnosti a nejen pouhou evokaci silného emocionálního zážitku, v pořádku rozhodně není.



  Knížky dětství
  Jak to vidí Ivan Kraus
 
   Trvanlivý Půlpes

   Pořiďte si
 
   Londýn převážně hudební
   Téma