Číslo 19 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s rozhlasovým reportérem.
Petrem Vavrouškou.

 

 

 

 

 

 

 

 


Petr Pavlovský, kritik

Vražda před mikrofonem

V žánru detektivky patří britské zboží už tradičně k tomu nejlepšímu, v literatuře i v kinematografii. Fajnšmekři upřednostňují inteligentní příběhy se stálými postavami, Sherlockem Holmesem a doktorem Watsonem počínaje, před akčními divočinami či technologicky sofistikovanými pátračkami typu Kriminálky v Miami, kde na charakterech detektivů a jejich vzájemných vztazích prakticky nesejde. České televizní stanice nabízejí leckterý import, kontinentální (Big Bena z Bad Tölzu) i zpoza kanálu (od monsieur Poirota přes inspektora Barnabyho až po dvojici Lynley – Haversová). Českým rozhlasovým protějškem té poslední je dvojice poručík Vláčil a rotný Králíčková z nové rozhlasové detektivky Jiřího Hubičky Síla slova (premiéra 5. dubna na ČRo 2).
Dramatickým prostředím je tu do značné míry samo médium; oběť i podezřelí s ním tak či onak souvisejí. V centru dění stojí populární kontaktní pořad Půlnoční šepot okresního rádia, jehož moderátor se dopustí toho, pro co měla antika název hybris – arogantní pýcha, kterou se člověk staví na roveň bohům. Vždyť co jiného je manipulování lidmi pomocí různých numerologických a pseudoastrologických receptů k jejich životním rozhodnutím? Biblické varování před falešnými proroky je stále aktuální. Nezodpovědní lidé, funkčně podobní predátorům ve volné přírodě, vyhledávají v lidské společnosti oslabené „kusy“, a přivádějí je do záhuby. Z hlouposti nebo lehkomyslnosti.
O obsahu detektivky nesmí kritik „ani naznačovat“. Přesto nic neprozradím, namítnu-li, že standardního zmnožení podezřelých mohlo být dosaženo šikovněji, než zavedením dalšího zločinu. Lidí, kteří by mohli mít motiv k pokusu o vraždu, se nabízela celá řada.
O výtečném obsazení i vedení herců svědčí již skutečnost, že ačkoli slyšíme postupně i zároveň asi dvacet postav, nikdy nejsme na sebemenších pochybách o jejich identitě, neustále se s jistotou orientujeme. Jiří Ornest a Jana Stryková vytvářejí archetypální dvojici rutinou otřískaného kriminalisty a horlivé, nadšené elévky, která se ze všech sil snaží odbourat manko nezkušenosti, o tom genderovém nemluvě.
Rafinovaný střih střídá reálný děj a posléze vlastní vyšetřování s magnetofonovými záznamy vysílání. Za banální hudbou a ještě jalovějšími plky cítíme zoufalství obětí domácího násilí, neurovnaných rodinných poměrů, absenci vztahů, kterou má kompenzovat telefonická komunikace s moderátorem podmanivého hlasu, a elektroakustický prostor, ve kterém mohu svůj problém virtuálně sdílet s ostatními posluchači. Děj je zpomalován, pozdržení jeho rozvoje stupňuje napětí.
Osamělý, citově bezprizorný současný člověk se většinou nemodlí a nejde za knězem; naopak je mnohdy schopen svěřit se sektě nebo telefonovat moderátorovi kontaktního pořadu a své problémy konzultovat s ním i s dalšími cizími lidmi. Anonymita tohoto mezilidského kontaktu jej zbavuje studu. Nezávazné řeči v éteru mohou mít ale krvavé následky v reálu: jejich řešení je pak neradostnou prací detektivů, jejichž jedinou odměnou – kromě gáže – je dopadení pachatele zločinu. Někdy je to až smutně málo.

Zavedené dramatické prostředí (okresní město s policejní služebnou, regionálním rádiem, nemocnicí, pochybným barem s prostitutkami a dalšími reáliemi) stejně jako některé další postavy – vedle dvojice vyšetřovatelů též jejich šéf, náčelník Václav (Petr Kostka) a kolega Doucha (Daniel Šváb), místní boss Pázler (Pavel Soukup), orientální barman Wang (Ming-tang Qin), by si zasloužily další umělecký život. Potenciál fiktivní lokality i postav nemohl vyčerpat jeden hodinový „případ“.


Ivan Klíma
  Vražda před mikrofonem
  Jak to slyší Petr Pavlovský
 
   Krajiny skutečné i sněné

   Navštivte
 
   O nekompetentnosti
   Televizní glosář Jana Svačiny