Číslo 19 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s rozhlasovým reportérem.
Petrem Vavrouškou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


V jedné z hlavních rolí rozhlasového Roku na vsi účinkuje Zdeněk MaryškaVěčný koloběh roků na vsi

Klasické dílo bratří Mrštíků Rok na vsi dodnes přitahuje pozornost. Nikoli bohužel mladých čtenářů, jejichž zájem spolehlivě udusila školní povinná četba, ale třeba divadelních režisérů (namátkou připomeňme dramatitaci Miroslava Krobota v Národním divadle s nezapomenutelným Borisem Rösnerem, nebo její zdařilé provedení ve zlínském Městském divadle v režii J. A. Pitínského). Rok na vsi neunikl ani zájmu režisérů rozhlasových. Nastudování Markéty Jahodové odvysílá stanice Praha 8. května krátce po poledni.

Alois Mrštík začal učitelovat ve vesnici Diváky v roce 1889 a v tomto svém první působišti se oženil a zůstal až do penze. V jeho třídě bývalo až sedmdesát dětí. Není divu, že k literární práci se dostával jen stěží. Navíc poté, co se k němu nastěhoval jeho bratr Vilém, se do jejich skromné chalupy sjížděli literární a umělečtí přátelé. „A v tomhle tumlu není možné nic dělat. Člověk má dost školy, a když ještě má myslit na hloupostí a na galanterii (měl zřejmě na mysli několikatýdenní návštěvu Vilémovy přítelkyně, malířky Zdenky Braunerové, pozn. autora) a ze všech stran vyhýbat, aby nenarazil, tož to je nervózní a bez chuti,“ stěžuje si Alois v dopise bratru Norbertovi. A přece se pustil do tak ambiciózního a rozsáhlého díla, jakým je kronika Rok na vsi.

Alois i Vilém

„Deset let pracoval Mrštík na tomto obrovském díle. Velký kus života a fyzické námahy je v něm pohřbeno. To plynul rok za rokem, mládí prchalo, svět hrál klidnějšími barvami, z divácké školy vycházela generace za generací, vyrovnané soužití s otcem a bratrem se nezkalilo, ani když si divácký učitel rozšířil tento rodinný okruh chotí; touhy po velikých výpravách nabývaly smírného přízvuku, životní kruhy se úžily, ale i soustřeďovaly, víno uzrávalo. A včely, veliká láska a vášeň obou bratří, radostně bzučely do jeho práce – a tak žil v ztracené dědině mudrc a básník hubené tváře a soustředěného pohledu, vždy jakoby zaposlouchaný do vnitřních hlasů, vždy trochu nedůvěřivý a úzkostně odvažující, pozorovatel i vychovatel v jedné osobě. Syn nuzného obuvníka z Jimramova nezapřel ani ve vznícenějším a prudkém životě jihomoravském, čím ho vybavila jeho drsná pohorská domovina.“ Takto vzpomínal na pozadí vzniku Roku na vsi přítel bratří Mrštíků, spisovatel Vojtěch Martínek.

Román vyšel knižně v letech 1903–1904. Předtím ho časopisecky vydávaly Květy. V prvním vydání je jako autor uveden pouze Alois Mrštík, nicméně v obsáhle dedikaci Vilémovi vzdával dík za pomoc při psaní díla. V druhém knižním vydání, již po Vilémově dodnes tajemné smrti, jsou jako autoři uvedeni bratři oba.

Venkovská kronika

Rok na vsi je obsáhlou kronikou vesnice Hrabůvka, za kterou není těžké poznat Aloisovo učitelské působiště Diváky. Ostatně ani vypravěč, podobně jako Mrštík, není zdější. Děj, ve kterém defilují vesnické postavy a postavičky nazírané s úctou, láskou, humorem, účastí i odstupem, výrazně rytmizuje koloběh přírody, která se stává dalším hrdinou kroniky.

Nedílnou součástí inscenace z roku 1997 je hudba Jiřího PavliciAutor dramatizace Miroslav Krobot v korespondenci se scénografkou Martou Roszkopfovou před vznikem jejich inscenace v pražském Národním divadle napsal: „O dramatizaci jsem se pokoušel deset let. Dvakrát jsem ji zavrhl a usoudil, že to vůbec nejde. Teď mě k tomu vyprovokovali kolegové. Zvolil jsem tři základní dějová pásma: osud Rybáře a Vrbčeny, starostova syna Antoše, jeptišky Amáty. Na ně se nabalují osudy ostatních, jejich rodin, lásek, nepřátel. Z Roku na vsi je obtížné udělat ucelené drama. Je to kronika celku, z něhož se osudy jednotlivců vynořují a zase zapadají, jak jde rok. Ten celek je nejpodstatnější, je to kronika komunity, kronika ducha a způsobu existence. Je tady kostel, do kterého všichni chodí, je tady příroda, která určuje životní rytmus, je tu společné zpívání a společný humor. Je tu stále ještě kompaktní svět s vnitřním řádem. Připadá mi důležité hrát dnes o velikosti „všedních“ osudů těchto lidiček, o důslednosti, s jakou propadají svým vášním a utkvělostem. Pro mě je podstatný způsob, jak to činí: bez fňukání, věcně a tiše. Trpí jako zvířata. Nepředvádějí svou tragiku, ani jí neskrývají. V tom je mám rád a obdivuji je. To je pro mě Morava. Ticho. Zpěv a pak dlouhé ticho. Věčný koloběh. Všechno plyne, čas běží, nic nezačíná a nic nekončí...“

Rozhlasovou inscenaci Roku na vsi připravila pro Český rozhlas 3 – Vltava režisérka Markéta Jahodová v roce 1998.

Martin Velíšek, vedoucí Literárně-dramatické redakce ČRo 3 – Vltava


Ivan Klíma
  Vražda před mikrofonem
  Jak to slyší Petr Pavlovský
 
   Krajiny skutečné i sněné

   Navštivte
 
   O nekompetentnosti
   Televizní glosář Jana Svačiny