Číslo 10 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s producentem.
Čestmírem Kopeckým.

 

 

 

 




O hercích a jejich publiku

Není to tak dávno, kdy příjezd kočovných komediantů znamenal především zvýšené riziko pro slepice a dcery z dobrých rodin. Na společenském žebříčku tehdy patřili herci jen o málo výš než nejrůznější pobertové a další podezřelé živly. Dnes je to přesně naopak. Spolu se zpěváky, sportovci, politiky a dalšími představiteli nejrůznějších odvětví zábavního průmyslu tvoří herci jádro globalizovaného šiku masami adorovaných celebrit. Všude na světě, napříč státy a kontinenty. K české k tradici navíc nedílně patří osvětově-buditelská legenda, která už od obrozeneckých dob řadí právě herce na dobře viditelné místo mezi zasloužilé národní autority. I ona se aktuálně podílí na poněkud schizofrenním vztahu herců a publika.

Jeho vnější podobu dobře známe z titulních stran bulváru a veškerého spektakulárního hemžení provařených jmen a tváří, online zprostředkovávaného většinou médií. Je to svět, kde je momentální mediální atraktivita ceněna a oceňována daleko víc, než profesní způsobilost či dokonce mistrovství v daném oboru. Z hlediska „tržní hodnoty“ herce je proto statování v nekonečném televizním seriálovém blábolu podobným ternem, jako účast v některém z velkolepých muzikálových kýčů. Výsledky nejrůznějších diváckých anket popularity mluví za vše. Považovat je za relevantní důkaz kvality by bylo jen o málo pošetilejší než brát vážně různá herecká mudrování o životě a globálních světových problémech. Sebeklam vlastní výjimečnosti živený zájmem mas, ale i hloubkou cizích myšlenek tlumočených na divadelních prknech mívá až příliš často tragikomické kouzlo nechtěného.

Historické dědictví tradované pověsti herců jako elity národa paradoxně ovlivňuje i uvažování kritičtější části diváků, na kterou ono reklamní kouzlo nablýskaného světa celebrit neúčinkuje. I oni občas zapomínají, že herectví je přes všechny vzletné proklamace o poslání a mukách tvorby především profesí a způsobem obživy: jako je volbou a údělem pekaře péct housky, zubaře vrtat zuby a úředníka úředničit, je hercům souzeno hrát. A k tomu patří i účinkování v nesmyslných seriálech, stupidních reklamách a pokleslých estrádách. Ochota účastnit se – a případně i přijmout roli celebrity s veřejným soukromím – je privátní záležitostí každého z nich. Individuální, a proto člověk od člověka různá, je i míra vkusu, sebeúcty, inteligence, ale i ctižádosti a potřeb, které jejich rozhodování ovlivňují. Stejně jako v případě kohokoliv z nás ostatních.

Na herce je přitom jen víc vidět.

Jan Svačina, publicista


Petr Koudelka
  Jistě, pane premiére!
  Jak to vidí Petr Koudelka
  Jan Svačina
   O hercích a jejich publiku

   Televizní glosář
  Bittovky a jazz
   Bittovky a jazz
   Pořiďte si