Bledé tváře, dutí lidé

Poslední premiérou činohry Národního divadla na scéně Stavovského divadla se v sezoně 2008/2009 stala inscenace hry Srpen v zemi indiánů. Její autor Tracy Letts za ni v loňském roce obdržel dvě nejvýznamnější ocenění, jaká vůbec může americký dramatik získat: Pulitzerovu cenu za nejlepší drama a Cenu Tony za nejlepší hru. Pro českého diváka, který zná na našich scénách uváděnou ranou autorovu hru Zabiják Joe, nebude ani tak překvapením drsný jazyk, jímž se hrdinové Srpna vyjadřují, jako spíš odklon čtyřiačtyřicetiletého autora od coolness dramatiky k tématům a do jisté míry i k poetice takových klasiků americké dramatu, jakými jsou Eugen O? Neill či Tennessee Williams. V překladu Julka Neumana a v režii Michala Dočekala se před námi odvíjí plnokrevné, skvěle gradované rodinné drama plné napětí a překvapivých zvratů.

Když se zvedne opona, celé jeviště zabírá prostorový vertikální průřez třípodlažní vesnickou vilou – něco jako hodně zvětšený leč lehce vybydlený domeček pro panenky (scénografie Martin Chocholoušek). V přízemním kutlochu, jenž kdysi býval kuchyní, přijímá přiopilý Beverly Weston opatrovnici pro svou ženu Violet: praktické pokyny míchá s citáty básní T. S. Eliota a z ironických úvah o životě tohoto básníka přechází k neméně vtipným reflexím o vlastním alkoholismu a Violetině toxikománii. Jan Kačer konečně dostal v Národním velkou roli, říkal jsem si, když jsem ten  monolog poslouchal.

Jenže Beverly zmizí a celé drama se točí okolo otázky, co se s ním vlastně stalo. Intenzivněji než Violet se tuto otázku pokoušejí řešit její dcery a sestra. Všechny ovšem trápí i jejich vlastní problémy. Beverlymu nejbližší z dcer Barbara (Miluše Šplechtová) propadá hysterii, že její muž (David Prachař) právě odchází žít s jednou ze svých mladých studentek, staropanenská Ivy (Jaromíra Mílová) si konečně našla svou lásku – žel jaksi nepatřičně v rámci rodiny – a přelétavá Karen si po dlouhém přebírání vybrala toho správného (Igor Bareš), jenž ten, jak se ukáže, je na Lolitky. V souběžně se rozvíjejících a rozbíhavých dialozích, které znovu potvrzují silný vliv Čechova na americkou dramatiku, se odkrývá i tutlané tajemství Violetiny sestry (Jana Preissová), jejího muže (František Němec) a syna (Vladimír Javorský).

Miluše Šplechtová (Barbara) a Kateřina Burianová (Violet) vytvořily v Letssově hře Srpen v zemi indiánů své životní roleZ nejrůznějších neřestí a hříchů – od narkomanie až po incest –, jež se v tyglíku této rodiny sváří, vzlínají ty nejjedovatější výpary z promluv a jednání Violet. Autor jako by snad chtěl v jejím charakteru destilovat všechny negativní vlastnosti někdejší rozevláté generce hippies. Kateřina Burianová naštěstí dokázala učinit z Violet plastickou rozporuplnou postavu, jež je chvíli takřka nesvéprávnou blábolivou stařenou, závislou na desítkách léků, a hned zase jasnozřivou inteligentní ženou, která sarkasticky vypočítává podrazy, jichž se její bližní dopustili a které se snaží zapřít i sami sobě. Podobnou životní roli vytváří v Barbaře Miluše Šplechtová.

Jedinou kladnou postavou hry je Violetina pečovatelka indiánka Monevata (Lucie Žáčková) usídlená v podkroví. Ve svém mlčení se nad společenstvím sobeckých a sebestředných bledých tváří vznáší jako Manitou. (Anebo jako ztělesnění Lettsovy úlitby politické korektnosti, jež je v dnešní americké společnosti „trendy“?)

Bronislav Pražan

Foto Národní divadlo



  Knížky dětství
  Jak to vidí Ivan Kraus
 
   Trvanlivý Půlpes

   Pořiďte si
 
   Londýn převážně hudební
   Téma