Václav Postránecký,
herec, prezident Herecké asociace

Ví se o vás, že jste byl ryzí talent od dětství. Jaké byly vaše herecké začátky?

Takové všelijaké. Začínal jsem jako dítě, které ještě neumělo číst a psát. Pro mne to nejprve byla hra, poději výtečná příležitost, jak se ulejt ze školní docházky. A herectví jsem nepovažoval za úctyhodné povolání.

Z jakého důvodu?

Měl jsem tehdy před očima příklad pana Marvana ve filmu Vzorný kinematograf Haška Jaroslava. Hrál jsem s ním v povídce s  křečky. Bydleli jsme oba ve Strašnicích. Sváželi nás k filmování a dítě brali jako první. Když jsme přijeli dřív,k jeho vile, paní Marvanová mi vždycky dala čokoládu – ona tomu říkala čokoláda, ale bylo to kakao. Jaroslav Marvan byl velice přesný... Jak se mělo jet, Marvan vstal a šlo se. Přesně na minutu Znali jsme se také z rozhlasu. A mně ho jako dítěti bylo líto, že ho tak honěj. Tehdy jsem si umiňoval: nikdy nebudu hercem, je to tak ponižující! A že si najdu jiné povolání.

O jakém jiném povolání jste přemýšlel?

Chtěl jsem být samostatným umělcem. Malířem nebo sochařem. Že by mi do toho nikdo nekecal. Aspoň jsem si to takhle zpozdile představoval. Bohužel, i tito umělci jsou vydáni napospas všelijakým podržtažkům a jiným dobrákům.

Co nakonec rozhodlo?

Musel jsem rychle vypadnout z domova a jediné, čím jsem se mohl živit a dostávat za to peníze, bylo divadlo, protože v něm jsem byl zběhlý. Ani bych neříkal talentovaný. Osvojil jsem si jen řadu dovedností – ti kolem mne je neovládali jednoduše proto, že neměli takové příležitosti jako já.

Měl jste nějaké učitele?

Herectví jako umění jsem začal vnímat až díky Ivanovi Knotkovi, Romanovi Mecnarowskému a Lolkovi Hajdovi v Uherském Hradišti. Ti mi vyložili, jak co mám číst, jak mám na co koukat. Až tam jsem do hraní zapojil i hlavu, předtím to bylo jen takové komediantství.

A vzory?

Byl jsem dychtiv poznání a samozřejmě jsem spíš vyhledával lidi erudované, plné myšlenek. Ale získával jsem i praktické dovednosti. Vzpomínám si, jak jsme před čtyřiceti lety dělali v Brně první Pašije, kde jsem hrál svatého Jana...

To byly ony slavné, později zakázané Pašije?

Ano, režíroval je Evžen Sokolovský a Krista hrál Ladislav Lakomý. Posluchači druhého ročníku JAMU byli stejně staří jako já, ale já ve srovnání s nimi byl už hodně otřískaný člen souboru se mě ptali: „Jak to děláš, ty bejku, že jakmile začne Pieta, snímání z Kříže, pokaždé ti vyhrknou slzy?“ Zasáhla Vlasta Fialová, která hrála Pannu Marii: „Jestli to někomu prozradíš, tak mi začneš vykat.“ Ona věděla, že to umím, a nejspíš se i domýšlela, že to umím od ní. V Brně bylo od koho se učit, dominovali tam Josef Karlík, Rudolf Jurda, to byli velehráči. Josef Husník, Jaroslav Dufek, Laďa Lakomý, to pro mě byla zahrada, ze které jsem pilně česal. Se Zdeňkem Kaločem se tam tehdy omladily poměry...

Za chvíli vás čeká představení Lucerny, v režii Vladimíra Morávka. Jak se vám hraje – pod Morávkem?

Nelíbí se mi všechno, co ho napadá, ale pracuje se mi s ním dobře. Řada lidí si myslela, že na sebe budeme nepřátelští, ale to je omyl. On dokázal říct, že jsem i přesto, že nesdílím jeho pohled na divadlo, pracoval velmi profesionálně a k jeho spokojenosti. Když jsem uviděl nakresleného toho Vrchního, měl mít holínky. Šel jsem za Morávkem a řekl mu: „Pane režisére, já vám ty holínky zahraju. Obujte mi je, až když se mi to do generálek nepovede.“ A on na to přistoupil. Mám střevíce.

Josef Mlejnek, básník a publicista

Foto David Novotný

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 30. 6.



  Knížky dětství
  Jak to vidí Ivan Kraus
 
   Trvanlivý Půlpes

   Pořiďte si
 
   Londýn převážně hudební
   Téma